Peugeot 3008 – en tørstig plugin-hybrid
Motors vurdering
Peugeot 3008
- Komfort
- Stærk motor
- Assistentsystemer
- Pris
- Benzinforbrug
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning30 g/km
-
Effekt300 hk
-
Moment520 Nm
-
Topfart240 km/t.
-
Acc. (0-100)5,9 sek.
-
Køreklar vægt1.941 kg
-
Maks. påhængsvægt1.250 kg
-
Bagagerum395 liter
-
Akselafstand268 cm
-
Officiel rækkevidde62 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12Batteri 8 år/160.000 km
-
MålL:445 cm B:184 cm H:162 cm
Motors tal
- Målt forbrug 13 km/l
- Beregnet økonomi 4,60 kr./km
- Målt rækkevidde 43 km
Pendulet svinger mod elektriske biler, og er du ikke klar til at køre elbil, så kan en plugin-hybrid være en overgangsløsning. Peugeot har lanceret flere modeller, herunder denne topudgave med 300 hk pakket ind i et SUV-karrosseri.
Den er ganske hurtig, faktisk klarer den 0-100 km/t.-disciplinen på under seks sekunder. Det er dog sjældent, man har så travlt, og derfor er det en stor glæde, at køreegenskaberne mere er rettet mod sommerferien sydpå end tæskkørsel på en racerbane.
Hvor lang rækkevidde har Peugeot 3008?
Fordelen ved en plugin-hybrid er, at du kan køre mange af hverdagens ture på strøm. Skal du ud på en længere tur, så tager benzinmotoren over.
For os skete det i 3008 HYBRID4 efter 43 km med blandet kørsel på motorvej, landevej og bykørsel. Derefter kørte vi igen samme kørselsmønster med benzinmotoren som trækkraft og med blød speederfod, og her kørte bilen kun 13 km/l. Det er ikke imponerende.
Læs også: Motors test af Peugeot 3008 med benzinmotor
Fabrikstallet stiller op til 62 km på strøm i udsigt, men det kunne vi altså ikke opnå i praksis.
Er der god plads i en Peugeot 3008 PHEV?
En fordel ved HYBRID4-systemet er, at den har to elmotorer. En med 110 hk på forhjulene og en med 113 hk på baghjulene. Dermed får du firehjulstræk, hvilket du ikke gør på den billigere 3008 plugin-hybrid.
Bag rattet er udstyrsniveauet meget højt. Blandt andet har modellen en stor trykskærm med Apple CarPlay/Android Auto. Her finder du også billedet fra bakkameraet, der ligesom i andre Peugeot-modeller er meget langsom til at opdatere. Ganske frustrerende at billedet hakker, når du bakker op mod en mur.
Ellers imponerer kabinen med meget lækre materialer på sæderne, og det eneste reelle minus er, at bagagerummet er skrumpet fra 591 til 395 liter på grund af batteriet.
Hvad koster en Peugeot 3008 PHEV?
Da vi testede bilen, kostede den 500.000 kr., men Peugeot kender i skrivende stund ikke de nye priser efter afgiftsomlægningen. De forventer dog et fald i afgifterne på 5-8.000 kr.
Selvom Peugeot virkelig har rykket opad på materialekvaliteten og luksusfornemmelsen, og 3008 HYBRID4 er en meget hurtig bil, så er godt 500.000 kr. også mange penge for en Peugeot.
Vil du gerne have plugin-hybridteknik, leverer de en version med lidt færre hestekræfter og to-hjulstræk. Den koster 375.000 kr. med de nye afgifter.
Ellers er plugin-hybrider fra premiummærker som Audi, BMW og Mercedes-Benz blevet markant billigere, og de står umiddelbart som et bedre valg, hvis du har de 500.000 kr. i lommen til at købe bil for.