Mazda CX-30 skråt forfra
Biltest

Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV

Den nye Mazda CX-30 er et udstyrsstykke til en attraktiv pris. Køreegenskaberne er gode, men dieselmotoren er ikke til topkarakter.
Mazda CX-30 set bagfra

Motors vurdering

Mazda CX-30

16,7 km/l
Diesel
348.000 kr.
  • Køreegenskaber
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Ingen app-opkobling
  • Begrænset trækvægt (1.300 kg)
  • Langsom bagklap
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    158 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    183 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.461 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:440 cm B:180 cm H:154 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km
Luk

Egentlig burde den hedde CX-4, for den nye CX-30 placerer sig størrelsesmæssigt lige mellem Mazda CX-3 og Mazda CX-5. Men det navn var taget, og så blev resultatet CX-30.

Der er tale om en SUV i mellemklassen, og dens nærmeste konkurrenter er biler som Nissan Qashqai, Peugeot 3008 og VW Tiguan. Billigste CX-30 koster fra 275.000 kr., og det er ikke bare en „lokke-pris“ – her får man faktisk en yderst veludstyret bil med en toliters benzinmotor med 122 hk.

Læs også: Motors store test af 10 populære SUV'er

Vi har dog valgt at se nærmere på topudgaven med dieselmotor, som koster 326.000 kr. med manuelt gear og 22.000 kr. mere med automatgear.

Mazda CX-30 kabine
Man sidder med en meget lækker fornemmelse af materialer og indretning, når man er bag rattet i Mazda CX-30. Instrumenterne er prisværdigt tydelige, og mange funktioner styres direkte fra rattet.

Udstyr for alle pengene

Og selvom grundniveauet for udstyr er overraskende højt, så kan det alligevel give god mening at se i retning af topudgaven, Cosmo.

Her får man nemlig udstyr for alle pengene i form af meget avanceret sikkerhedsudstyr som f.eks. en nødbremse, der bremser, hvis man er ved at bakke ind i noget.

Læs også: Motors test af Nissan Qashqai - nu med ProPilot

Man får også læderindtræk og elbetjent førersæde samt et forrygende Bose-musikanlæg.

Alle udgaver har derudover navigationsanlæg, headup-display, e-call, adaptiv fartpilot og nøglefri start af bilen.

På den måde kan Mazda CX-30 levere udstyr i et omfang, de fleste af konkurrenterne enten ikke formår, eller som de tager sig ret dyrt betalt for.

Mazda CX-30 skærm
Skærmen er på 8,8 tommer og styres fra den store drejeknap mellem forsæderne. Der er danske menuer og dansk tale, og navigationsanlæg er standard.

Svag dieselmotor

Motorprogrammet består af en benzinmotor, en dieselmotor og en helt ny benzinmotor, der med ekstremt højt kompressionsforhold kombinerer det bedste fra benzin- og dieselverdenen.

Vi har prøvet alle tre, og konklusionen er klar: Dden nye motortype, Skyactiv-X er den bedste. Den både trækker bedre, lyder bedre og har en bedre speederrespons.

Læs også: Motors test af Peugeot 3008 - fransk lækkerbisken

Her er det dog dieseludgaven, vi fokuserer på, og den er en 1.8-liters Mazda-udviklet motor med bare 116 hk. Den er på ingen måde overbevisende, om end den gør det fint, når det bare går derudad på motorvejen. Men ved bykørsel kan den virke tøvende, og dens kraftpræstationer er på ingen måde imponerende.

Det koster beskedne 21.000 kr. at gå fra 1.8-dieselmotoren til den nye toliters Skyactive-X motor med 180 hk. Og så får man endda endnu mere udstyr med i købet i form af matrix-forlygter og mørktonede ruder. Så det valg er egentlig ikke så svært at tage.

Mazda CX-30 bagagerum
Bagagerummet rummer 430 liter og er helt regulært i sin form. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i 1/3-del og 2/3-dele. Bagklappen er elektrisk betjent, men ret langsom i sin bevægelse.

Kører glimrende

Uanset valg af motor får man i CX-30 en bil, der imponerer med sine glade køreegenskaber og sin gode køreposition. Det er let at komme ind og ud af bilen, og man sidder noget højere end i søsterbilen Mazda 3.

Dog ikke markant højere, og det er med til at fastholde en god oplevet dynamik, når man sidder bag rattet. Et forhold der skyldes, at tyngdepunktet ikke er kommet så højt over vejbanen, som man til tider ser i SUV’er.

Læs også: Motors test af VW Tiguan - SUV med imponerende kabineplads

Et enkelt punkt er dog ikke helt up-to date. Fartpiloten er ganske vist af den adaptive type, men den er abrupt i sin funktion. Det mærkes ved til tider lidt kraftige nedbremsninger, når hastigheden skal justeres. Det er set meget bedre i mange andre biler.

Alt i alt kan denne detalje ikke overskygge indtrykket af en vellykket bil med gode køreegenskaber og et fint niveau for brugsværdi.