VW T-Cross - dyrt og praktisk hit
Motors vurdering
VW T-Cross
- Plads
- Fleksibilitet i kabinen
- Adgangsforhold
- Udstyr i pakker
- Motorstøj under acceleration
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning140 g/km
-
Effekt115 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart193 km/t.
-
Acc. (0-100)10,2 sek.
-
Køreklar vægt1.270 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum455 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:411 cm B:176 cm H:158 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Vi vil højt til vejrs i disse år. Tidligere skulle man købe en praktisk, men ufiks MPV-model for at komme op i højden, men nu tilbyder alle bilproducenter de mere sexede SUV-modeller.
VW’s nye T-Cross er godt nok baseret på VW Polo, men der er lige så god benplads på bagsædet som den større klasses bedst sælgende model, Nissan Qashqai.
Det er også derfor, at T-Cross trods en umiddelbar høj listepris i forhold til de andre mini-SUV’er på markedet vil være interessant for mange danskere.
Bagsæde på skinner
Bagsædet er netop T-Cross’ helt store fordel. Dels er der god benplads og lofthøjde, så fire personer sidder meget komfortabelt i bilen. Dels står selve bagsædet monteret på skinner og kan længdeforskydes 14 cm.
Så hvis føreren er langbenet, kan man selv fordele pladsen bagi mellem bagsædet og bagagerummet. Der er en del trin, så man kan finde det bedste kompromis.
Bagagerummet er også imponerende. Det er umiddelbart ikke så langt, men tager du bagagerumsbunden ud, er der meget plads i højden. Officielt er der plads til 385 liter, hvilket svarer til pladsen i en VW Golf, men det kan udvides til 455 liter.
Det er ikke lige så stort som i en mellemklasse stationcar, men der vil være rigeligt med plads til feriebagagen for en familie på fire, hvis man pakker kreativt og i bløde rejsetasker.
Hård plast, flot skærm
På forsæderne glæder man sig over god fralægningsplads til mobilen foran gearstangen, store dørlommer og et par kopholdere, der virker, men er lidt billige. Det er de samme som man finder i en Polo, og det mærkes, at der skal spares på kvaliteten.
Kabinen er alene med hård plast, og det frastøder nogle kunder, mens andre ikke vil bemærke det. Men helt på Golf-niveau er den ikke. Vi oplevede ingen knirkelyde under vores test, og designet på plastpanelerne i kabinen løfter stemningen.
Trykskærmen står med sin høje opløsning og blanke overflade i skarp kontrast til resten af kabinen. Der er drejeknap til volumen, og betjeningen er – ligesom resten af bilen – intuitiv.
Vil man opgradere kabinen, kan man enten vælge pakker med andre farvekombinationer eller digital instrumentering. Det sidste kommer i en interessant teknikpakke med nøglefri betjening og automatisk nedblænding til 9.000 kr. Men mere om udstyrspakkerne senere.
Tre cylindre og god komfort
Ved introduktionen fås T-Cross med to trecylindrede benzinmotorer og en dieselmotor, som vi ikke har prøvet. De trecylindrede motorer snerrer karakteristisk, og selvom de er relativt stille i fart, kan motorlyden være lidt påtrængende under kraftig acceleration.
Testbilen er den nuværende topmodel med 115 hk og automatgear, og det er en god kombination. For automatgearet passer godt til høje biler, og den kraftigere motor har lidt ekstra kraftoverskud, selvom den skal geare ned, før den føles kvik.
Basismotoren med 95 hk og manuelt gear har vi også prøvet, og den føles kvik i byen og på landevejen. Men på motorvejen skal man ned i fjerde for at komme fremad, og så støjer den mere ved 130 km/t. på grund af den lavere gearing.
Så kører man meget motorvej, vil vi anbefale topmodellen, mens automatgearet også vil være det optimale valg, selvom du kun kører i byen.
Køreegenskaberne er med fokus på komfort. Vi testede bilen med 16”-fælge, og her er styreegenskaberne ikke særligt sportslige, i stedet opfører T-Cross sig som en stor båd i smult vande. Det gør den behagelig på langtur, men køreglæden skal findes i at komme udhvilet frem, ikke ved de dynamiske egenskaber.
Støjniveauet er behageligt lavt i forhold til biltypen. SUV-modeller lider typisk af mere vindstøj, men det synes ikke grelt i T-Cross.
Life eller Style?
Basismodellen til under 200.000 kr. savner en masse gode hverdagsdetaljer som bl.a. opvarmede sprinklerdyser, læderrat og måske mere kritisk – makeupspejle. Der er heller ikke en højdejusterbar bagagebund, men grundudgaven kan fås for under 220.000 kr. med tilvalg som Apple CarPlay, bakkamera og en DK-pakke, og så bliver den alligevel interessant.
Alle udgaver har sikkerhedsudstyr som blindvinkelalarm, adaptiv fartpilot og alarm samt bremse for tværgående trafik bag.
Vil man have makeupspejlene med, er det Life-varianten, der er den mest attraktive. Når man gennemgår prislisten, står det klart, at alle bør tilvælge DK-Pakken, som har klimaanlæg, regnsensor og bakkamera til en Life- eller Style-model. Prisen er rimelige 9.000 kr.
Men hvorfor er det ikke bare standard, når langt de fleste kunder vælger det alligevel? Det virker som en måde at presse prisen kunstigt i forhold til konkurrenterne. Meget af udstyret skal i øvrigt vælges i pakker, og dermed kan du ikke frit vælge udstyr, men bliver prakket ekstra meget udstyr på.
Testbilen havde DK-pakke og navigationspakke samt metallak, og dermed ender prisen på små 280.000 kr. Det er mange penge for en lille bil, også selvom det er en SUV.
Høj indstigning og stor ejerglæde
I forhold til søstermodellen Seat Arona, der blev kåret som Årets Bil i Danmark 2018, er T-Cross mærkbart højere foran, og det giver også mere SUV-fornemmelse, når du stiger ind i bilen.
SUV-fornemmelse fortsætter, når du kommer bag rattet, hvor du føler dig lidt hævet i trafikken, fordi motorhjelmen er højt placeret.
Sikkerhedsniveauet er højt i alle udgaver med nødbremse, der også reagerer på cyklister og fodgængere, og på det punkt adskiller den sig fra prisbaskerne i klassen. Og selvom materialekvaliteten ikke er på niveau med en Golf eller Passat, vinder T-Cross stjerner på sine praktiske egenskaber og sin fleksibilitet.
Der hvor man kunne savne noget, er på motorfronten. Med de traditionelle briller kan man overveje 1.6-liters dieselmotoren, der har bedre bundtræk, eller den kraftigere 1.5-liters benzinmotor, der kommer senere på året.
Det kan også undre, at T-Cross ikke findes som hybrid, plugin-hybrid eller elbil. Det er p.t. kun Hyundai Kona, der findes i en elektrificeret udgave blandt de små SUV-modeller.
Men for de fleste bilkøbere er det fortsat en benzinmotor, der trækker læsset. Og her står VW stærkt i segmentet med sin nye T-Cross. Den er moderne, fleksibel og tilpas bysmart til at være en af klassens mest attraktive modeller.