Mercedes-Benz C-klasse set forfra
Biltest

Mercedes-Benz C-klasse - kort på el, langt på diesel

Plugin-udgaven af Mercedes-Benz' populære C-klasse kombinerer i denne variant diesel- og eldrift. Det gør den godt, og på diesel alene kører den langt på literen. Men selvom batteriet ikke rækker til meget, fylder det alt for meget i bagagerummet.
Mercedes-Benz C-klasse set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz C-klasse

83,3 km/l
Diesel/el
509.900 kr.
  • Lademulighed (2 faser)
  • App-styring
  • Indretning
  • Motorlyd
  • Bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    32 g/km
  • Effekt
    306 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.990 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    300 liter
  • Akselafstand
    284 cm
  • Officiel rækkevidde
    83 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:469 cm B:181 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 31 km

Sikkerhed

2014
Luk

Her er noget så sjældent som en dieselbil med plugin-hybridteknik. Det er samme toliters dieselmotor, som kendes fra C-klassens øvrige udgaver, men her er den kombineret med en ret stærk elmotor på 122 hk.

Det giver bilen elbillignende præstationer, og i kombination med en elektrisk varmepumpe har man fin varme i bilen, uden at dieselmotoren er i sving. Man er i øvrigt aldrig i tvivl om, at dieselmotoren er i gang, for den høres tydeligt, men køreoplevelsen er ellers komfortabel på et højt niveau.

Læs også: Denne test af fokus på den tekniske side af Mercedes-Benz C-klasse. Læs test med flere køreindtryk og beskrivelser her

Man kan skifte mellem flere køreprogrammer, og indtaster man en destination i navigatoren, finder bilen selv frem til, hvor på ruten den får mest ud af at køre på el.

C-klassen som plugin-hybrid fås også som stationcar og fås i øvrigt også med en benzinmotor i kombination med samme hybridteknik. Fordelen ved dieseludgaven er, at den viste sig at køre rimelig langt på literen, selv på tomt batteri.

Mercedes-Benz C-klasse kabine
Det er en flot førerplads man mødes med, når man sætter sig bag rattet i C-klassen. Skærmen i midten er dog ikke så flot integreret som i de nyeste modeller fra Mercedes-Benz.

Forbrug angivet efter gammel norm

Under testen kørte vi 31 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 83,3 km, som ganske vist er målt efter den gamle NEDC-norm. På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 18,8 km pr. liter. Det er det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 83,3 km pr. liter i udsigt efter den tidligere NEDC-norm.

Batteriet er på 14 kWh, og det kan lades op på 4 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via en fase. Har man en ladeboks, der populært sagt kan samle effekten fra to faser, kan ladetiden dog nærmest halveres.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Bilen må trække en trailer 1.800 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.