Mercedes-Benz E-klasse fra siden
Biltest

Mercedes-Benz E-klasse - en kort fornøjelse

Komforten er i højsædet i plugin-udgaven af Mercedes' lækre E-klassen. Utraditionelt er eldriften kombineret med dieseldrift, men god støjdæmpning sikrer overlegen stilhed i kabinen. Stille er den også, når man kører på strøm alene, men den tunge bil dræner batteriet hurtigt.
Mercedes-Benz E-klasse bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz E-klasse

66,7 km/l
Diesel/el
719.900 kr.
  • Lademulighed (2 faser)
  • App-styring
  • Plads
  • Rækkevidde på el
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    39 g/km
  • Effekt
    306 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.140 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    670 liter
  • Akselafstand
    294 cm
  • Officiel rækkevidde
    53 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:493 cm B:185 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 26 km

Sikkerhed

2016
Luk

Den store Mercedes-Benz E-klasse har som plugin-hybrid en kombination af en dieselmotor og en elmotor. Det giver i alt 306 hk, og det gør bilen til en fornøjelse at køre i.

Dieselmotoren er endda godt støjdæmpet, og det giver elbils-fornemmelse det meste af tiden. Der er varmepumpe, og bilen kan derfor køre alene på el, mens den varmer. Men det koster på rækkevidden, der er noget skuffende i denne test.

Læs også: Denne test har fokus på den tekniske side af Mercedes-Benz E-klasse. Læs test med flere køreindtryk og beskrivelser her

Ladeklappen er placeret bagest på bilen, så man skal huske at parkere, så ledningen kan nå – det er vigtigt, da bilen skal oplades så ofte som muligt.

Mercedes-Benz E kabine
Førerpladsen er flot udformet, og de to skærme hænger sammen som en enhed, der giver et godt overblik. Skærmene styres fra enten rat eller fra en drejeknap mellem forsæderne.

Kun 26 km på el

Under testen kørte vi kun 26 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 53 km, som ganske vist er målt efter den gamle NEDC-norm. På tomt batteri målte vi brændstoføkonomien til 15,9 km pr. liter. Det er det tal, man skal regne med, og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 66,7 km pr. liter i udsigt efter den tidligere NEDC-norm.

Læs også: Overblik - her alle de plugin-hybrider, Motor har testet

Batteriet er på 14 kWh, og det kan lades op på 4 timer, da den indbyggede lader normalt kun kan levere 3,7 kW via en fase. Har man en ladeboks, der populært sagt kan samle effekten fra to faser, kan ladetiden dog nærmest halveres.

Bilen må trække en trailer 2.100 kg, hvis den har bremser, men højst 750 kg, hvis traileren ikke har bremser.