Opel Meriva - velkommen om bord
Motors vurdering
Opel Meriva
- Indretning
- Motor
- Siddeposition
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.4 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning143 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment175 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)11,5 sek.
-
Køreklar vægt1.508 kg
-
Maks. påhængsvægt1.050 kg
-
Bagagerum400 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / / 12
-
MålL:429 cm B:181 cm H:162 cm
Motors tal
- Målt forbrug 14 km/l
- Beregnet økonomi 3,80 kr./km
Meriva er meget andet end de sjove bagdøre, men for at få den sag på plads med det samme er det her, vi begynder: For Meriva er i sin anden generation blevet en bil, der skiller sig markant ud fra alle andre, når vi ser på adgangen til kabinen. Bagdørene er hængslet i bagkanten og åbner derfor den anden vej, end man er vant til. Og både for- og bagdøre åbner i en vinkel på næsten 90 grader, så dørene kan stå nærmest vinkelret ud fra bilen. Det giver fremragende adgangsforhold til kabinen, og det gør det let for voksne at hjælpe børn ind i bilen og hjælpe med at spænde dem fast.
Ulempen er, at der skal være god plads omkring bilen, før man kan udnytte dørenes egenskaber fuldt ud. Ved en snæver parkering på supermarkedernes diminutive parkeringspladser, som der desværre bliver flere og flere af, kan det ende i en lidt komisk situation, hvis man stiger ud fra begge sidedøre på én gang.
De to døre kommer nemlig til at indhegne passagererne, som herefter må aftale, hvem der sætter sig ind igen, og hvem der får lov at gå først. Men det er jo som så mange andre ting et spørgsmål om tilvænning og skal på ingen måde overskygge dørenes mange fortrin, bl.a. den gæstfrihed, som de udstråler.
Fleksibel indretning
Gæstfriheden fortsætter på et højt niveau, når man er kommet ind i bilen. Forsæderne er høje, og man sætter sig ind i bilen i stedet for at sætte sig ned, som man gør i mange mere almindelige biler. Den høje siddeposition giver et godt overblik over trafikken og er i det hele taget med til at gøre køreoplevelsen fin.
Også ved bagsædet er der gode forhold. Bagsædet kan nemlig justeres både i længde og i ryglænets hældning, og det giver mulighed for en god komfort. Er man kun to ved bagsædet, kan den midterste del foldes fremover, hvorefter de to yderstole kan køres seks cm ind mod midten. Det giver fremragende pladsforhold, og man slipper for at sidde med skulderen tæt på sideruden. Samtidig er den mere centrerede position med til at gøre det lettere at følge med i trafikken fra bagsædet – et godt middel mod køresyge.
Bagagerummet er med sine 400 liter pænt stort. Det er højt og helt regulært i siderne. Bunden kan flyttes mellem to positioner, så man kan danne et ekstra rum forneden, der kan holde sart bagage separeret. Nederst er yderligere et rum, der kan benyttes på ferierejser eller lignende. Det er her, et reservehjul kunnet have ligget, men hvor der i stedet er et lappekit. Bagagerummet kan let udvides efter behov, idet bagsæderne kan køres 14 cm frem, og ryglænet kan vippes fremover i tre dele. Når man gør det, sørger en lille plade for, at der ikke bliver synlige ujævnheder i lastefladen.
Mindre motorer med mere effekt
Meriva kører ganske godt. I bund og grund er der tale om en ret høj konstruktion af den type, som nogle lidt nedladende kalder „børnecontainere”. Men trods det udgangspunkt glemmer man ret hurtigt, at det ikke er en helt almindelig personbil, man kører. Den styrer fremragende gennem kurver, og på små landeveje kan man køre, så man ubevidst får et rart smil i ansigtet.
Jo, den kører faktisk hæderligt. Kun ved motorvejskørsel kan man mærke en smule nervøsitet omkring servostyringens midterstilling, men holder man blot med en let hånd på rattet, så går det. Sidevindsfølsomheden er minimal.
På motorsiden er der tre benzinvarianter og fem dieselvarianter at vælge imellem. Alle motorer er et resultat af en effektiv „downsizing”, hvor motorens størrelse er reduceret med intensiv brug af avanceret teknik. Benzinmotorerne er på 1.4 liter, og dieselmotorerne på enten 1.3 eller 1.7 liter.
