Mercedes-Benz V300d - minibus til maxipris
Motors vurdering
Mercedes-Benz V300d
- Plads
- Indstigning
- Komfort
- Pris
- Fylder meget
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.1 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning221 g/km
-
Effekt239 hk
-
Moment500 Nm
-
Topfart194 km/t.
-
Acc. (0-100)11,8 sek.
-
Køreklar vægt2.220 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum1.030 liter
-
Akselafstand320 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:514 cm B:193 cm H:188 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 9,60 kr./km
Pladsen er enorm, og det er helt klart den største styrke ved Mercedes-Benz V-klasse. Der er i alt tre rækker med sæder, to foran, to i midten og tre bagest samt et enormt bagagerum.
To elektriske skydedøre giver fremragende indstigning, og i det hele taget er det en bil, der slår de fleste andre, når det handler om brugsværdi.
Læs også: Motors test af VW California - tag huset på ryggen
Køreglæden er det derimod så som så med. Bilen er svær at manøvrere pga. sin længde, og førerpladsen er bygget op som i en gammel Mercedes med en lille skærm uden tilkoblingsmuligheder, og et førersæde, der ikke imponerer.
Prisen er helt i vejret, og V300d egner sig derfor bedst som en VIP-shuttlebus for firmaer, der skal køre til og fra lufthavnen på en for passagererne behagelig måde.
Dejlig motor
Drivkraften i Mercedes- Benz V300 kommer fra den 2.1-liters dieselmotor, som efterhånden findes i en del af Mercedes-programmet. Det er en firecylindret sag, og i denne udgave leverer den 239 hk og et drejningsmoment på hele 500 Newtonmeter.
Man savner derfor på ingen måde trækkraft, men desværre er motorstøjen ganske påtrængende, og det generer. Heldigvis mest ved førerpladsen, så passagererne generes næsten ikke.
Læs også: Motor prøvekørsel af VW Grand California - sommerhus på hjul
I denne udgave er der træk på alle fire hjul, og kræfterne fordeles via en traditionel automatgearkasse med hele ni trin. Den skifter flot gear, og selve gearvælgeren er praktisk placeret oppe ved rattet. Den går selv i ’P’, når man slukker motoren.
Køreoplevelsen er ellers ikke til topkarakter, og særligt blev vi irriteret over et bremsesystem, der var svært at dosere. Bremsepedalen bevægede sig ligesom i små hak, og det gav en ukomfortabel opbremsning, hvilket må siges at trække ned i en bil, der gerne skulle kunne levere luksuskørsel for alle.
Dyrt udstyr
Mercedes-Benz V300 koster i denne lange udgave fra 1,16 mio. kr., men i vores testbil var der monteret firehjulstræk, hvilket øger prisen med godt 100.000 kr. Det har vi taget udgangspunkt i ved beregning af prisen og driftsomkostningerne, der med 9,60 kr. pr. km placerer sig som en af dyreste testbiler i lang tid.
Og så har vi endda ikke medregnet afskrivning af det ekstraudstyr, vores testbil havde: Adaptiv fartpilot (der fungerede glimrende) til 25.000 kr., parkeringskamera med 360-graders visning til 41.000 kr., Spejlpakke til 14.000 kr., klimaanlæg for og bag til 40.000 kr., komfortsæder på tredje række til 18.000 kr. samt en elektrisk bagklap ligeledes til 18.000 kr.
Læs også: De nyeste biltest på motor.dk
I alt kostede testbilen inklusive udstyr således 1.538.253 kr. Det kan en storfamilie få to-tre endda meget fine biler for, og det siger sig selv, at denne form for køretøjer derfor slet ikke giver mening for private.
Men møder man bilen som passager på vej til et luksushotel, så skal man blot sætte sig ned og nyde turen.