Peugeot 3008 forfra
Biltest

Peugeot 3008 - årets bil og biltype

Peugeot 3008 er høj, praktisk, økonomisk, sikker og flot. Og så kører crossoveren samtidig rigtig godt, viser Motors stortest af bilen, der netop har fået titlen Årets Bil i Danmark 2017.
Peugeot 3008 bagfra

Motors vurdering

Peugeot 3008

20
Benzin
309.195 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Sikkerhed
  • Forlygter
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,2 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    115 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.446 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / /
  • Mål
    L:445 cm B:184 cm H:162 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 3,79 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

Bilkøbere og bilfabrikker er netop nu i gang med en storstilet omstilling fra de traditionelle karrosserityper som sedan og stationcar til moderne, høje biler, der byder på mere brugsværdi, bedre udsyn og lettere ind- og udstigning. De såkaldte crossovere.

I Europa har udviklingen været i gang i flere år, men det er først for alvor nu, at bilkøberne i Danmark følger med. Nissan Qashqai var en af de første biler af denne type, og den har ganske vist haft stor succes herhjemme i nogle år, men udover den model har det været småt med salget.

Bliv medlem og få Motor

Med kåringen af Peugeot 3008 som Årets bil i Danmark 2017 er der derfor udsigt til nye tider herhjemme. Nye bilmodeller af denne type dukker op i hobetal i de kommende måneder, og med generelt mere overkommelige priser er interessen stærkt stigende.

Billigste udgave af Peugeot 3008 koster således 284.000 kr., og det er et prisleje, der tiltaler masser af private bilister.

Der er mange gode grunde til, at denne nye biltype vinder terræn. En af de helt oplagte er den høje siddeposition. Det lidt højere forsæde giver en fremragende mulighed for at se fremad i trafikken til gavn for en mere sikker og glidende kørestil.

Men også ind- og udstigningen gøres lettere, når bilen er høj. En del bilister synes, at det er trættende at skulle kravle ned i en traditionel bil – og ikke mindst ret besværligt at komme op igen. I Peugeot 3008 er ind- og udstigning let, og det er i sig selv noget, der gør bilen interessant.

Peugeot 3008 førerplads
Førerpladsen er præget af et lille rat og en digital instrumentgruppe, der er placeret, så man ser den hen over rattet. Det fungerer fint i hverdagen, og den digitale skærm over rattet kan indstilles på mange måder.

Økonomien i fokus

I tidligere generationer af de høje biler gav det højere tyngdepunkt ofte en noget urolig kørsel og en stor krængning, når man kørte gennem sving og kurver. Lige præcis de problemer har Peugeot arbejdet på at mindske i 3008, og bilen kører meget lig det, vi kender fra almindelige biler. Altså begrænset krængning og fornøjelig samlet affjedringskomfort.

Bag rattet i 3008 har man en noget anderledes oplevelse end i mange andre biler.

Et andet klassisk problem med de høje biler har været en høj vægt og et deraf følgende højt brændstofforbrug. Vægten i 3008 er fortsat i den høje ende, men med en køreklar vægt på 1.448 kg er den blot 43 kg tungere end en almindelig Peugeot 308. Det er flot og demonstrerer, at 3008 ikke bare er en forstørret 308. 3008 er i stedet unikt konstrueret.

Peugeot 3008 skærm
Man kan ændre udseendet i instrumenthuset, og har man tilkøbt navigation (+26.000 kr.), kan man også se kortet derinde. Foretrækker man en mere almindelig visning, kan kortet naturligvis vises på farveskærmen.

Designet af drivlinjen kan også sikre et lavt brændstofforbrug. I 3008 har man fra starten fraskrevet sig muligheden for at gøre den firehjulstrukket, og i stedet har man bygget drivlinjen op omkring de trækkende forhjul. Samtidig er det de nyeste generationer af både benzin- og dieselmotorer, der udgør motorprogrammet.

Mindste benzinmotor er således en turbo-udgave af den trecylindrede 1.2-liters benzinmotor, der her yder 130 hk. Den går lige omkring de 20 km pr. liter benzin på papiret, og det kan man faktisk regne med at opnå, hvis man kører pænt. Under vores standardiserede testkørsel klarede vi netop at køre 20 km/l, og det munder ud i en flot driftsøkonomi.

Også på dieselsiden ser det fint ud. Mindste dieselmotor er en opdateret udgave af den kendte 1.6-liters motor, som Peugeot har udviklet sammen med Citroën og Ford. Nu er den udstyret med AdBlue, som mindsker de skadelige stoffer fra dieselmotoren markant. Motoren yder 120 hk og kører på papiret omkring 26 km/l. Så langt kørte vi ikke i praksis, men vores 22 km/l er også flot.

 

Om man helst vil have den ene eller den anden motor, er lidt en smagssag – merprisen for dieselmotoren er 10.000 kr., og den kan være svær at hente hjem på de løbende udgifter. Til gengæld har dieselmotoren et lidt mere overbevisende drejningsmoment, uden at benzineren oplevelses for lille.

Peugeot 3008 knapper
Lækre vippeknapper i midterkonsollen ser godt ud og giver fin kontrol med bilens mange funktioner.

Meget rummelig bil

Bag rattet i 3008 har man en noget anderledes oplevelse end i mange andre biler. Rattet er markant mindre i diameter, og det mærker man med det samme. Man skal lige skal vænne sig til bilen, men det går hurtigt, og efter få km forstår man ideen med det lille rat. I stedet for at se instrumenterne gennem rattet som i en almindelig bil er instrumenthuset flyttet op over rattet, så man ikke skal flytte øjnene så meget, når man skifter mellem at se ud på trafikken og på instrumenterne.

