Opel Karl fra siden
Biltest

Opel Karl - lav pris og flot udstyr

Et kvikt optræk og flot udstyrsniveau gør Karl til en glad bybil. Men den manglende nødbremse koster en stjerne.

Motors vurdering

Opel Karl

24,4
Benzin
103.870 kr.
  • Pris
  • Motor
  • Mulighed for trykskærm
  • Nødbremse
  • Ikke tre års garanti
  • Dækstøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    94 g/km
  • Effekt
    75 hk
  • Moment
    96 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,9 sek.
  • Køreklar vægt
    939 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    206 liter
  • Akselafstand
    239 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / /
  • Mål
    L:368 cm B:160 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 2,00 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Uden den vigtige nødbremse kan Opel Karl ikke vinde denne gruppetest, men især motoren og udstyrsmulighederne gør den til en af Motors favoritter i mikroklassen.

Prisen på godt 100.000 kr. gør også Opel Karl til den billigste bil i testen. Men når alle udgifter er regnet med, er der reelt ingen forskel i de samlede udgifter på de tre modeller.

Det er prisen og udstyrslisten, der gør Karl interessant.

Tilvælger du vinterpakken til Opel Karl (så du også har varme i sæde og rat) og den smarte trykfølsomme skærm, koster den det samme som de andre.

Opel Karl kabine
Det er meget sort i sort plast, og kvalitetsfornemmelsen er den dårligste blandt de tre testbiler. Smart med fartpilot som standard. Ærgerligt, at man ikke kan få elruder bagi.

Stærk motor og støjende dæk

Når man springer ind bag rattet af Opel Karl, er det motoren, der skiller sig mest ud fra konkurrenterne. Med 75 hk er den 15 hk kraftigere end VW Ups, og en mellemacceleration fra 80 til 120 km/t. viser en markant forskel på de to. Det skyldes ikke kun den kraftigere motor, men også at Karl er lavere gearet.

Det betyder, at du ved 110 km/t. kører med 300 omdrejninger mere på motoren end i de to andre. Det giver lidt mere støj, men mere irriterende er, at dækstøjen er markant højere. Kombineret med den mest fast afstemte undervogn gør det Karl til den mindst egnede langturs- og pendlerbil.

Pladsforholdene er stort set identiske i de tre modeller, men Karl virker mindre, fordi man skal køre sædet længere tilbage for at sidde godt. I hvert fald hvis man er over 185 cm. Og så er bagagerummet klart mindst.

Opel Karl bagagerum
Testkufferten kan lige ligge på tværs i bunden af bagagerummet, men her er kun 215 liter at gøre godt med. Det er mindre end konkurrenterne, der har godt 250 liter. Minus for hattehylde, som ikke følger med bagklappen.

Karls udstyrsliste

Det er prisen og udstyrslisten, der gør Karl interessant. Du kan for blot 3.500 kr. tilkøbe en ekstra sele på bagsædet, så du har fem pladser i bilen. Det kan være praktisk, hvis børnene skal have en ven med hjem.

Den trykfølsomme skærm med Apple CarPlay (og Android Auto, når det kommer) til 5.000 kr. er et must. Opel har lanceret en kampagnemodel kaldet Connect, hvor skærmen følger med uden beregning. Husk også at tilvælge vinterpakken med varme i sædet og et læderrat, der også kan opvarmes.

Karl er den mest interessante bil for teknikinteresserede, men uden nødbremse får anbefalingen et forbehold.

Opel Karl skærm
Karls vigtigste salgsparameter er muligheden for en trykfølsom skærm, hvor du kan bruge Apple CarPlay, så du får navigation i bilen. Det kommer også til at gælde for Android Auto, når Google frigiver det i Danmark.

Få overblik over alle bilerne i mikrobilsklassen på biler.dk