Mercedes-Benz E-klasse - en kort fornøjelse
Motors vurdering
Mercedes-Benz E-klasse
- Lademulighed (2 faser)
- App-styring
- Plads
- Rækkevidde på el
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning39 g/km
-
Effekt306 hk
-
Moment700 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)6,0 sek.
-
Køreklar vægt2.140 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum670 liter
-
Akselafstand294 cm
-
Officiel rækkevidde53 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:493 cm B:185 cm H:148 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,75 kr./km
- Målt rækkevidde 26 km
Den store Mercedes-Benz E-klasse har som plugin-hybrid en kombination af en dieselmotor og en elmotor. Det giver i alt 306 hk, og det gør bilen til en fornøjelse at køre i.
Dieselmotoren er endda godt støjdæmpet, og det giver elbils-fornemmelse det meste af tiden. Der er varmepumpe, og bilen kan derfor køre alene på el, mens den varmer. Men det koster på rækkevidden, der er noget skuffende i denne test.
Ladeklappen er placeret bagest på bilen, så man skal huske at parkere, så ledningen kan nå – det er vigtigt, da bilen skal oplades så ofte som muligt.
Kun 26 km på el
Under testen kørte vi kun 26 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 53 km, som ganske vist er målt efter den gamle NEDC-norm. På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 15,9 km pr. liter. Det er det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 66,7 km pr. liter i udsigt efter den tidligere NEDC-norm.
Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet
Batteriet er på 14 kWh, og det kan lades op på 4 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via en fase. Har man en ladeboks, der populært sagt kan samle effekten fra to faser, kan ladetiden dog nærmest halveres.
Bilen må trække en trailer 2.100 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.