Mercedes-Benz A200 Sedan – luksus i lommeformat med skønhedsfejl
Motors vurdering
Mercedes-Benz A-klasse Sedan
- Lækker kabine
- Fremragende instrumentering
- Pris
- Sikkerhedssystemer ikke overbevisende
- Uskønne gearskift
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning135 g/km
-
Effekt163 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart230 km/t.
-
Acc. (0-100)8,1 sek.
-
Køreklar vægt1.495 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum395 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:445 cm B:180 cm H:145 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,95 kr./km
Mercedes er efterhånden ikke længere et nichemærke i Danmark, og specielt med A- og B-klassen har det tyske nobelmærke fået en ganske pæn del af markedet. Vi har tidligere rost A-klassen for en gennemtænkt og eksklusiv kabine med fine skærme og et ganske righoldigt standardudstyr, som i denne kampagnemodel blandt andet omfatter parkeringssensorer, navigation og LED-forlygter, men alligevel var det lykkedes at proppe for næsten 200.000 kr. ekstraudstyr i den testede model, som er en kampagnemodel med automatgear.
Renault-udviklet Mercedes-motor
Gearkassen er en syvtrins sag af DCT-typen, som nogle gange skifter ved lidt for høje omdrejninger, hvilket giver et uskønt lydbillede, som ikke er særlig Mercedes-agtigt. Ifølge Mercedes kan bilen lære sig førerens kørselsmønster og præferencer, men det var ikke en evne, vi oplevede under vores test af bilen.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klasse - En lille stjerne
Motoren er den Renault-udviklede 163-hestes benziner, som har en lidt grov motorgang sammenlignet med Mercedes’ eget motorprogram, men den leverer varen og byder sjældent på problemer.
Lækker og velbygget A-klasse
Der er ingen tvivl om, at Mercedes A200 Sedan er en lækker og velbygget bil, men den er desværre udstyret med nogle mærkelige skønhedsfejl, som vi har påpeget tidligere. Selvfølgelig er det prisværdigt, at Mercedes prøver at inkludere så meget elektronisk sikkerhedsudstyr som muligt også i mærkets små modeller, men så skal det også virke, og vores oplevelser er desværre, at det alt for ofte ikke er tilfældet.
Aggressiv vognbaneassistent
Vores største anke går (igen) på den meget aggressive vognbaneassistent, som kan finde på at klodse bremserne, hvis den fornemmer, at bilen bare nærmer sig en vejstribe. Det skyldes, at Mercedes i modsætning til de fleste andre producenter benytter bremserne i stedet for styretøjet til at korrigere retningen, hvilket ellers giver en mere rolig indgriben.
Læs også: Motors test af BMW 1-serie - En hårdkogt lillebror
Det er godt nok muligt at indstille, hvor fintfølende vognbaneassistenten skal være, men at det overhovedet er muligt at vælge en indstilling, der foretager unødvendigt brutale indgreb i kørslen, er en stor fejl.
Skiløjet skiltegenkendelse
Skiltegenkendelsen er heller ikke helt overbevisende, og vi oplevede flere gange, at bilen abrupt begyndte at reducere farten på motorvej fra 110 km/t. til 50 km/t., fordi den aflæste et skilt på en vej parallelt med motorvejen. Mercedes bør snarest adressere dette problem, som er med til at understrege, at der stadig er lang vej til de selvkørende biler.