Nissan Qashqai set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Nissan Qashqai – nu med ProPilot

Danmarks mest populære SUV er opgraderet med Nissans ProPilot – en fartpilot der selv holder afstand til forankørende biler og fastholder bilen i vognbanen. Motor har testet det.
Nissan Qashqai set bagfra

Motors vurdering

Nissan Qashqai

13,9 km/l
Benzin
390.190 kr.
  • Fin adaptiv fartpilot
  • Komfortabel
  • Siddeposition
  • Vognbaneassistent
  • Ikke frisk luft til bagsædet
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    162 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    198 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.445 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:440 cm B:181 cm H:159 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,70 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Nissan Qashqai er uden nævneværdig modstand Danmarks mest solgte SUV. Vi har imidlertid længe savnet muligheden for at købe bilen med adaptiv fartpilot, men nu er en sådan dukket op i form af den avancerede ProPilot.

Det er et system, der både fastholder afstanden til forankørende biler, og som fastholder bilen i vognbanen. Ikke sådan at forstå, at bilen ligefrem er selvkørende, men under de rette omstændigheder kan man nøjes med at holde let om rattet.

Læs også: Motors store gruppetest af 10 populære SUV'er

Selve funktionen med at holde afstand virker rigtig fint og er let at betjene. Derimod er vognbaneassistenten ikke særlig god til at se vognbanens kantlinjer, og styrehjælpen falder derfor ofte ud. Nissan anbefaler, at man kun benytter den på motorvej, og det er også vores anbefaling.

Fartpiloten kan heldigvis aktiveres uden at aktivere vognbaneassistenten. ProPilot er standard på Qashqai Tekna+ og er indtil videre også inkluderet i prisen på Tekna og N-Connecta, men koster ellers 7.500 kr. ekstra. Vi anbefaler, at man vælger en udgave med dette udstyr.

Nissan Qashqai kabine
Topudgaven af Qashqai hedder Tekna+ og den har fået den nye ProPilot som standard. Den betjenes fra højre side af rattet.

Ny motor og automatgear

Nissan Qashqai har fået en ny 1.3-benzinmotor magen til den, der sidder i bl.a. Mercedes-Benz A200. Den nye motor erstatter den gamle 1.2’er og byder både på flere kræfter og bedre benzinøkonomi.

Som noget nyt er det gamle trinløse CVT-gear erstattet af et moderne syvtrins dobbeltkoblingsgear, og det er den kombination af motor og gearkasse, vi netop har testet. Konklusionen er klar: Det er en mægtig løsning, som samlet set løfter køreoplevelsen betydeligt.

Læs også: Motors test af VW T-Cross - dyrt og praktisk hit

Bevares, der er enkelte skønhedsfejl, bl.a. kan bilen let føles for ivrig, når man sætter i gang, så man ofte oplever et kraftigt ryk, hvis man ikke er let på speederfoden. Men samlet set er resultatet godt.

Nissan Qashqai knap ved rat
Det er knappen med de blå ringe, der aktiverer ProPilot. Via knappen til venstre (den med bilen på) kan man justere den ønskede afstand til forankørende biler.

Man sidder dejlig højt

Nissan Qashqai er virkelig komfortabel på motorvejen, og man sidder både højt og godt bag rattet. Derudover er der let ind- og udstigning, og man nyder den gode fralægningsplads fortil.

Ved bagsæderne er der ikke overvældende plads, og knæ og skinneben rører ved forsæderne, hvis der er voksne både for og bag. Midterpladsen er heller ikke særlig komfortabel. Desuden savner vi friskluftdyser og strømudtag ved bagsædet, og det trækker ned i karakteren for familievenlighed.

Læs også: Motors test af Mazda CX-3 - langsom i optrækket

Bilens størrelse taget i betragtning er bagagepladsen ikke imponerende, men med sine 430 liter er den dog ikke direkte skuffende. Og en særlig fin detalje finder man ved bunden, der er opdelt i to dele, så man får lettere ved at holde styr på bagagen. Vi savnede dog et 12-voltudtag, som kan bruges til f.eks. køleboks.

Over bagagerummet er der en hylde, der vipper fint op sammen med bagklappen, der dog ikke fås el-betjent. Udsynet skråt bagud er ikke særlig godt, men et bakkamera med 360-graders visning retter op på dette, selvom opløsningen på skærmen ikke ligefrem imponerer.