Logo

Mercedes-Benz A200 Sedan – luksus i lommeformat med skønhedsfejl

Tests

Biltest

20. marts 2020

Mercedes-Benz A-klasse Sedan - A 200 Advantage aut.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Bo Christian Koch

Mercedes-Benz A200 Sedan er et lidt billigere alternativ til Mercedes-Benz GLA og byder faktisk på ganske meget for pengene. Men et par sikkerhedsmæssige skønhedsfejl trækker ned

Mercedes-Benz A-klasse Sedan

A 200 aut. Advantage (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Mercedes-Benz A-klasse Sedan

Fordele

Lækker kabine / Fremragende instrumentering / Pris

Ulemper

Sikkerhedssystemer ikke overbevisende / Uskønne gearskift / Ikke tre års garanti

Pris

369.990 kr.

Maks. effekt

163 hk

Mercedes er efterhånden ikke længere et nichemærke i Danmark, og specielt med A- og B-klassen har det tyske nobelmærke fået en ganske pæn del af markedet. Vi har tidligere rost A-klassen for en gennemtænkt og eksklusiv kabine med fine skærme og et ganske righoldigt standardudstyr, som i denne kampagnemodel blandt andet omfatter parkeringssensorer, navigation og LED-forlygter, men alligevel var det lykkedes at proppe for næsten 200.000 kr. ekstraudstyr i den testede model, som er en kampagnemodel med automatgear.

Kampagnemodellen på A-klassen hedder Advantage, og indeholder bl.a. 10" trykskærm, sportsrat i læder, sædevarme og sort taghimmel.

Kampagnemodellen på A-klassen hedder Advantage, og indeholder bl.a. 10" trykskærm, sportsrat i læder, sædevarme og sort taghimmel.

Renault-udviklet Mercedes-motor

Gearkassen er en syvtrins sag af DCT-typen, som nogle gange skifter ved lidt for høje omdrejninger, hvilket giver et uskønt lydbillede, som ikke er særlig Mercedes-agtigt. Ifølge Mercedes kan bilen lære sig førerens kørselsmønster og præferencer, men det var ikke en evne, vi oplevede under vores test af bilen.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klasse - En lille stjerne

Motoren er den Renault-udviklede 163-hestes benziner, som har en lidt grov motorgang sammenlignet med Mercedes’ eget motorprogram, men den leverer varen og byder sjældent på problemer.

Mercedes-Benz A-klasse sedan er en elegant model

Motorlyden A200-varianten er lidt grov i mælet i forhold til traditionelle Mercedes-motorer, men den leverer varen og trækker fint.

Lækker og velbygget A-klasse

Der er ingen tvivl om, at Mercedes A200 Sedan er en lækker og velbygget bil, men den er desværre udstyret med nogle mærkelige skønhedsfejl, som vi har påpeget tidligere. Selvfølgelig er det prisværdigt, at Mercedes prøver at inkludere så meget elektronisk sikkerhedsudstyr som muligt også i mærkets små modeller, men så skal det også virke, og vores oplevelser er desværre, at det alt for ofte ikke er tilfældet.

Bagagerummet er ikke helt så let at tilgå som i den almindelige A-klasse

Bagagerummet er på 395 liter, men adgangsforholdene er ikke specielt gode pga den lille åbning. Bagklappen er nem åbne og lukke.

Aggressiv vognbaneassistent

Vores største anke går (igen) på den meget aggressive vognbaneassistent, som kan finde på at klodse bremserne, hvis den fornemmer, at bilen bare nærmer sig en vejstribe. Det skyldes, at Mercedes i modsætning til de fleste andre producenter benytter bremserne i stedet for styretøjet til at korrigere retningen, hvilket ellers giver en mere rolig indgriben.

Læs også: Motors test af BMW 1-serie - En hårdkogt lillebror

Det er godt nok muligt at indstille, hvor fintfølende vognbaneassistenten skal være, men at det overhovedet er muligt at vælge en indstilling, der foretager unødvendigt brutale indgreb i kørslen, er en stor fejl.

10" trykfølsom skærm er en del af Advantage-udstyrspakken

Den trykfølsomme skærm er på 10" og en del af Advantage-udstyrspakken. Navigation følger også med i pakke, og det fungerer godt. Det er især blevet lettere at slette en aktiv rutevejledning.

Skiløjet skiltegenkendelse

Skiltegenkendelsen er heller ikke helt overbevisende, og vi oplevede flere gange, at bilen abrupt begyndte at reducere farten på motorvej fra 110 km/t. til 50 km/t., fordi den aflæste et skilt på en vej parallelt med motorvejen. Mercedes bør snarest adressere dette problem, som er med til at understrege, at der stadig er lang vej til de selvkørende biler.

Sedan-udgaven af A-klassen har fire døre og et udvendigt bagagerum

Sedan-udgaven skiller sig ud ved at have et rigtig godt udsyn, når man skal orientere sig over højre skulder. De smalle stolper i karrosseriet giver små blinde vinkler.