Peugeot 5008 forfra
Biltest

Peugeot 5008 - køreglad bil til den store familie

Den er bygget over samme læst som Citroën Grand C4 Picasso, men der er kælet for køreegenskaberne i en grad, der gør 5008 til en fornøjelse at køre. Indvendigt er den også fin.
Peugeot 5008 bagfra

Motors vurdering

Peugeot 5008

18,9 km/l
Diesel
343.670 kr.
  • Køreglæde
  • Forbrug
  • Udstyr
  • Loftshøjde ved bagsæder
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    140 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Topfart
    183 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.577 kg
  • Maks. påhængsvægt
    700 kg
  • Bagagerum
    579 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Mål
    L:453 cm B:184 cm H:164 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 4,51 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Der er fart på udviklingen af fleksible familiebiler hos Peugeot. Først kom 3008, en rummelig og fleksibel udgave af 308, og nu er 5008 dukket op som en endnu mere rummelig og endnu mere fleksibel bil – bygget over den Citroën, der er med i denne test.

5008 er i lighed med Citroën altid forsynet med syv sæder, men modsat Citroën har der fra starten været større fokus på førerpladsen end på resten af bilens pladser. Særligt er en kæmpe midterkonsol med til at indramme førerpladsen markant – så meget, at man næsten føler sig lukket inde.

Men man sidder fremragende bag rattet og har herligt styr på både bil og betjening af bilen – langt mere traditionelt end i Citroën. Men Peugeot tilbyder noget, de andre ikke har: For 15.000 kr. kan man tilkøbe et head-up display, der viser hastighed og afstand til forankørende som et projektionsbillede på en lille plastplade, der vipper op i underkanten af forruden, når man ønsker det. Det er smart.

Peugeot 5008 indgang
Adgangen til tredje sæderække foregår let, når det yderste sæde er vippet forover.

Mest økonomiske bil

Motoren er samme sag som i Citroën Picasso, og også her gør den det overbevisende. Med manuelt gear går den lidt længere på literen end i Citroën, og 5008 blev derfor den mest økonomiske bil i testen.

Pladsen ved bagsæderne er omtrent som i Picasso, men der er lidt lavere til loftet, og så er udsynet knap så imponerende.

Køreegenskaberne er yderst fine. 5008 kører som en god personbil, og både affjedring og styretøj er velproportioneret, og bilen er i det hele taget meget letkørt.

Brugsmæssigt kan man glæde sig over samme velindrettede kabine som i Citroën, men det er en gåde, hvordan man har kunnet designe en så livsstilsorienteret bil uden at kunne få plads til bare et par kopholdere ved forsædet – eller i det mindste bare et lille rum til en mobiltelefon.

I lighed med de to andre har også 5008 en elektrisk P-bremse, der blot aktiveres fra en knap på midterkonsollen. Bremsen aktiveres automatisk, når man standser motoren, og deaktiveres igen, når man sætter i gang. Det er en stor hjælp i hverdagen.

Peugeot 5008 bagagerum
Her er der fleksibilitet: Når alle sæder lægges ned, bliver lastefladen helt plan. Alle sæder kan foldes op eller ned enkletvis.