Mercedes-Benz E300de – dieselbil med el-hjælp
Motors vurdering
Mercedes-Benz E300de
- Kan køre på el alene
- Miljøvenlig
- Komfort
- Adaptiv fartpilot ikke standard
- Bagagerum
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. + elmotor (90 hk)
-
CO2 udledning44 g/km
-
Effekt314 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)5,9 sek.
-
Køreklar vægt2.060 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum540 liter
-
Akselafstand294 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:492 cm B:185 cm H:147 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,85 kr./km
- Målt rækkevidde 50 km
Dieselmotoren er skældt ud for at være årsag til dårlig luft i byerne. Og kritikken er helt berettiget, så længe man taler om gamle dieselbiler. Men taler man om nye dieselbiler, kan man til tider vil opleve, at luften, der kommer ud af dieselbilen, er renere end den, der kommer ind.
Alligevel skal der gøres noget for at gøre dieselbilen endnu bedre i byerne, og en løsningsmodel har Mercedes-Benz lanceret i form af denne plugin-hybrid, der kombinerer en dieselmotor med en elmotor. Man kan oplade et batteri i bilen og dermed køre på strøm de første ca. 40 km, hvorefter dieselmotoren starter.
Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8 - rå luksus
Man kan også vælge blot at lade bilen selv finde ud af, hvornår det bedst kan svare sig at køre på el, og hvornår det bedst kan svare sig at køre på diesel. På den måde vil man kunne køre langt med store perioder, hvor dieselmotoren er helt slukket.
En yderst fin detalje ser man ved bilens egen planlægning af fordelingen mellem dieseldrift og eldrift, når man har tastet et mål ind i navigationsanlægget. Så analyserer bilen ruten og sørger for, at der køres på el, når man kører gennem byerne, mens man kører på diesel på de dele af strækningen, der f.eks. foregår på motorvej.
Let at køre i hverdagen
Vi har testet den billigste udgave af E-klassen med denne teknik. Den koster lidt under 700.000 kr. og baserer sig på en teknik, hvor en dieselmotor på to liter er kombineret med en elmotor, der tilsammen altid trækker på baghjulene.
Dieselmotoren yder 194 hk, og elmotoren yder 90 hk. Man kan altså ikke køre helt så vildt på el, som man kan på diesel, men i praksis er elmotoren rigelig til at sikre en anstændig kørsel i f.eks. byerne.
Læs også: Motors prøvekørsel af Range Rover Velar
Skal det går virkelig stærkt, kan begge motorer arbejde samtidigt. Det er også under denne omstændighed, at man kan opleve den lynhurtige acceleration til 100 på bare 5,9 sekunder.
Kører 40 til 50 km på el
Fra en knap på midterkonsollen kan man angive, om man vil køre i hybrid-drift eller på el alene. Vælger man det sidstnævnte, starter dieselmotoren først, når der ikke er mere strøm på batteriet. Det giver ca. 40-50 km på el, meget afhængig af kørslen.
Sætter man den i hybrid-drift, vil bilen hele tiden finde den optimale måde at bruge energien på, og man vil opleve, at man ofte triller afsted med slukket motor. Ved igangsætning ved f.eks. rødt lys starter bilen på el, og man slipper derfor for den ofte lidt uskønne stop/start-funktion, man ellers kan opleve i almindelige dieselbiler.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - terrængående miljøbil
I plugin-hybriden begynder bilen altid på eldrift, og efter kort tid kobles dieselmotoren næsten umærkeligt ind, medmindre man har valgt at køre med ren eldrift, og der stadig er strøm på batteriet.
Flot udstyret
Den udgave, vi har kørt, hedder Advantage og er en særlig kampagnemodel for private. Den indeholder et meget flot udstyrsniveau, hvor vi bl.a. finder LED forlygter, bakkamera, navigationsanlæg, det store cockpit med to 12,3-tommer skærme og masser af smart udstyr.
Skal det går virkelig stærkt, kan begge motorer arbejde samtidigt.
Men man skal tilkøbe en førerassistentpakke til 20.000 kr. for at få en adaptiv fartpilot, og det vil vi helt sikkert anbefale, at man gør.
Vil man have bilen som stationcar, er det også muligt. Så er merprisen 30.000 kr.
Lades på tre-fire timer
Denne plugin-udgave er forsynet med et batteri på 13,5 kWh, og det er årsagen til, at rækkevidden er forøget til små 50 km sammenlignet med den foregående udgave, der havde et batteri på kun godt 9 kWh. Hjemme kan den oplades via en ladeboks med en enkelt fase (3,7 kW), og det giver en ladetid på tre-fire timer.
Husker man at lade bilen op, hver gang man parkerer, og kører man ikke meget mere end 40 km pr. tur, kan man reducere dieseludgiften til næsten ingenting. Et abonnement til at lade hos f.eks. Clever koster 300 kr. pr. måned. Den mindste eludgift om året bliver således 12x300 = 3.600 kr. pr. år.
Læs også: Motors test af Volvo V60 Plugin - miljøbil eller sportsvogn?
Dieseludgiften varierer efter kørselsmønstret. Antager vi, at den kører ca. 18 km pr. liter, når den kører på diesel, og at de 10.000 km af årets kørsel på 20.000 km er på el, bliver dieseludgiften pr. år ca. 5.500 kr. for de resterende 10.000 km.
Ikke meget billigere
For el og diesel lander årsudgiften således på 3.600 + 5.500 = 9.100 kr. Kørte man kun på diesel, ville årsudgiften være godt 11.100 kr. Der er altså en besparelse pr. år på 2.000 kr. ved at køre på el. Og jo mere man kører på el, des større bliver besparelsen.
Ejerafgiften for plugin hybriden er 660 kr./år, mens en dieseldrevet E-klasse koster 3.500 kr. pr. år, så også her er der tale om en pæn besparelse.
Læs også: Motors prøvekørsel af VW Passat GTE - mere grønt i firmabilen
Mercedes-Benz E300de koster ca. 70.000 kr. mere end den traditionelle E300d, så der skal alligevel køres en del, før økonomien er hjemme. Men så kører man trods alt med god samvittighed en stor del af tiden – og med mulighed for forrygende hurtig acceleration.