Opel Astra - forstærket Astra

Motors vurdering
Opel Astra
- Motor
- Udstyr
- Sikkerhed
- Forbrug
- Ikke 3 års garanti
Man får mere kraft for mindre saft i den nye Astra med dieselmotor. Nu kører den på papiret 27 km på en liter diesel, og så er der kommet fem hestekræfter mere, så der i alt er 130 heste at holde styr på. Drejningsmomentet er på mægtige 300 Nm fra 2.000 omdrejninger, og det gør bilen stærk og letkørt.
De ekstra kræfter er opnået gennem små forbedringer af motorens ædle dele, og det lavere forbrug er opnået gennem bl.a. et stop-start-system.
Vi kørte bilen i vinterens milde del og opnåede et forbrug på 20 km/l. Det lykkedes os under enkelte deletaper at opnå et lidt bedre resultat, men samlet set er det nok dette niveau, man skal forvente.
Køreindtrykket er præget af et behageligt lavt støjniveau, selvom man aldrig er i tvivl om, at det er en dieselmotor. Især når motoren er kold og går i tomgang, tikker den hørbart. Når den er blevet varm, trækker motoren godt fra lave omdrejninger, og man kan let køre bilen ved at skifte gear allerede ved ca. 1.500 omdrejninger.

Masser af udstyr
Vores testbil var forsynet med en udstyrspakke, hvor 18"-hjul indgår, og selvom det får bilen til at se flot ud, er det ikke noget, vi vil anbefale. De store hjul er både dyre og med til at begrænse affjedringskomforten på ujævn vej. Bilen kommer som standard med 17"-hjul, og det rækker efter vores overbevisning.
Ellers er det et gennemtænkt udstyrsniveau, bilen leveres med, og vi nyder særligt fartpiloten, der styres fra rattet, det fleksible gulv i bagagerummet og de velformede sportssæder.
Er man interesseret i at tilkøbe ekstraudstyr, er der to områder, vi særligt vil pege på: for det første en helt fantastisk vinteroplevelse i form af varme i rattet til beskedne 1.165 kr.
I den dyrere ende finder vi Opels avancerede lygtepakke, som består af xenonforlygter, LED-kørelyslygter og en automatik, der selv blænder op og ned for det lange lys ved kørsel i mørke. Det fungerer fremragende, og forlygternes evne til at regulere lyskeglen ud fra kørselsforholdene er genial og med til at øge sigtbarheden om natten. Lygtesystemet kan tilkøbes „i løs vægt”, men Opel har lavet en pakke, hvor der medfølger tågeforlygter og bluetooth-forbindelse, så man kan tale i håndfri mobiltelefon. Det har måske ikke så meget med hinanden at gøre, men pakkeprisen på 19.500 kr. virker attraktiv.
Samlet set er Astra en gedigen bil med mange gode finesser. Prisen er bestemt ikke i den billige ende, men alligevel oplever vi en god sammenhæng mellem bilens egenskaber og pris.