Mazda CX-5 - lidt lille indeni
Motors vurdering
Mazda CX-5
- Udstyr
- Garanti
- Køreglæde
- Motor
- Aut. gear
- Linjevogter
Fabriksdata
-
Motor2,0 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning149 g/km
-
Effekt165 hk
-
Moment210 Nm
-
Topfart201 km/t.
-
Acc. (0-100)10,4 sek.
-
Køreklar vægt1.435 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum506 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / /
-
MålL:455 cm B:184 cm H:168 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
Der er både fordele og ulemper ved at være lille. Især i den stadig mere konsoliderende bilverden, hvor Mazda som en af de få står alene. Det påvirker vurderingen af mærkets mellemstore SUV, CX-5, på godt og ondt.
På den positive side opleves den som en harmonisk bil fra første perfekte gearskifte og overrasker chaufføren på den gode måde. Som i andre SUV’er sidder du højt, har godt udsyn og let ind- og udstigning. Den lille producent kan altså godt.
CX-5 er en „tag eller lad vær”-model, der især henvender sig til bilkøbere, som gerne vil have et højt udstyrsniveau.
Men på udstyrssiden kan det mærkes, at Mazda ikke har lige så mange varer på hylderne som de større mærker. Du kan f.eks. kun få automatgear, hvis du også vælger firehjulstræk.
Adaptiv fartpilot er kun et tilvalg på topmodellerne til godt en halv million kr., og selvom CX-5 generelt har et højt udstyrsniveau, er der ikke mange muligheder for personalisering, som ellers bliver stadig mere udbredt.
Som Mazdas øvrige modeller er CX-5 en veloplagt køremaskine med fokus på det sportslige. Så trods bilens drøjde føles den meget agil.
Samtidig er der fundet en fin balance i affjedringen, så komforten er på plads. Vision-versionen har 17”-fælge, der giver lidt bedre komfort end de flotte 19”-fælge, der er standard på Optimum-versionen.
Uanset dækstørrelse har CX-5 et behageligt støjbillede, der er med til at gøre førersædet i CX-5 til et rart sted af befinde sig.
Motor uden tryk
Mazda holder fast i, at deres benzinmotorer ikke skal have turbolader, og det virker fint i de mindre modeller som Mazda 3 og CX-3.
Men CX-5 har så meget tyngde og er så stor, at motoren føles lidt bovlam, eksempelvis når man vil accelerere fra 110 til 130 km/t. i 6. gear.
Det maksimale bundtræk kommer først ved 4.000 o/min., og det er sjældent, man kommer så højt op i omdrejninger. Her savnes det solide bundtræk, en turbomotor leverer.
Sideløbende testede Motor også diesel-topvarianten med 175 hk. Den har det bundtræk, benzinmotoren savner.
Merprisen for at skifte til diesel starter ved 40.000 kr., og det bør man overveje. Især fordi du her får mulighed for at købe CX-5 med automatgear uden fordyrende firehjulstræk.
For selvom det manuelle gearskifte går både let og hurtigt, så passer et automatgear godt til en SUV-model.
Nødbremse til 80 km/t.
Uanset hvilken CX-5 du vælger, er automatisk nødbremse standard. Og den ser både biler og mennesker, hvilket trækker op i vurderingen.
CX-5 fås også med en sikkerhedspakke, der har et smart meget vidvinklet bakkamera, der kombineret med sensorer betyder, at bilen også har en nødbremse, når du bakker. Det er vitterligt anbefalelsesværdigt, også fordi det samtidig kommer med en blindvinkel alarm.
Desværre følger en aktiv linjevogter med, som sporadisk trækker i rattet. Det er irriterende og kan desværre ikke slås fra permanent. Sikkerhedspakken koster 15.000 kr., men er standard på Optimum-versionen, som udstyrsfetichister bør overveje.
For en merpris på blot 25.000 kr. får du ud over sikkerhedspakken bl.a. også Bose-anlæg, adaptive LED-forlygter, nøglefri betjening, lædersæder og elbagklap.
Stor udenpå – lille indeni
Når du står ved siden af CX-5, virker den stor. Det understreger den gode indstigning også, men når først chaufføren har sat sig til rette, er pladsen ikke overvældende på bagsædet. Benpladsen matcher Mazda 3, der hører til i mellemklassen, men i forhold til søstermodellen har CX-5 bedre udsyn fra bagsædet og de vigtige friskluftsdyser mellem forsæderne.
Men sætter man sig ind i konkurrenter som Seat Ateca og Peugeot 3008, er der bedre plads. Især midterpladsen på bagsædet er mest til korte ture. For børnefamilien er den altså ikke så oplagt, men til seniortilværelsen er indretningen så godt som optimal, især fordi bagagerummet byder på godt 500 liter.
CX-5 er en „tag eller lad vær”-model, der især henvender sig til bilkøbere, som gerne vil have et højt udstyrsniveau. For at få topkarakter skulle den have en større trykfølsom skærm med Apple CarPlay/Android Auto, mulighed for adaptiv fartpilot på andet end topmodellerne samt mulighed for at kombinere automatgear og benzinmotor uden firehjulstræk.
Det kan dog ikke rykke ved det samlede gode indtryk, som CX-5 giver: Man behøver ikke at være en bilgigant for at ramme plet.