Vi har prøvet den mest interessante benzinudgave – en 1.4-liters-motor med turbo og 120 hk. Den gør det fremragende og leverer den kraftmængde, man efterspørger i en bil af denne størrelse. Og den gør det tilmed på en så kultiveret måde, at man aldrig generes af motorens arbejde. Der er fem gear, og femtegearet er tilrettelagt, så man kan køre 130 km/t. med kun 3.300 omdrejninger i minuttet, og det er faktisk pænt lavt for en benzinmotor. På papiret skal denne udgave kunne køre 16,4 km pr. liter, men vi nåede kun 13,8 – med bedste deletape på 14,0 km/l.
Vil man have Meriva med automatgear, må man ty til dieseludgaven på 1.7 liter med 100 hk. Det er eneste mulighed, og den koster 318.000 kr. i Cosmo-udgaven.
Køreegenskaberne i pressede situationer er absolut i orden. Bremserne er meget fine med et godt bid fra starten af en opbremsning. Der er naturligvis antiudskridningssystemet ESC om bord, og det kan modvirke en begyndende udskridning, hvis man skulle være så uheldig at få bilen presset til grænsen. En hurtig undvigemanøvre er der også styr på.
Bilen er i fin balance, og styretøjet formår at følge med, når der skal drejes hurtigt på rattet. Det er godkendt! Som ekstraudstyr kan man tilkøbe en bremsehjælp, der fastholder bremsetrykket et kort øjeblik, så det er lettere at sætte i gang på bakker. Den koster 750 kr. og er pengene værd.
Masser af udstyr
Opel Meriva produceres på Opels egen fabrik i Spanien, og hver bil er som udgangspunkt bygget efter ordre. Det gør det muligt at sammensætte sin bil med udstyr efter smag og pengepung, så man kan få lige den bil, man drømmer om. Som udgangspunkt har Opel tre udstyrsniveauer, Essentia, Enjoy og Cosmo, og det er Cosmo, Motor har haft under luppen.
Essentia er ikke udstyret med aircondition, og det er derfor Enjoy eller Cosmo, man bør se nærmere på. Her er forskellen 20.000 kr., og den pris omfatter bl.a. elruder i bagdørene, tripcomputer, et armlæn/skuffe mellem forsæderne, elspejle med varme samt 16-tommer-letmetalfælge. En pakke, der fint står mål med merprisen.
Uanset valg af udstyrsniveau kan man supplere med udstyr fra en lang liste. Herfra vil vi bl.a. fremhæve de ergonomiske sportsforsæder til 5.900 kr. De er fremragende at sidde i og byder på et utal af justeringsmuligheder. Også det store glastag til 15.000 kr. er værd at overveje.
Blandt standardudstyret i Cosmo kan man glæde sig over fartpiloten, der enkelt styres fra rattet. Det samme gælder radioen med det tydelige display på toppen af instrumentbordet. Og så ikke mindst det elopvarmede rat, så man ikke behøver handsker på en kold vintermorgen.
Vores testbil havde desuden læderindtræk til 20.800 kr. Det løfter oplevelsen af bilen til et højt niveau – sammen med prisen. Samlet set er forholdet mellem pris og udstyr attraktivt.
Grundlæggende hører Opel til blandt de økonomisk fornuftige biler med en samlet driftsøkonomi i den gode, lave ende, og det lever den nye Meriva fint op til. Værditabet er beregnet til 43 procent efter tre år af analysefirmaet Bilpriser.dk. Det kaster et årligt værditab af sig på 38.000 kr. Sammen med en fornuftig forsikringspræmie i FDM forsikring og en lav ejerafgift p.g.a. den rimelige brændstoføkonomi lander de samlede udgifter på 3,80 kr. pr. km. Heri er bl.a. indeholdt prisen på en service- og reparationsaftale på 478 kr. pr. måned i en periode på tre år og 60.000 km. En sådan sikring er yderst anbefalelsesværdig, al den stund at Opel stadig kun giver en garanti på beskedne to år. Det er utilfredsstillende og lever ikke op til FDMs minimumskrav på tre år og 100.000 km.
Til gengæld ser det bedre ud, når vi taler om rustbeskyttelse. Her er der som udgangspunkt en garanti på 12 år. Og da bilen er flot samlet og forsynet med inderskærme både for og bag, ser den del af ejerskabet fornuftigt ud. Men sørg for en supplerende rustbeskyttelse, inden bilen bliver tre år.