Peugeot 3008 PHEV set forfra
Biltest

Peugeot 3008 – en tørstig plugin-hybrid

Peugeots SUV-modeller er lækre i kabinen og er spækket med udstyr. Men vores test af denne udgave af Peugeot 3008 viser, at rækkevidden ikke imponerer selv under optimale forhold, og så kører den ikke langt på literen, når strømmen er brugt.
Peugeot 3008 PHEV set bagfra

Motors vurdering

Peugeot 3008

Benzin/el
499.990 kr.
  • Komfort
  • Stærk motor
  • Assistentsystemer
  • Pris
  • Benzinforbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    30 g/km
  • Effekt
    300 hk
  • Moment
    520 Nm
  • Topfart
    240 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.941 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.250 kg
  • Bagagerum
    395 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Officiel rækkevidde
    62 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:445 cm B:184 cm H:162 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
  • Beregnet økonomi 4,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 43 km

Sikkerhed

2016
Luk

Pendulet svinger mod elektriske biler, og er du ikke klar til at køre elbil, så kan en plugin-hybrid være en overgangsløsning. Peugeot har lanceret flere modeller, herunder denne topudgave med 300 hk pakket ind i et SUV-karrosseri.

Den er ganske hurtig, faktisk klarer den 0-100 km/t.-disciplinen på under seks sekunder. Det er dog sjældent, man har så travlt, og derfor er det en stor glæde, at køreegenskaberne mere er rettet mod sommerferien sydpå end tæskkørsel på en racerbane.

Peugeot 3008 kabine
Metalknapperne under trykskærmen er bare flotte, og kombinationen med materialerne på sæderne og instrumentbordet giver ægte luksusfornemmelse bag rattet.

Hvor lang rækkevidde har Peugeot 3008?

Fordelen ved en plugin-hybrid er, at du kan køre mange af hverdagens ture på strøm. Skal du ud på en længere tur, så tager benzinmotoren over.

For os skete det i 3008 HYBRID4 efter 43 km med blandet kørsel på motorvej, landevej og bykørsel. Derefter kørte vi igen samme kørselsmønster med benzinmotoren som trækkraft og med blød speederfod, og her kørte bilen kun 13 km/l. Det er ikke imponerende.

Læs også: Motors test af Peugeot 3008 med benzinmotor

Fabrikstallet stiller op til 62 km på strøm i udsigt, men det kunne vi altså ikke opnå i praksis.

Peugeot 3008 bagsæder
Der er fladt gulv foran bagsædet, så der er god fodplads ved alle tre pladser. Midtersædet støtter ikke optimalt, så trods bilens størrelse er den bedst egnet til fire personer.

Er der god plads i en Peugeot 3008 PHEV?

En fordel ved HYBRID4-systemet er, at den har to elmotorer. En med 110 hk på forhjulene og en med 113 hk på baghjulene. Dermed får du firehjulstræk, hvilket du ikke gør på den billigere 3008 plugin-hybrid.

Bag rattet er udstyrsniveauet meget højt. Blandt andet har modellen en stor trykskærm med Apple CarPlay/Android Auto. Her finder du også billedet fra bakkameraet, der ligesom i andre Peugeot-modeller er meget langsom til at opdatere. Ganske frustrerende at billedet hakker, når du bakker op mod en mur.

Ellers imponerer kabinen med meget lækre materialer på sæderne, og det eneste reelle minus er, at bagagerummet er skrumpet fra 591 til 395 liter på grund af batteriet.

Peugeot 3008 bagagerum
395 liter er ikke et lille bagagerum, men det er mærkbart mindre end de 591 liter, der er i den almindelige Peugeot 3008 med benzin- eller dieselmotor.

Hvad koster en Peugeot 3008 PHEV?

Da vi testede bilen, kostede den 500.000 kr., men Peugeot kender i skrivende stund ikke de nye priser efter afgiftsomlægningen. De forventer dog et fald i afgifterne på 5-8.000 kr.

Selvom Peugeot virkelig har rykket opad på materialekvaliteten og luksusfornemmelsen, og 3008 HYBRID4 er en meget hurtig bil, så er godt 500.000 kr. også mange penge for en Peugeot.

Vil du gerne have plugin-hybridteknik, leverer de en version med lidt færre hestekræfter og to-hjulstræk. Den koster 375.000 kr. med de nye afgifter.

Ellers er plugin-hybrider fra premiummærker som Audi, BMW og Mercedes-Benz blevet markant billigere, og de står umiddelbart som et bedre valg, hvis du har de 500.000 kr. i lommen til at købe bil for.

Overvejer du en plugin-hybrid? Læs alle Motors test af dem her

Testoversigt