Mercedes-Benz C200 set forfra
Biltest

Mercedes-Benz C200 – storsælgende stjernevogn

Mercedes er ikke længere bare et mærke for eliten. C-klassen er firmabilsklassens næstmest solgte model og byder på et af mærkets fremmeste kvaliteter: evnen til at få dig frisk frem efter en lang tur.
Mercedes-Benz C200 set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz C200

14,1 km/l
Benzin
469.900 kr.
  • Digitale instrumenter
  • Affjedring og langturskomfort
  • Udstyrsmuligheder
  • Motorstøj
  • Bred midterkonsol for
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    161 g/km
  • Effekt
    184 hk
  • Moment
    280 Nm
  • Topfart
    235 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.665 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    284 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:470 cm B:181 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,00 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

De seneste års afgiftsnedsættelser har været med til at tage toppen af bilpriserne. Det kan man især mærke på de mellemstore firmabiler som Mercedes-Benz C-klasse.

Sidste år fik modellen et omfattende facelift, der har været med til at løfte den op blandt klassens bedste, og det afspejles på salgslisterne. I årets første kvartal er VW Passat firmabilsklassens mest solgte model (980 biler), men Mercedes-Benz C-klassen ligger lige i slipvinden (880 biler).

Efter at have prøvet C200-modellen forstår man godt hvorfor. Mercedes har et ry for at bygge gode rejsebiler, og selvom den større E-klasse er helt unik på dette område, så byder den mindre C-klasse også på imponerende gode langtursegenskaber.

Affjedringen er ganske enkelt forbilledlig, selv standardundervognen byder på god komfort, uden at det går ud over følelsen af at køre bil. Du kan også tilkøbe assistentsystemer, der kan aflaste dig som chauffør.

Det gælder både adaptiv fartpilot, hvor der holdes sikker afstand til bilen foran, og et assistentsystem, der fastholder bilen i vognbanen. Her er Mercedes p.t. klasseledende, og kører man mange kilometer, er det et must at tilvælge køreassistenten.

Mercedes-Benz C200 har en flot kabine
Den brede midterkonsol med tre luftdyser ser flot ud på billedet, men det tager meget plads i kabinen. For de fleste bilister vil chaufførens knæ ramme midterkonsollen, hvilket irriterer på længere ture.

C-klasse med klasse

Det er ikke kun affjedringen, der gør en god rejsevogn. C-klassen fås også med dellædersæder, der støtter alle de rigtige steder, og hvor du eksempelvis kan justere lårstøtten, så du sidder optimalt i bilen.

Det eneste ergonomiske minus ved C-klassen er, at midterkonsollen er meget bred. For nogle bilister betyder det, at højre knæ støder på den, og det er irriterende.

På toppen af midterkonsollen troner en 10”-skærm. Standardskærmen på Advantage-varianten har en flot opløsning, men den er desværre ikke trykfølsom. Det er den heller ikke i en E-klasse, men den helt nye A- og B-klasse har fået trykfølsomme skærme. Så her er C-klassen ikke med helt fremme på teknologisiden.

På skærmen kan man se bakkameraet, og her er der intet at klage over. Tværtimod er det et af de bedste bakkameraer, vi har prøvet i mørke.

Testbilen havde også digitale instrumenter, der både er lette at aflæse, og som kan personaliseres med mange forskellige designs og fokus på forskellige køreinformationer. Sådan skal det være.

Bagagerummet er ikke imponerende i Mercedes-Benz C-klassen
Som stationcar får du fuldt udbytte af pladsen i bagagerummet. Der er 490 liter, hvilket ikke imponerer, men det vil klare de fleste familiers pladsbehov også på ferieturen sydpå. Bagagedækkenet kører elektrisk på plads!

Brummende benziner

Testbilen var udstyret med en 1.5-liters benzinmotor, der har rigeligt med kræfter. Men som også gør lige rigeligt opmærksom på sig selv under acceleration. Den lyder ikke dominerende, nærmere underkuet og presset, og det hører ikke rigtigt hjemme i en Mercedes. Derfor bør man overveje enten større benzinmotorer eller at skifte til de velkørende dieselmotorer.

Næsten alle modeller har automatgear, og selve gearskiftene går glidende op. Der er også gearskiftegreb bag rattet, så man selv kan bestemme, hvornår næste gear skal lægges ind.

Vi oplevede, at bilen bliver lidt urolig under nedbremsning. Det skyldes, at gearkassen kobler gearene unødigt hårdt ind. Dermed er det lidt svært at holde et konstant bremsetryk frem mod stilstand.

Skærmen i Mercedes-Benz C200
Advantage-varianten har et pænt udvalg af udstyr, blandt andet denne 10”-skærm, der har høj opløsning, og som står skarpt selv i solskin. Desværre er den ikke trykfølsom.

Sæt et kryds til 100.000 kr.

C-klassen kan bestilles med et væld af ekstraudstyr, hvor især de digitale instrumenter og adaptive LED-forlygter i en pakke til 100.000 kr. får en anbefaling herfra.

Den måde, lyset skærmes for modkørende, samtidig med at der er fuld blus på en mørk landevej, er imponerende! Så selvom vi har beregnet et bilbudget på 5,00 kr./km, så skal man regne med lidt ekstra, før at C-klassen står teknisk helt fremme i skoen. Blandt andet bør den adaptive fartpilot, blindvinkelalarm og nøglefri betjening overvejes som tilvalg.

Samlet set er C-klassen en af klassens bedste biler, især for de bilister, der kører mange kilometer årligt. For det er på langturene, at bilens kvaliteter skinner igennem. Bag rattet er det let at forstå, at C-klassen er en af de mest solgte biler herhjemme.