Opel Corsa forfra
Biltest

Opel Corsa - minibil med maxiplads

Opel Corsa har masser af plads, en glimrende motor og et flot udstyrsniveau. Sikkerheden er god, men ikke i top, og det trækker ned i Motors vurdering af den ellers økonomiske og velfungerende bil.
Opel Corsa fra siden

Motors vurdering

Opel Corsa

22,2 km/l
Benzin
163.770 kr.
  • Motor
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
  • Ingen automatgear
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    106 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    170 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.199 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    285 liter
  • Akselafstand
    251 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:402 cm B:175 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 2,55 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Bilåret 2015 åbner benhårdt med masser af nye biler i miniklassen. Det er den klasse, danskerne er begyndt at bejle til efter i lang tid udelukkende at have kastet sin kærlighed på de helt små mikrobiler. Nu er bilbudgetterne vokset lidt, og det har åbnet danskernes øjne for disse markant mere brugbare biler. 

Det er altså med perfekt timing, at Opel præsenterer den nye Corsa, som traditionelt har hørt til en af danskernes mest eftertragtede modeller. Den lægger ud med en pris på 122.000 kr. for en tredørs udgave og 10.000 kr. mere for billigste femdørs variant. 

Bilåret 2015 åbner benhårdt med masser af nye biler i miniklassen.

Det er på niveau med det, den ligeledes nye Skoda Fabia koster, og formentlig også noget, der flugter startpriserne på Hyundai i20 og Mazda 2, som begge er på vej til Danmark. 

Opel Corsa kabine
Kvalitetsfornemmelsen er øget markant, og bag rattet har man en klar fornemmelse af at sidde i en større bil, end tilfældet er. Rattet kan justeres både op/ned og ud/ind og er i læder med indbygget varme.

Mikro eller mini?

Ser man på sammenlignelige udstyrsniveauer, er priserne for den nye Opel Corsa omkring 30-40.000 kr. højere end det, de noget mindre mikrobiler koster. De reklamerer ganske vist med startpriser på helt ned til 80-90.000 kr., men så er de ret så spartansk udstyret. Hvad får man så for den merpris, der trods alt er op til en Corsa?

Først og fremmest er det meget mærkbart, at kabinen er større. Bagsædepladsen er overraskende stor, bagagepladsen næsten dobbelt så stor, og fortil sidder man i store sæder, der giver god komfort. 

På sikkerhedsområdet er denne klasse også et niveau over mikrobilerne.

På sikkerhedsområdet er denne klasse også et niveau over mikrobilerne, idet man her får mulighed for at få del i den nyeste udvikling af sikkerhedsudstyr. Opel Corsa fås således med advarsel for at køre tæt på forankørende, advarsel for biler i den blinde vinkel, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding samt mulighed for at bestille bilen med xenonforlygter, som giver ekstra lys på vejen. 

Men lige netop en automatisk nødbremse, som ellers er på vej til en stor del af de nyeste biler, er ikke med på Corsas udstyrsliste. Det er et alvorligt minus, og vi har valgt at lade det indgå hårdt i den endelige vurdering af bilen. Alligevel er Opel Corsa et markant bedre køb end en mikrobil, og for mange familier vil en bil som Corsa være det bedste valg, hvis man stadig skal holde bilbudgettet i ave. Også når vi ser på biler i den samme bilklasse, står Corsa stærkt.

Opel Corsa bagfra
Opel Corsa har fået karakteristiske baglygter, der gør det let at genkende bilen i mørke. Der er dog ikke tale om LED-baglygter.

Flot udstyret

Vel inde i bilen bemærker man straks, at Corsa har fået et stort kvalitetsløft. Materialevalget er rykket en klasse op, og placeringen af rat, knapper og betjeningsgreb er som i en langt større bil. En stor trykskærm midt på instrumentbordet åbner mulighed for at tilføje en lang række funktioner, man ellers aldrig har haft i denne klasse. Den er dog ikke standard, men koster beskedne 5.000 kr. ekstra og er bestemt værd at tage med. 