Den nye placering har samtidig gjort det muligt at udvide instrumenthuset betydeligt og erstatte de traditionelle viserinstrumenter med en stor farveskærm. Her kan man vælge blandt flere forskellige layouts og derved finde et udseende, man godt kan lide. Alle tekster er på dansk, og alt i alt opleves førerpladsen velordnet og let tilgængelig.

Peugeot 3008 bagsæde
Der er imponerende god plads ved bagsædet, og udsynet er fint for både børn og voksne. Gulvet er næsten fladt, og det gør midterpladsen meget anvendelig. Vi savner dog lidt fleksibilitet i bagsædearrangementet.

Mellem de høje forstole er der placeret en stor midterkonsol med gode fralægningsrum og to fine kopholdere. En lille kontakt til den elektriske p-bremse har erstattet det store håndbremsegreb, og det er med til at give den gode plads. Der er også blevet plads til et dybt rum mellem forsæderne med indbygget kølefunktion.

Ved bagsædet har den høje konstruktion og fravalget af firehjulstræk gjort det muligt at gøre gulvet næsten helt fladt. Det giver lette ind- og udstigningsforhold og gør det let at få plads til tre personer. Selve bagsædet er ikke længdeforskydeligt eller justerbart i ryglænets hældning, men selv på en længere køretur sidder voksne faktisk udmærket, og Peugeot 3008 er derfor oplagt til lange bilferier. Her bidrager det fine udsyn og det store bagagerum til den gode feriestemning.

Peugeot 3008 gearstang
Gearskiftet fungerer let og enkelt, og bag gearstangen er der blevet plads til to kopholdere. Automatgear koster 40.000 kr. ekstra.

Flot udstyret

Modelprogrammet i 3008-familien er lidt uoverskueligt, da der i alt er tale om fem udstyrsniveauer. Man bør dog se bort fra den billigste udgave, idet den mangler en hel del af det, der gør bilen unik. Det er f.eks. den store farveskærm i midten, de fine kontakter i midterkonsollen og en del komfortudstyr.

Næste niveau koster 25.000 kr. mere, og så får man til gengæld en bil med et meget fint niveau, og det er den, vi her tager udgangspunkt i, og også den vi anbefaler som bedste køb blandt de billigste udgaver.

Alle udgaver har på sikkerhedssiden en ret avanceret automatisk nødbremse, der altid er klar, og som bremser for biler og fodgængere helt op til 55 km/t. Den har vi testet, og det virker meget overbevisende. Derudover kan kameraet i forruden holde øje med skilte med hastighedsgrænser og gengive dem i instrumenthuset.

Peugeot 3008 fartpilot
Fartpiloten betjenes lidt besværligt fra en konsol bag rattet. Aktiv fartpilot fås ikke til Access og Active.

Kører man med fartpiloten slået til, kan man blot trykke to gange på en knap, hvorefter fartpiloten holder de tilladte hastighedsgrænser, og så kommer man ikke til at køre for stærkt. I Danmark er denne funktion ikke helt perfekt, da man modsat mange andre lande ikke skilter med de generelle hastighedsgrænser. Men har man tilkøbt navigationsanlæg, får man oplysningerne om de aktuelle fartgrænser derfra, og så er funktionen fin.

Forlygterne er som standard af halogentypen, og de imponerede ikke under vores test, hvor de gav et gulligt lys, der ikke er særlig omfattende. 3008 kan leveres med LED-forlygter, og de er alle pengene værd. Desværre fås de ikke til de to laveste udstyrsniveauer, og det er ærgerligt, og noget Peugeot bør ændre. Gode forlygter er et yderst rimeligt krav til en ny bil anno 2017.

Peugeot 3008 dyser
Friskluftdyser gør det ekstra behageligt at opholde sig på bagsæderne.

Garantien halter efter

Køreoplevelsen i Peugeot 3008 er samlet set på et højt niveau, og 3008 klarer at gennemkøre kritiske manøvrer som f.eks. en dobbelt undvigemanøvre uden problemer, og den kører fint lige ud på motorvej, så man kan holde ud at køre langt i bilen uden at blive træt.

Affjedringen er på et udmærket niveau mellem at være komfortabel, og så alligevel være fast, når det gælder. Det kunne vi godt lide.

Det samme kan vi ikke sige om den måde, Peugeot 3008 sælges på. Den franske bilfabrik giver fortsat kun 24 måneders garanti, og det er ikke godt nok. Man kan til en vis grad kompensere for denne mangel ved at tilkøbe en service- og reparationsaftale på bilen i en given periode, men selv her er der visse dele af bilen, der ikke dækkes.

Peugeot 3008 bagagerum
Med hele 591 liters bagagerum hører 3008 til blandt de mest rummelige biler, og det er let at udnytte bagagerummets volumen. En løs bund kan flyttes mellem to niveauer, så man evt. kan have en del af bagagen beskyttet under gulvpladen. Som standard er der lappekit, men et nødhjul kan tilkøbes for 2.500 kr.

Alligevel vil vi anbefale, at man overvejer at tilkøbe en sådan aftale. Ser man på en periode på fem år og 100.000 km koster den 7.750 kr. om året eller 645 kr. om måneden. Det er ikke ligefrem billigt, men der skal ikke ske meget med bilens avancerede teknik i de første fem år, før man står med udgifter, der kunne overstige dette niveau.

Den ringe garanti kan dog ikke overskygge det samlede billede af en bil, der uden tvivl fortjener titlen Årets Bil i Danmark 2017.