Opel Insignia - mester i udstyr

Motors vurdering
Opel Insignia
- Sæder
- Design
- Dansk tekst i displays
- Affjedring
- Udsyn
- Adgang til bagagerum
Opel Insignia er Opels flagskib, og bilen indledte en ny æra hos Opel, da den kom frem i 2008 og kort efter blev kåret til „Car of the Year 2009”. Siden er flere varianter dukket op, og denne særlig økonomiske udgave med en 130-hk-dieselmotor, der på papiret går 19,6 km pr. liter, er i øjeblikket den mest sælgende i Danmark.
Insignia er blevet utrolig populær, hvilket til dels skyldes, at Opel har formået at stable en produktion på benene, der muliggør, at man kan bestille bilen, stort set som man ønsker det, fra fabrikkens side. Udstyr, farver, indtræk, motorer og gearkasser kan kombineres med tekniske løsninger som firehjulstræk og dynamisk undervogn. Dermed kan man stort set bestille sin Insignia, som man ønsker den.

Ukomfortabel undervogn
Den udgave, Motor fik stillet til rådighed, faldt dog ikke i testholdets smag. Undervognen virkede simpelthen for ukomfortabel, og særligt på de dårlige polske veje faldt bilen igennem. Vi har ikke tidligere oplevet dette så udtalt, men har også ofte kørt i versioner med en elektronisk justerbar undervogn.
Den justerbare undervopgn kan tilkøbes for 14.900 kroner, hvilket man klart bør gøre. En anden årsag til den hårde undervogn er dækkene, der i 17-tommer-version ikke gør noget godt for komforten.
Motoren oplevede vi som noget grovkornet, når den blev direkte sammenlignet med de tre andre. Den trækker ringe fra helt lave omdrejningstal, og den har svært ved at følge med Peugeot 508 og VW Passat. Vi vil derfor anbefale, at man enten overvejer den kraftigere dieseludgave med 160 hk (+23.000 kr.), eller at man går over i benzinudgaven med en toliters-turbomotor – samme merpris – hvis man vil have noget bedre end dette.
Bag rattet opleves Insignia derimod helt i top, og de meget fine ergonomiske sæder med elektrisk højdejustering og justerbar lårstøtte gør det til en fornøjelse at sidde mange timer i bilen. Ved bagsædet er pladsforholdene på niveau med dem i Passat, men en ret stor kardantunnel generer midterpassageren. Der er friskluftdyser til bagsædet og rigeligt med kopholdere for og bag.
Bagagerummet er helt kvadratisk med et ekstra rum under gulvet. Helt nede ligger et lappekit, og der er 12-volt-udtag. Bagklappen er på størrelse med en bovport på et mindre skib, og det gør det svært at nå ind i bagagerummet. Insignia er generelt en meget fin bil, men lige denne udgave har svært ved at hæve sig over gennemsnittet.