Udstyrsniveauet springer i fire trin, og allerede i dette næstlaveste niveau, Enjoy, finder vi masser af lækre ting som aircondition, læderrat med varme, varme i sæderne, radio med bluetooth, fartpilot og fartbegrænser, LED-kørelys, tripcomputer og splitbagsæde. Det er således en yderst veludstyret bil, og uden tvivl dette udstyrsniveau man skal vælge, hvis man ikke ligefrem har ønsker om det helt avancerede udstyr som følger med i de to højeste niveauer, Sport og Cosmo.

På ekstraudstyrslisten vil vi anbefale den omtalte farveskærm og en lyspakke til 1.500 kr.

På ekstraudstyrslisten vil vi anbefale den omtalte farveskærm og en lyspakke til 1.500 kr., som selv sørger for at tænde baglygterne på bilen, når det bliver mørkt, og som også indeholder viskerautomatik med regnsensor. Også xenonforlygter til rimelige 7.000 kr. er interessant ekstraudstyr. Det er den nye, lidt billigere xenontype, hvor lysudbyttet er holdt nede på et niveau, så der ikke er krav om lygtevaskere og automatisk lyslængderegulering. Alligevel er lysudbyttet markant bedre end i standardlygterne. 

Ellers er det kun udstyr som P-sensorer og den særlige parkeringsautomatik, som man bør overveje. Sidstnævnte sørger selv for at få bilen gennem en baglæns parallelparkering eller en parkering vinkelret på vejbanen. Det fungerer fint og kan utvivlsomt være en stor hjælp for mange bilister.

Opel Corsa bagsæde
Der er overraskende god plads ved bagsædet. Fire voksne finder let plads i bilen, og bagsædet rummer tre personer. Store sæder giver samtidig god siddekomfort. Der er isofixbeslag på de to yderste pladser.

God indretning

Noget af det første, man bemærker, når man sætter sig bag rattet, er en velindrettet førerplads med et rat, der kan justeres i både højde og dybde. Det er godt og med til at give en følelse af at sidde i en større bil, end man faktisk gør.

Den følelse går igen ved bagsædet, hvor der er overraskende god plads. Fire granvoksne kan faktisk let finde plads i bilen, og ved bagsædet er der seler til tre personer. De yderste pladser er forsynet med isofixbeslag til autostole, og herfra er udsynet egentlig fint. 

Der er kun manuelt rudehejs ved bagdørene, og elruder fås ikke. Bagsædets ryglæn er todelt, og begge dele kan rejses til lodret, hvis man vil have bedre plads i bagagerummet og alligevel vil sikre, at bagagen forbliver sikkert deromme. 

Det er med til at give en følelse af at sidde i en større bil, end man faktisk gør.

Bagagerummet rummer 285 liter, men virker meget regulært i formen. Man kan bestille en særlig bund, der placeres i to højder, hvis man ønsker en opdeling af rummet. Den koster 1.000 kr. og sikrer også, at gulvet i bagagerummet bliver helt plant, når man lægger ryglænet ned. 

Under gulvet er der et lappekit. Men da bilen er udstyret med de dyre dæktryksmålere i hvert hjul, bør man benytte lappekittet med omtanke, da det i værste fald kan ødelægge trykføleren, med en høj reparationspris til følge.

Opel Corsa forlygte
Alle femdørsudgaver af Corsa har LED-kørelys som standard (den lille vinkel øverst). Når nærlyset tændes, dæmpes lyset i kørelyset.

Mange motorer

Opel har valgt et modelprogram med et hav af motorer, der gør det noget svært at overskue, hvilken man bør vælge. I virkeligheden kunne fabrikken have valgt kun at markedsføre Corsa med denne trecylindrede etliters motor med turbolader og 90 hk. Den tilfredsstiller alle de krav, man kan stille til en velfungerende bil, den arbejder jævnt og har samtidig en fortrinlig benzinøkonomi.

