Mercedes-Benz C-klasse - ledestjernen!

Motors vurdering
Mercedes-Benz C-klasse
- Motor
- Gearkasse
- Interiør
- Ikke tre års garanti
De fleste kender mest til Mercedes’ biler fra bagsædet i en taxi, for de færreste private bilejere har mulighed for at eje en bil med stjernen foran. Det forhold vil den danske importør for alvor ændre, og med kraftige prisreduktioner og attraktive leasingpriser til private er salget da også gået markant frem. Prisen er fortsat høj, men bilen er ikke længere helt så uopnåelig.
Det gør det interessant at se nærmere på det tyske prestigemærke, og denne gang er det den lettere fornyede C-klasse, vi har haft under luppen. C-klassen er den mindste stationcar i den ellers omfattende modelfamilie, og størrelsen kan bedst sammenlignes med biler som BMW 3-serien, VW Passat eller Toyota Avensis. Den billigste på Mercedes-menuen er en firedørs udgave til 475.000 kr., og merprisen til en stationcar er 30.000 kr.
På motorsiden er de mest interessante udgaver baseret på enten en 1.8-liters-benzinmotor med turbolader, som findes i to versioner (C180 og C250) eller en 2.2-liters-dieselmotor, som findes i tre versioner (C200 CDI, C220 CDI og C250 CDI).
Vi har prøvet både C180 og C220 CDI, og den billigste udgave, C180, klarer sig forbløffende godt, når den kører sammen med det velfungerende syvtrins-automatgear.
Vi har tidligere prøvet C-klassen med manuelt gear, og det vil vi ikke anbefale, men med automatgear er oplevelsen fin. Det er til gengæld en noget tørstig maskine, og vi kørte således kun 10,2 km pr. liter i den kombination.
Så gik det straks noget bedre i dieselvarianten – ligeledes med automatgear, der koster 55.000 kr. ekstra. Her klarede vi i snit 16 km pr. liter, og det er flot størrelsen af bilen taget i betragtning.
Køreegenskaberne er virkelig imponerende. Man mærker overhovedet ikke negativ indflydelse fra de drivende baghjul, og styretøjet er velfungerende med en fin fornemmelse af hjulene på vejen. Støjen er i begge varianter meget afdæmpet, og da affjedring, sæder og gearskift er overordentlig komfortable, har man fra første meter en yderst god oplevelse af bilen.

Let at betjene
Bag rattet mærker man, at Mercedes har en lang tradition for at fremstille biler, der er lette at betjene under kørslen. Nogle vil nok generes af den store afviserarm bag rattets venstre side. Den sidder lidt lavt, så der også er plads til en mindre stilk, der styrer fartpiloten, og i starten kan det give basis for forvekslinger mellem de to stilke. Men når man har lært placeringen at kende, opdager man, hvor let det er at betjene bilen.
Fartpiloten er kombineret med en fartbegrænser, som bogstavelig talt kan være guld værd i byerne, hvor hastigheden ellers let kan overstige de tilladte 50 km/t. Alle displays har dansk tekst, og en stor drejeknap mellem sæderne gør det let at betjene såvel radio som andet af bilens udstyr. Navigationsanlæg er ikke standard, men bilen er forberedt til det, og det kan eftermonteres for ca. 8.000 kr.
Udsynet er fremragende hele vejen rundt, og tilkøber man den store sikkerhedspakke til 50.000 kr., får man en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, samt et system, der holder øje med bagfrakommende biler i den blinde vinkel. Er der sådanne biler, lyser et advarselslys i bilens sidespejle. Det fungerer fint.

Prisen er stadig høj
Selvom Mercedes har sat priserne ned, kræver det stadig mange penge at anskaffe sig en C-klasse – ikke mindst hvis man lader sig friste af de mange muligheder, der er for ekstraudstyr. Alligevel vil vi pege på C-klassen som en meget anbefalelsesværdig bil for dem, der har mulighed for det.
Er man ikke interesseret i at lægge så mange penge på bordet, som et køb indebærer, kan privatleasing være et godt alternativ. Vores testbil til lige over 600.000 kr. koster 286.000 kr. at lease over tre år og 60.000 km inklusive alle serviceeftersyn og alle ydelser. Det er 4,75 kr. pr. km, og det er altså attraktivt for en bil i denne klasse.
Vælger man at lease, kommer man samtidig ud over det minus, at fabrikken kun yder en garanti på 24 måneder. Det er for ringe, når bilmærket samtidig hævder, at det er blandt verdens bedste. Det kan gøres bedre – ikke mindst når vi nu netop kan konstatere, at resten af bilen er til topkarakter.
