Logo

Mercedes-Benz V300d - minibus til maxipris

Tests

Biltest

27. marts 2020

Mercedes-Benz V300d er en syvpersoners shuttlebus, der mest af alt egner sig til VIP-gæster.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Mercedes-Benz V-klasse er oplagt som VIP-shuttlebus, mens den som familiebil nok kan vinde hjerter, men også kræver mere end en tyk tegnedreng.

Mercedes-Benz V300d

Avantgarde Lang 4Matic (Diesel)

FDMs ekspertvurdering

Mercedes-Benz V300d set bagfra

Fordele

Plads / Indstigning / Komfort

Ulemper

Pris / Fylder meget / Ikke tre års garanti

Pris

1.263.084 kr.

Maks. effekt

239 hk

Pladsen er enorm, og det er helt klart den største styrke ved Mercedes-Benz V-klasse. Der er i alt tre rækker med sæder, to foran, to i midten og tre bagest samt et enormt bagagerum.

To elektriske skydedøre giver fremragende indstigning, og i det hele taget er det en bil, der slår de fleste andre, når det handler om brugsværdi.

Læs også: Motors test af VW California - tag huset på ryggen

Køreglæden er det derimod så som så med. Bilen er svær at manøvrere pga. sin længde, og førerpladsen er bygget op som i en gammel Mercedes med en lille skærm uden tilkoblingsmuligheder, og et førersæde, der ikke imponerer.

Prisen er helt i vejret, og V300d egner sig derfor bedst som en VIP-shuttlebus for firmaer, der skal køre til og fra lufthavnen på en for passagererne behagelig måde.

Mercedes-Benz V300d kabine

Førerpladsen ser umiddelbart flot og moderne ud, men ser man efter, møder man en opbygning, der ikke er på højde med de øvrige nye modeller fra Mercedes. Skærmen er lille og påklistret, og Apple CarPlay er ikke muligt.

Dejlig motor

Drivkraften i Mercedes- Benz V300 kommer fra den 2.1-liters dieselmotor, som efterhånden findes i en del af Mercedes-programmet. Det er en firecylindret sag, og i denne udgave leverer den 239 hk og et drejningsmoment på hele 500 Newtonmeter.

Man savner derfor på ingen måde trækkraft, men desværre er motorstøjen ganske påtrængende, og det generer. Heldigvis mest ved førerpladsen, så passagererne generes næsten ikke.

Læs også: Motor prøvekørsel af VW Grand California - sommerhus på hjul

I denne udgave er der træk på alle fire hjul, og kræfterne fordeles via en traditionel automatgearkasse med hele ni trin. Den skifter flot gear, og selve gearvælgeren er praktisk placeret oppe ved rattet. Den går selv i ’P’, når man slukker motoren.

Køreoplevelsen er ellers ikke til topkarakter, og særligt blev vi irriteret over et bremsesystem, der var svært at dosere. Bremsepedalen bevægede sig ligesom i små hak, og det gav en ukomfortabel opbremsning, hvilket må siges at trække ned i en bil, der gerne skulle kunne levere luksuskørsel for alle.

Mercedes-Benz V300d bagsæder

Selv på tredje sæderække er der god plads og fin komfort. Sidedørene er elektrisk betjente.

Dyrt udstyr

Mercedes-Benz V300 koster i denne lange udgave fra 1,16 mio. kr., men i vores testbil var der monteret firehjulstræk, hvilket øger prisen med godt 100.000 kr. Det har vi taget udgangspunkt i ved beregning af prisen og driftsomkostningerne, der med 9,60 kr. pr. km placerer sig som en af dyreste testbiler i lang tid.

Og så har vi endda ikke medregnet afskrivning af det ekstraudstyr, vores testbil havde: Adaptiv fartpilot (der fungerede glimrende) til 25.000 kr., parkeringskamera med 360-graders visning til 41.000 kr., Spejlpakke til 14.000 kr., klimaanlæg for og bag til 40.000 kr., komfortsæder på tredje række til 18.000 kr. samt en elektrisk bagklap ligeledes til 18.000 kr.

Læs også: De nyeste biltest på motor.dk

I alt kostede testbilen inklusive udstyr således 1.538.253 kr. Det kan en storfamilie få to-tre endda meget fine biler for, og det siger sig selv, at denne form for køretøjer derfor slet ikke giver mening for private.

Men møder man bilen som passager på vej til et luksushotel, så skal man blot sætte sig ned og nyde turen.