Mitsubishi Imiev forfra og bagfra
Biltest

Mitsubishi Imiev - elbilen er landet

Mitsubishi Imiev er sammen med Citroën C-Zero og Peugeot Ion de tre første rigtige elbiler på det danske marked i mange år. Motor har som det første danske bilmagasin stortestet elbilerne. De tre biler har flere positive sider, men er endnu ikke et alternativ for den private bilkøber.
Mitsubishi Imiev fra siden

Motors vurdering

Mitsubishi Imiev

El
279.675 kr.
  • Acceleration
  • Støjsvag
  • „Automatgear”
  • Rækkevidde
  • Svag varme
  • Bagageplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Synkronmotor, permanent magnet
  • Effekt
    64 hk
  • Moment
    180 Nm
  • Topfart
    130 km/t.
  • Acc. (0-100)
    15,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.185 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    235 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Officiel rækkevidde
    150 km
  • Mål
    L:348 cm B:148 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,84 kr./km
  • Målt rækkevidde 70 km

Sikkerhed

2011
Luk

Elbilen kommer! Elbilen kommer! Danskerne har talt om elbiler siden klimatopmødet i København i december 2009. Nogle har givetvis fået den opfattelse, at elbilerne allerede har været på markedet og kunne købes af almindelige forbrugere, men sandheden er, at det først er nu, elbilerne for alvor er kommet til salg. Alt, hvad der har været hidtil, har været garageprojekter med tvivlsom funktion og kun produceret i små antal.

Motor har testet de tre første elbiler, der endda er helt ens. Mitsubishi er ophavsmand til bilen, men et samarbejde på tværs af fabrikanterne har frembragt den samme bil i tre forskellige udgaver: Mitsubishi Imiev, Citroën C-Zero og Peugeot Ion.

Læs også: FDMs tema om elbiler og hybridbiler

Der er tale om en firepersoners minibil, der er bygget over en oprindelig benzinbil fra 2006. Udgaven med elmotor adskiller sig dog på så mange områder, at der på ingen måde er tale om noget, der kan sammenlignes med de omtalte garageprojekter. Dette er en færdig bil med egen indre konstruktion, og den er bygget på et kvalitetsmæssigt niveau, der sagtens kan sammenlignes med „rigtige” biler i samme størrelse.

Den koster 280.000 kroner inklusive batteri og ladekabel. En noget høj pris bilens størrelse taget i betragtning, men en markant lavere pris end det, den skulle have kostet, hvis den i lighed med andre biler også havde været belagt med registreringsafgift.

Mitsubishi Imiev kabine
Førerpladsen er let at finde rundt i. I lighed med andre elbiler kører Imiev som en bil med automatgear, og det gør betjeningen let. Vi savner dog et ur og et bedre varmeapparat.

Rækker kun til småture

Idéen i den lille elbil er, at man skal lade sin bil op derhjemme, og så kan man køre mindre ture, der enten ender derhjemme, hvor den så igen kan lades op, eller ender f.eks. på en arbejdsplads, hvor man kan få lov at lade op.

Rækkevidden er opgivet til op til 150 km, men vores erfaring fra testen viser, at dette tal er meget langt fra virkeligheden – i hvert fald om vinteren, hvor batterierne også skal levere energi til varme i bilen, lys, vinduesviskere, elbagrude, varme i sæderne og den tændte trafikradio. I så fald kan man ikke køre mere end 60-70 km, før bilen igen skal besøge en ladestander.

For nogle er dette ikke et problem, og hører man til den kategori, kan der være god idé i bilens muligheder.

Bilen er dog forberedt til også at kunne lades op med lynlader, og hvis man havde adgang til den teknologi i Danmark, ville bilen kunne oplades 80 procent på bare 30 minutter i stedet for de otte timer, det tager, hvis man sætter den i stikket derhjemme. Lynladere findes i nogle lande, men er endnu ikke på programmet herhjemme.

Imiev bagsæde
Kabinen har kun plads til fire personer, og ved bagsædet er der ikke rigtig plads til voksne, selvom loftshøjden faktisk er overbevisende.

Nem at køre – og hård

At køre elbil er grundlæggende en rigtig rar fornemmelse, og netop det forhold, at alle elbiler qua deres konstruktion kører på samme måde som en bil med automatgear, gør det til en meget positiv oplevelse for alle, der prøver bilen for første gang. Bare træd på speederen, og drej på rattet!

Også elmotorens karakter med maksimalt drejningsmoment fra første omdrejning er med til at gøre køreoplevelsen herlig. Accelerationen er fremragende op til 80 km/t., hvorefter den flader lidt ud. Der er dog hele tiden tilstrækkeligt med kræfter til rådighed, og det gør det let at følge med trafikken.

En anden af de gode egenskaber opleves også med det samme: Bilen er meget støjsvag, og det er først, når man kommer op i en hastighed nær motorvejskørsel, at støj fra vindens vej hen over den meget vandrette forrude bliver hørbar. Manglen på støj er også en af elbilens forcer.

Helt så godt er det ikke, når talen falder på affjedringen. Den er hård og har svært ved at opfange små huller i vejen, og det er et stort minus. Undervognen virker heller ikke god nok, når man kører på veje med bakker. Her er det, som om bilens høje vægt ikke er tæmmet tilstrækkeligt.

