Opel Astra - hele familiens bil

Motors vurdering
Opel Astra
- Plads
- Sæder
- Ikke tre års garanti
- Pris/udstyr
Fabriksdata
-
Motor1,4 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning136 g/km
-
Effekt140 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)10,5 sek.
-
Køreklar vægt1.437 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum500 liter
-
Akselafstand269 cm
-
MålL:470 cm B:181 cm H:154 cm
Motors tal
- Målt forbrug 15 km/l
- Beregnet økonomi 3,95 kr./km
Opel har en lang tradition for at lave stationcars, og det mærker man i Astra Sports Tourer, der rummer mange praktiske løsninger, som man vil sætte pris på i dagligdagen. F.eks. er det dejlig let at folde bagsædet frem, når bagagerummet skal udvides, ligesom rullegardinet over bagagen kan betjenes med en hånd eller en albue.
Astra Sports Tourer kan leveres med en af tre benzinmotorer eller to dieselmotorer i tre udstyrsniveauer. Vi har her fat i det højeste udstyrsniveau, Sport, men for 27.000 kr. mindre kan bilen leveres som Enjoy. Så mister man bl.a. 17-tommers alufælge, tozoners klimaanlæg og de særlige sportssæder fortil. Ingen af de to varianter har dog elruder på bagdørene eller mulighed for at koble mobilen til bilen via Bluetooth, og det trækker ned.
Førerpladsen er ellers udmærket med kopholder og gode fralægningspladser, men for at få den gode plads kræver det, at man investerer 1.800 kr. ekstra i en elbetjent P-bremse. I det hele taget tilbyder Opel et hav af ekstraudstyrsdetaljer, der kan løfte oplevelsen af bilen. En del af udstyret er koblet sammen i udstyrspakker, men meget kan vælges frit – blandt andet det velfungerende justerbare støddæmpersystem FlexRide til 18.900 kr.

Trækker godt men turboen tøver lidt
Motoren i vores testbil er den lille 1.4-litersudgave med turbolader og 140 hk. Den trækker godt, men turboladeren har en let tøven, fra man træder på speederen, til der sker noget. Her er Opel ikke på niveau med konkurrenten Skoda Octavia.
Til gengæld er gearingen langbenet, og det holder omdrejningerne og støjniveauet nede. Helt fri for motorstøj er man dog ikke – særlig tydeligt under acceleration.
Brugsværdien er fin ved bagagerummet, mens man på bagsædet savner luftdyser og ikke har helt så god plads som i Kia Ceed.

