Mazda CX-3 forfra
Fotograf:
Biltest

Mazda CX-3 – langsom i optrækket

Mazda CX-3 er udstyret med en ny generation dieselmotorer, men førsteindtrykket er ikke overvældende positivt. For selvom der er kræfter nok, så kommer de ikke prompte, når man trykker på speederen i den lille SUV.
Mazda CX-3 set bagfra

Motors vurdering

Mazda CX-3

19,2 km/l
Diesel
264.276 kr.
  • Lydanlæg
  • Udstyr
  • Tre års garanti
  • Motor
  • Udsyn fra bagsædet
  • Ikke friskluftdyser bag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    138 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    184 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.246 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Dog højst 100.000 km
  • Mål
    L:428 cm B:177 cm H:154 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

CX-3 er lidt af en naturstridig model: Den lille SUV er høj, men den kører som en lille sportsvogn.

Modellen passer bedre til familier, hvor børnene ikke er kommet endnu, eller hvor de er flyttet hjemmefra.

Sådan har den været, siden den kom frem i 2015, og selv i dag er der ikke mange konkurrenter blandt de små SUV’er, der giver samme form for køreglæde.

Selvom CX-3 har fokus på køredynamik, er den også behagelig at køre med på længere stræk. Komforten bliver dog lidt stækket i topmodellen Optimum, der kører på 18”-fælge, hvor basismodellen blot har 16”.

Lækker kabine i Mazda CX-3
CX-3 er baseret på Mazda 2, og derfor er kabinen ganske smal. Alderen er også ved at vise sig i kabinen på det skærm-baserede headup-display og medieskærmen i midten, der ikke er trykfølsom.

Sløv motor og ringe plads bagi

Ud over et mindre facelift er den største nyhed i CX-3, at der er kommet en ny 1.8-liters dieselmotor. Motoren trækker fint, når altså først turboen kommer i sving. Ulempen er, at den er langsom til at opbygge turbotryk under 2.000 o/min.

Så selvom præstationerne på papiret er flotte, så opleves den ikke helt så kvik i trafikken ved lave omdrejninger. Over 2.000 o./min. reagerer den mere prompte, men det er ikke optimalt i forhold til brændstoføkonomien. Dertil kommer at motoren har tydelig dieselbrummen.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er

Bagsædet er et sted, hvor CX-3 ikke vinder mange hjerter. Der er hverken friskluftdyser eller god benplads, og sideruderne er relativt små, så det føles lidt klaustrofobisk. Så søger du en god bil til børnene, så skal du lede videre.

Modellen passer bedre til familier, hvor børnene ikke er kommet endnu, eller hvor de er flyttet hjemmefra (og børnebørnene ikke er kommet til). Bagagerummet er på 350 liter, og det vil være rigeligt for de fleste familier.

Fint bagagerum i Mazda CX-3
350 liters bagagerum er nok for de fleste, men i Optimum-udgaven er der også en subwoofer fra Bose i bunden, og det trækker lidt fra i den praktiske anvendelighed.

Imponerende udstyrsliste

Listen over standardudstyr på især Optimum-varianten af CX-3 imponerer. Mazda kører med en strategi, hvor du som kunde vælger mellem forskellige udstyrsvarianter og derudover får meget få tilvalg.

Det betyder, at topmodellen er spækket med alt, hvad Mazda kan tilbyde. Highlights på udstyrslisten inkluderer:

  • et bombastisk Bose-anlæg
  • adaptiv fartpilot
  • nøglefri betjening
  • adaptive LED-forlygter
  • del-lædersæder

Der er naturligvis også klimaanlæg. Og så er der et headup-display af den gamle type, som vises på en lille skærm, der sidder ovenpå instrumenthuset. Her har den nye Mazda 3 og den faceliftet 6 fået et rigtigt headup-display, som vises i forruden.

Lædersæder i Mazda CX-3
Lædersæderne er standard. Eller rettere sæderne, hvor man har en kombination af stof og kunstlæder er standard. Lædersæder koster 15.000 kr. ekstra.

Også masser af sikkerhedsudstyr

Hvis man ser på Euro NCAP-crashtesten, har CX-3 kun fået fire stjerner, men modellen er testet uden nødbremse, fordi det ikke var – og stadig ikke er – standard på alle modeller. Nødbremsen er dog standard på Vision og Optimum-udstyrsvarianterne.

Optimum har derudover et overflødighedshorn af sikkerhedsudstyr: blindvinkelalarm, nødbremse med fodgængerregistrering, vejbanealarm og så bremser den for tværgående trafik bag bilen, hvis du ikke opdager den selv.

Læs også: Motors test af Mazda CX.-3 med benzinmotor

Den adaptive fartpilot giver også ekstra sikkerhed på langture, men med den manuelle gearkasse fungerer den ikke ned til 0 km/t. Der skal man vælge en model med automatgear.

Så der er mange gode argumenter for at vælge en Mazda CX-3. Den nye dieselmotor ser bare ikke ud til t være det bedste valg. Det er i hvert fald vigtigt at prøve bilen på en længere tur, før man skriver under på slutsedlen.