Mitsubishi L200 set forfra
Biltest

Mitsubishi L200 - drømmebil på papegøjeplader

Den nye Mitsubishi L200 pickup er blevet mere sofa og mindre værksted. Men den kan godt levere, hvis det behøves. Men pas på ejerafgiften.
Mitsubishi L200 lad

Motors vurdering

Mitsubishi L200

10,3 km/l
Diesel
344.130 kr.
  • Trækkraft
  • Lasteevne
  • Udstyr
  • Bagagerumsafdækning
  • Affjedring
  • Ejerafgift
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.2 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    254 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    171 km/t.
  • Køreklar vægt
    2.149 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.100 kg
  • Akselafstand
    300 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
  • Mål
    L:531 cm B:182 cm H:178 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,75 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Nogle bilkøbere drømmer om en stor pickup, der kan bruges til både persontransport og som trækdyr til store påhængsvogne, og som tilmed kan have masser af grej på ladet. Sådanne drømmere er der mange af i USA, men de findes også i Danmark.

Hører man til den gruppe, så har Mitsubishi løsningen i form af den nye L200 pickup. Det er en fuldblods firehjulstrækker med udsøgt komfort (målt på pickup-skalaen), masser af udstyr, masser af plads og en tilladt påhængsvægt på 3,1 tons.

I forhold til tidligere er der sket meget med både den oplevede kvalitet og kørekomforten. Så den lave pris skyldes udelukkende de afgiftslettede papegøjeplader, der til gengæld indskrænker pladsen til bare to personer.

Og for at gøre drømmen næsten umulig skal private bilejere betale en årlig ejerafgift på i alt 27.960 kr.

Mitsubishi L200 kabine
Førerpladsen er velindrettet med masser af udstyr og bl.a. en stor skærm med navigationsanlæg. Bemærk den gode fralægningsplads mellem sæderne.

Privat brugsafgift spænder ben

Årsagen til den høje ejerafgift skal findes i to forhold. Det ene handler om bilens ret dårlige forbrugstal, der kun stiller 10,3 km pr. liter i udsigt. Det placerer bilen i energiklasse F, hvilket igen udløser en årlig ejerafgift på 9.400 kr.

Men er man privat bruger af en gulpladebil på papegøjeplader, skal man oveni dette beløb også betale en privat benyttelsesafgift. Og den afhænger af bilens totalvægt.

I dette tilfælde er den over de tre tons, og så falder hammeren: Prisen er 18.560 kr. om året, som altså skal lægges oven i ejerafgiften. Det bliver i alt knap 28.000 kr. – et beløb, der får de fleste til at lade drømmen forblive en drøm.

Mitsubishi L200 kabinerum
Bag forsæderne er der et stort varerum, men det er ikke godt beskyttet mod indsyn, og der er heller ikke styr på den måde, hvorpå godset er fastspændt. Det er et minus.

Masser af trækkraft

Det er synd for dem, der kunne udnytte bilens potentiale, for det er stort. Udover den store trækkraft er bilen i sig selv et energibundt. Ikke som i en sportsvogn, men snarere som hos en bjergrytter.

Momentet er enormt, og skal man for alvor trække op ad en bakke i terrænet, kan reduktionsgearet øge trækkraften til uanede højder.

Motoren er en firecylindret dieselmotor med 150 hk. Den trækker enten på baghjulene eller på alle fire hjul gennem et sekstrins automatgear. Det fungerer fint, om end man hele tiden mest af alt har en fornemmelse af at køre lastbil, mere end at køre personbil.

Den fornemmelse går igen, hver gang man skal ind og ud af bilen, der føles høj og lidt besværlig at komme ind og ud af. Vel placeret bag rattet nyder man dog bilens lette kørsel, og selvom Mitsubishi L200 er både lang og høj, så er den faktisk ret enkel at køre.

Støjniveauet er tilmed lavt, og man får hurtigt en lyst til bare at køre langt, og gerne gennem områder, der ellers er svært tilgængelige. Men igen er det blot drømmebilledet, der får lov at tage over.