Mercedes-Benz A200 Sedan – luksus i lommeformat med skønhedsfejl
Biltest
20. marts 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche
Mercedes-Benz A200 Sedan er et lidt billigere alternativ til Mercedes-Benz GLA og byder faktisk på ganske meget for pengene. Men et par sikkerhedsmæssige skønhedsfejl trækker ned
Mercedes-Benz A-klasse Sedan
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Lækker kabine / Fremragende instrumentering / Pris
Ulemper
Sikkerhedssystemer ikke overbevisende / Uskønne gearskift / Ikke tre års garanti
Pris
369.990 kr.
Maks. effekt
163 hk
Mercedes er efterhånden ikke længere et nichemærke i Danmark, og specielt med A- og B-klassen har det tyske nobelmærke fået en ganske pæn del af markedet. Vi har tidligere rost A-klassen for en gennemtænkt og eksklusiv kabine med fine skærme og et ganske righoldigt standardudstyr, som i denne kampagnemodel blandt andet omfatter parkeringssensorer, navigation og LED-forlygter, men alligevel var det lykkedes at proppe for næsten 200.000 kr. ekstraudstyr i den testede model, som er en kampagnemodel med automatgear.

Kampagnemodellen på A-klassen hedder Advantage, og indeholder bl.a. 10" trykskærm, sportsrat i læder, sædevarme og sort taghimmel.
Renault-udviklet Mercedes-motor
Gearkassen er en syvtrins sag af DCT-typen, som nogle gange skifter ved lidt for høje omdrejninger, hvilket giver et uskønt lydbillede, som ikke er særlig Mercedes-agtigt. Ifølge Mercedes kan bilen lære sig førerens kørselsmønster og præferencer, men det var ikke en evne, vi oplevede under vores test af bilen.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klasse - En lille stjerne
Motoren er den Renault-udviklede 163-hestes benziner, som har en lidt grov motorgang sammenlignet med Mercedes’ eget motorprogram, men den leverer varen og byder sjældent på problemer.

Motorlyden A200-varianten er lidt grov i mælet i forhold til traditionelle Mercedes-motorer, men den leverer varen og trækker fint.
Lækker og velbygget A-klasse
Der er ingen tvivl om, at Mercedes A200 Sedan er en lækker og velbygget bil, men den er desværre udstyret med nogle mærkelige skønhedsfejl, som vi har påpeget tidligere. Selvfølgelig er det prisværdigt, at Mercedes prøver at inkludere så meget elektronisk sikkerhedsudstyr som muligt også i mærkets små modeller, men så skal det også virke, og vores oplevelser er desværre, at det alt for ofte ikke er tilfældet.

Bagagerummet er på 395 liter, men adgangsforholdene er ikke specielt gode pga den lille åbning. Bagklappen er nem åbne og lukke.
Aggressiv vognbaneassistent
Vores største anke går (igen) på den meget aggressive vognbaneassistent, som kan finde på at klodse bremserne, hvis den fornemmer, at bilen bare nærmer sig en vejstribe. Det skyldes, at Mercedes i modsætning til de fleste andre producenter benytter bremserne i stedet for styretøjet til at korrigere retningen, hvilket ellers giver en mere rolig indgriben.
Læs også: Motors test af BMW 1-serie - En hårdkogt lillebror
Det er godt nok muligt at indstille, hvor fintfølende vognbaneassistenten skal være, men at det overhovedet er muligt at vælge en indstilling, der foretager unødvendigt brutale indgreb i kørslen, er en stor fejl.

Den trykfølsomme skærm er på 10" og en del af Advantage-udstyrspakken. Navigation følger også med i pakke, og det fungerer godt. Det er især blevet lettere at slette en aktiv rutevejledning.
Skiløjet skiltegenkendelse
Skiltegenkendelsen er heller ikke helt overbevisende, og vi oplevede flere gange, at bilen abrupt begyndte at reducere farten på motorvej fra 110 km/t. til 50 km/t., fordi den aflæste et skilt på en vej parallelt med motorvejen. Mercedes bør snarest adressere dette problem, som er med til at understrege, at der stadig er lang vej til de selvkørende biler.

Sedan-udgaven skiller sig ud ved at have et rigtig godt udsyn, når man skal orientere sig over højre skulder. De smalle stolper i karrosseriet giver små blinde vinkler.