Kabinen er præget af en høj siddeposition, idet man sidder oven på batteripakken. Det giver på den ene side et herligt overblik over trafikken, men på den anden side et noget højt tyngdepunkt. Sidstnævnte kaster køreegenskaber af sig, der ikke ligefrem kan kaldes imponerende.

Bevares – den klarer både kurver og undvigemanøvrer, men forløbet opleves noget understyrende, og det er ikke helt let at lægge bilen på en fast kurve og så fastholde den der. Der skal hele tiden korrigeres lidt på styretøjet for at få bilen derhen, hvor man gerne vil.

Går det rigtig stærkt, så slår det noget aggressive antiskridsystem til, og bilens hjul bremses ned – dels for at bringe bilen på ret kurs, dels for at nedbringe hastigheden. Det er egentlig fornuftigt nok, men det gør ikke ligefrem bilen til en herlig køremaskine.

Imiev gear
Man kan køre i D (Drive), B (Brake) eller C (Comfort). I B bremser motoren ekstra, og i C lidt mindre end i D.

En slags hybridbil

Bremserne er naturligvis forsynet med ABS og er fint afstemt, og skal der for alvor bremses, er der derfor fint styr på bilen. Der, hvor man fornemmer, at der er gjort ekstra meget ud af bremsernes egenskaber, er, når man kun bremser let. Så er det nemlig ikke selve bremseskiverne, der står for nedbremsningen, men derimod elmotoren, der populært sagt lader strømmen løbe den anden vej, som en generator i stedet for en motor.

På den måde producerer bilen selv energi på samme måde som en hybridbil, og kører man klogt, kan man på denne måde opspare en hel del energi, der kan være med til at forlænge bilens rækkevidde. Man kunne have ventet en vis mærkbar overgang fra det punkt, hvor elmotorens opbremsning ikke er tilstrækkelig, og hvor de rigtige bremser skal tage over, men i praksis er den overgang umærkelig. Det er rigtig flot gjort.

Mitsubishi Imiev fås kun i én modelvariant, og den er, som den er. Ikke noget med lange lister med ekstraudstyr og ikke noget med valg af motorstørrelser. Bilen har fire sidedøre og en stor bagklap, og der er fire siddepladser i bilen. Ved forsæderne er der god plads i højden, men bilen er smal, og sidder man to voksne på forsæderne, skal man i hvert fald ikke forsøge at tage sele på samtidig. Ved bagsædet er der også fin plads i højden, men også her mærker man, at det er en lille bil.

Bilen er opbygget med motoren over baghjulene, som også er de trækkende hjul, og det stjæler bagageplads. Bunden er højt monteret, og da man altid kører rundt med ladekablet og måske en kabelrulle og et par adaptere, er der ikke megen plads tilovers.

Man skal også passe på med at bruge bagagerummet for alvor, for bagagen kan let ryge ind i kabinen ved en kraftig nedbremsning eller en kollision. Her har fabrikken kastet alle erfaringer om praktisk og sikker indretning af en kabine væk. Ikke noget med lastekroge eller bagagenet – end ikke noget med et gardin, der kan dække for indkigget. Det er altså ikke godt!

Der kan i alt medbringes 340 kg i bilen – typisk fire personer a 75 kg og 40 kg bagage – og der må ikke monteres anhængertræk.

Imiev bagagerum
Gulvet i bagagerummet er højt, og der er kun begrænset adskillelse til kabinen og ingen lastsikringskroge. Bagsæderyggen kan lægges ned i to dele.

Økonomien er ikke gunstig

Elbiler er helt fritaget for registreringsafgift i Danmark, og det er hele forudsætningen for, at det er værd at beskæftige sig med biltypen. Den koster som nævnt 280.000 kr., men skulle den have været belagt med afgift ville den formentlig have kostet over 600.000 kr.!

Trods den favorable prissætning bliver det ikke helt billigt at køre i elbil. Det er svært at forudsige, hvad værditabet bliver, men vores bedste bud er en restværdi efter tre år på halvdelen af anskaffelsesprisen. Det giver et pænt bidrag til de samlede omkostninger.

Elbiler er fritaget for ejerafgift, og det hjælper, men mange tilsvarende benzinbiler betaler kun 520 kr. om året til den post. Vedligeholdelsen er lidt billigere, og Mitsubishi tilbyder en serviceaftale til 3.000 kr. om året. Det er værd at benytte sig af, og det er vel et par tusind kroner billigere end for en benzinbil. Forsikringen er på samme niveau som almindelige biler, og udgiften til strøm lander på ca. 50 øre pr. km – nogenlunde det samme som en god benzin- eller dieselbil. Samlet set kaster det en km-udgift af sig på 3,84 kr. – en hel del højere end „normale” biler i denne størrelse.

Det er ikke i sig selv skræmmende, men det er altså ikke på grund af økonomien, at man skal vælge at køre elbil. Om forureningen så er mindre, beror på, hvordan man gør det op. Motor har lavet særskilte beregninger over den del, og det kan du læse om på side 48.

Samlet set er Imiev en velfungerende bil med begrænset funktionalitet og ikke helt moderne køreegenskaber og kollisionssikkerhed. Alligevel kan bilen være interessant for dem, der er villige til at være foregangsmænd. For der er ingen tvivl om, at elbiler på længere sigt bliver en væsentlig del af vores bilpark.

Imiev, C-Zero og Ion er starten, men ikke løsningen.