Opel Cascada forfra
Biltest

Opel Cascada - åben familiebil

Opel kalder Cascada for en ny åben familiebil. Vi tvivler på det med familiebilen, selvom den byder på masser af køreglæde og brugsværdi.
Opel Cascada

Motors vurdering

Opel Cascada

13,9 km/l
Benzin
493.580 kr.
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    168 g/km
  • Effekt
    170 hk
  • Moment
    280 Nm
  • Topfart
    217 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.733 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    280 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Mål
    L:470 cm B:184 cm H:144 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 10 km/l
  • Beregnet økonomi 5,75 kr./km
Luk

Cascada er bygget over en Opel Astra, men der er ændret så meget ved bilen, at den må siges at være sin egen. Udvendigt er der arbejdet så meget med designet, at den skiller sig ud fra de øvrige Opel-biler. Særligt den afrundede bagende er utrolig flot.

Taget er en stofkaleche, der åbner og lukker fuldautomatisk ved hastigheder op til 50 km/t. For at gøre formen på taget pæn er forrudens ramme trukket noget bagud. Det gør, at den er kommet ret tæt på hovedet af føreren, og det skal man lige prøve forud for et eventuelt køb.

Man sidder dog rigtig godt på både for- og bagsæder, og fire voksne kan faktisk let finde plads i bilen. Kører man kun to, kan man med fordel montere et vindskot hen over bagsædet til at dæmpe turbulensen, når man kører åbent. Det er helt uforståeligt, at det ikke er standard.

Opel Cascada kabine
Man kan ikke se, at Cascada er baseret på Opel Astra. Cabrioleten er smuk både med og uden kaleche.

Ny motorserie

Sammen med Cascada har Opel lanceret en ny serie af 1.6-litersbenzinmotoren. Den har fået turbolader og yder ikke mindre end 170 hk i grundversionen. En version med 200 hk er også på vej ind i modelprogrammet. Motorerne fås med enten manuelt eller automatgear, og netop automatgearet passer rigtig godt til denne biltype. Det er dog stadig af den gamle type med seks trin, og selvom det skifter rimeligt, er der grund til at se frem mod næste år, hvor Opel lancerer sit nye automatgear med otte trin.

Motoren trækker rigtig pænt og efterlader ikke et behov for mere motorkraft. I det hele taget virker bilen meget velkørende med en meget harmonisk affjedring. Vi havde dog en version til test, hvor affjedringen kan justeres efter behov. Det koster 18.900 kr.

Opel Cascada sæder
Der er god plads til fire. Vindskottet bagi, der tager turbulensen, koster 900 kr., men burde være standard.

Flot udstyret

Vi peger på denne udgave med 1.6-litersmotoren, automatgear og udstyrsniveauet Cosmo som bedste køb. Og skal man være rigtig god ved sig selv og bilen, er det værd at overveje xenonforlygter (16.000 kr.), lædersæder med eljustering og ventilation (41.000 kr.) samt navigationsanlæg (18.400 kr.).

På nær billigste udgave kommer Cascada i højeste udstyrsniveau, Cosmo, i alle motorvarianter. Det indeholder bl.a. stereoanlæg med syv højttalere, 17-tommers alufælge, parkeringssensorer og LED-baglygter. Og for at understrege bilens evne til at blive brugt hele året rundt er der også varme i rat og sæder, varmekanaler til bagsædet, regnsensor og lysautomatik.

Kalechen er udført med tre lag, hvilket holder støjen ude og isolerer, når det er koldt udenfor. Det er derfor ikke helt skævt, når Opel påstår, at bilen kan bruges hele året. Kun det begrænsede bagagerum på 280 liter med taget nede og 380 liter med taget oppe vil gøre bilen svær at acceptere som familiens eneste bil.

Men kan man leve med begrænsningerne, venter der til gengæld store oplevelser.

Opel Cascada knap
Tryk på knappen, og 17 sekunder senere er der høj himmel og fuglesang – det er så let, at man bruger det tit.