Nissan Micra 0.9 IG-T 90 Tekna
Biltest

Nissan Micra – lille motor i lille bil

Topmodellen af Nissan Micra forkæler chaufføren. Her er lækkert musikanlæg, læderdetaljer på instrumentbordet og dejlige lædersæder. Bagsædepassagerne må derimod tage til takke med klemt benplads.
Nissan Micra

Motors vurdering

Nissan Micra

21,7
Benzin
178.341 kr.
  • Udstyr
  • Nødbremse
  • Køreegenskaber
  • Motor
  • Benplads bag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    0.9 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    140 Nm
  • Acc. (0-100)
    12,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.082 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    300 liter
  • Akselafstand
    253 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil garanti dog højst 100.000 km
  • Mål
    L:400 cm B:174 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 2,55 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Micra har føreren i fokus. Der forkæles med masser af udstyr, lækker lyd og sjove køreegenskaber. Der er også styr på sikkerheden en avanceret nødbremse, der også bremser for fodgængere, blindvinkelalarm, linjevogter, skiltegenkendelse og listen fortsætter.

Standardudstyret er i det hele taget imponerende. Bluetooth får du næsten i alle biler i dag, men Tekna-varianten har også LED-forlygter, bakkamera, nøglefribetjening, hifianlæg fra Bose og en trykfølsom skærm, der også har navigation, DAB+ radio og Apple Carplay.

Kun adaptiv fartpilot savnes, og den kan desværre heller ikke tilkøbes.

Nissan
Teknamodellen kan kendes på LED-forlygterne, der er standard. Designet på den nye Micra er mere voksent og moderne end forgængeren. Klistermærket på motorhjelmen er en del af en personaliseringspakke, der koster fra 12.000 kr.

Overset bagsæde

Hvor udstyrslisten er ren overflod, så er bagsædet en flad oplevelse. I Motors gruppetest med de otte førende minibiler i sommeren 2017, var Micra klart modellen med ringest benplads på bagsædet. I forhold til Seat Ibiza, der er klassens største, er der ni cm mindre plads til knæskallerne.

Trods bilens generelle høje udstyrsniveau, er der overraskende nok ikke elruder på bagdørene, og det understreger, at det er forsæderne der er i fokus på den nye Micra.  

Motor skuffer

Når du griber rattet vil du mærke, at styretøjet er tunet ind på en køreglad frekvens. Der er god føling i rattet, når du fører bilen ind i svinget. Og trods bilens lille statur, har du reelt en god komfort. Hvilket gør Micra fin til længere ture.

Motoren er et af bilens svage punkter. Den lille 0.9-liters motor går mere ujævnt end konkurrenterne, støjer mere og savner kræfter ved de omdrejningstal man bruger til hverdag. På de punkter er Micra motoren langt dårligere end den 1-liters motor du eksempelvis finder i Seat Ibiza og VW Polo.

Striber, krom og læder

Personalisering er stadig et modeord i bilbranchen, og hos Nissan betyder det, at du kan købe forskellige pakker med styling af bilen. Testbilen havde den dyreste pakke med rødt læder på instrumentbordet, sorte detaljer udvendigt samt særlige klistermærker på motorhjelm og tag. Prisen er godt 20.000 kr., hvilket kan synes som mange penge, men det kan være svært at sætte en pris på stil. For nogle vil det være alle pengene værd.

Priser og konkurrenter

Det er udstyrslisten der skal trække dig ned til Nissan forhandleren, og så skal bilen primært bruges af en eller to personer, for at pladsforholdene passer. Skal I være flere i bilen, vil vi anbefale, at I i stedet prøvekører modeller som Seat Ibiza eller VW Polo. Testbilen er topmodellen Tekna, og prisen er lige under 180.000 kr. Det er mange penge for en minibil, men her også tale om en absolut veludrustet model, og den samlede økonomi er med 2,55 kr. pr. kilometer i den absolut acceptable ende.