BMW 1-serie set forfra
Fotograf:
Biltest

BMW 1-serie - hårdkogt lillebror

Den nye BMW 1-serie har fået forhjulstræk for at tækkes kunderne. Vi har testet den i en M Sport-udstyrsversion, der på papiret nok er den bedste, men som i praksis opleves lidt for hårdkogt.
BMW 1-serie set bagfra

Motors vurdering

BMW 1-serie

15,9 km/l
Benzin
367.734 kr.
  • Køreegenskaber
  • Digitale muligheder
  • Højt udstyrsniveau
  • Knæplads på bagsædet
  • Affjedring (M Sport-version)
  • Ikke tre års garanti
  • Mangler adaptiv fartpilot
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    142 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.395 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:432 cm B:180 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

M Sport-versionen af BMW’s nye 1-serie har masser af udstyr til en meget gunstig pris. Alligevel er der en bagside, som vil få mange til at fravælge den. Eller måske rettere en underside, for det er topmodellens sportsaffjedring, der er tale om.

Den gør køreturen hård og ukomfortabel, og vi vil derfor ikke anbefale den. Derfor lokker den lidt billigere Sportline-version med en blødere undervogn.

Læs også: Motors test af Audi A1 - moderigtig minibil

Den faste undervogn er ærgerlig, for det er netop på grund af køreegenskaberne, at mange vælger at købe en BMW. Her har det traditionelle baghjulstræk skilt 1-serien ud i mellemklassen, men det er slut med denne fjerde generation af 1-serien, hvor forhjulstræk er blevet standard. Kun topmodellerne fås med firehjulstræk.

BMW-entusiasterne vil begræde valget af forhjulstræk, men rent dynamisk kører 1-serien nu, som de fleste er vant til, og den er samtidig blevet nemmere at køre i vinterføre.

BMW 1-serie kabine
Der er god fralægningsplads omkring føreren, selvom pladsen omkring gearvælgeren bruges på en stor drejeknap. Det skyldes, at BMW har holdt fast i knapbetjening til deres trykskærm.

Digital førertrøje

BMW introducerede den syvende generation af iDrive-systemet sidste år, og det velfungerende styresystem til skærmen er også standard på 1-serien. Det fungerer bedst, når bilen også har digitale instrumenter og den store trykskærm i midten.

De er begge standard på M Sport-versionen, men skal tilkøbes til de billigere modeller. Faktisk er det 10.000 kr. dyrere at tilkøbe Connectivity-pakken med bl.a. digital instrumentering til Sportline-versionen.

Læs også: Motors test af DS 3 Crossback - excentrisk egobil

Du får også navigation med i digitalpakken, og det fungerer ganske fortrinligt. Har du også tilvalgt Apple CarPlay, er det trådløst, men du kan desværre ikke få Android Auto til BMW’s system. Selve menuerne kan du konfigurere, som du har lyst til, og det gør bilen meget intuitiv at betjene.

BMW 1-serie skærm
10”-trykskærmen er standard på M Sport-versionen og løfter oplevelsen af bilen. Du kan selv bestemme, hvilke menupunkter der skal være hvor på skærmen, og så er navigation en del af udstyrspakken.

Savner adaptiv fartpilot

1-serien sælges primært i kampagneversioner, og det betyder, at fartpilot er standard på alle modeller. Det er adaptiv fartpilot ikke, hvilket er underligt på så dyr en bil. Den koster yderligere 9.000 kr., men er også med i en Driving Assistant-pakke med en del interessant sikkerhedsudstyr til 15.000 kr., der er et bedre valg.

Der er mange valgmuligheder, men sætter du for mange krydser, så er der risiko for, at værditabet senere bliver alt for højt i forhold til bilens størrelse og pris.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klasse - kompakt og elegant

Et kryds, som du bør sætte, er ud for automatgear. Dels fordi automatgearet, der er af dobbeltkoblingstypen med syv gear, skifter aldeles eksemplarisk, dels fordi det kun koster 10.000 kr. mere end at vælge 118i med manuelt gear. Dertil kommer, at det kun er på de to billigste kampagnemodeller, at manuelt gear er muligt, alle andre varianter har automatgear som standard.

Motoren er en 1.5-liters benzinmotor med turbolader og blot tre cylindre. Den har kræfter nok, men der er for mange vibrationer, når motoren starter, og på grund af stop/start-systemet sker det ofte i byen. Det giver ikke den velsmurte motorfornemmelse, som BMW er kendt for. Generer det for meget, er der kun topmodellen som alternativ benzinvariant. Men så er det billigere at opgradere til den større 3-serie.

BMW 1-serie sæder
Sportsæderne i M Sport-versionen ser flotte ud, men de er meget smalle, og indstilling af ryglænshældningen sker i store ryk. Dertil er det et minus, at du ikke kan justere hovedstøtterne, da de er integreret i sædet. 

Dårlig sædejustering

M Sport-versionen begejstrer ikke testholdet, som du kan forstå. Det skyldes ikke kun den hårde undervogn, men også sportssæderne, der er smalle foran og ganske faste på bagsæderne. Dertil kommer, at hovedstøtterne ikke er justerbare.

Vi anbefaler derfor i stedet Sportline-versionen. Hvis du helst vil have M Sport-sæderne, kan man uden meromkostning fravælge sportsundervognen. Det står ikke i brochuren, og du skal bestille en bil fra fabrikken.

Man bør også overveje eljustering af forsæderne, idet selv små justeringer er svære at udføre i de manuelle sæder. Der er til gengæld god fralægningsplads omkring føreren, og på bagsædet er der friskluftdyser, men det er motoren, gearkassen og bilens generelle køreegenskaber, som trækker vurderingen op.

1-serien er et spændende valg i klassen, for selvom den har fået forhjulstræk som alle konkurrenterne, er den alligevel ikke blevet helt mainstream.