Vi kørte hele 21 km/l i snit, og det er meget flot og et resultat, der gør det uinteressant at se på dieseludgaven. Motoren er altid koblet til en sekstrins gearkasse, der fungerer fint. I sjette gear holdes omdrejningstallet under de 2.000 omdrejninger ved motorvejskørsel, og det kaster et lavt støjniveau af sig. 

Motoren trækker flot fra lave omdrejninger, men ved helt lav fart skal den lige hentes op fra første gear. Endnu er det ikke muligt at bestille Corsa med et selvskiftende gear og denne motor. Det fås, men så er det i forbindelse med den firecylindrede 1.4-liters motor, og her er merprisen beskedne 10.000 kr.

Opel Corsa bagagerum
Bagagerummet er flot beklædt og meget regulært i formen. Det rummer 285 liter. Bagsædets ryglæn kan stilles i lodret position for at øge pladsen, og det kan foldes forover i to dele. Under gulvet er et lappekit.

Kører rigtig godt

På landevejen kører Corsa pænt lige ud, og affjedringen er meget harmonisk afstemt. Servostyringen er egentlig også vellykket, men man skal ikke dreje meget på rattet, før der sker en del, og det kræver lige et fast tag i rattet. 

Til gengæld har man meget stor fordel af bilens lette styretøj ved bykørsel. Og skal det være helt ubesværet, kan man sætte servostyringen i City-indstilling, og så kan rattet drejes med kun en lillefinger ved lav hastighed. Det er uden tvivl en stor hjælp, hvis man ikke råder over mange armkræfter. 

Bremserne er lette at dosere, og bremser man alt, hvad remmer og tøj kan holde til, opnår man en meget flot, kort bremselængde takket være den indbyggede bremseassistent, og stoplyset blinker og advarer bagfrakommende biler. Ved igangsætning på bakker holder bremserne selv bilen, indtil man sætter i gang. Kun den føromtalte automatiske nødbremse er noget, vi savner.

Man kan dog forbedre sikkerheden en smule, hvis man tilkøber en førerassistancepakke.

Man kan dog forbedre sikkerheden en smule, hvis man tilkøber en førerassistancepakke. Den indeholder advarsel for at køre for tæt på forankørende biler, advarsel for at køre ud over vognbanens kantlinjer, advarsel for bagfrakommende biler i den blinde vinkel samt et kamera, der holder øje med skiltene langs vejen, og gengiver skiltene i instrumenthuset, og styrer det lange lys efter omgivelserne. Det koster alt sammen beskedne 6.000 kr. ekstra, men kræver, at man først har købt de nævnte xenonforlygter. 

Vi kan varmt anbefale det hele, men problemet er, at trods beskedne priser løber det alligevel op. En Enjoy med både farveskærm, lyspakke, xenonforlygter, sikkerhedspakke, metallak og levering koster således 188.560 kr., men så er man også godt kørende.

Et andet positivt træk ved Corsa er, at bilen må trække 1.200 kg på krogen. En sådan fabriksmonteret krog kan i øvrigt købes til bilen for bare 9.900 kr., hvilket er attraktivt.

Opel Corsa knap
Sædevarme og varme i rattet er standardudstyr. City-knappen gør servostyringen letgående.

God samlet økonomi

Vi har beregnet, hvad det vil koste at eje en Corsa 1.0T Enjoy uden ekstraudstyr. Ser man over en periode på fem år og i alt 100.000 km, så lander den samlede udgift på godt 50.000 kr. om året eller mere overskueligt 2,55 kr. pr. km. Det er en relativt lav udgift og med til at understrege det økonomisk fornuftige i at køre Opel Corsa.

I prisen har vi endda indregnet udgiften til en service- og reparationsaftale, der kan kompensere for den noget ringe fabriksgaranti, der er på bilen. En sådan aftale koster 544 kr. om måneden. Selvom det er lige i overkanten af konkurrenternes priser, er det en disposition, vi vil anbefale. Den sikrer et trygt ejerskab, hvor man kan glæde sig over bilen, i stedet for at bekymre sig over, om bil og udstyr nu også holder i længden. 

Læg dertil en supplerende rustbeskyttelse, og det sikre og trygge køb er en realitet.