Peugeot 508 fra siden
Biltest

Peugeot 508 - Designerbilen

Peugeot 508 SW er for dem, der vil være først med alt det nye. Den er afgjort smart og velkørende, men har også en del uheldige detaljer.
Peugeot 508 bagfra

Motors vurdering

Peugeot 508 SW

20,0 km/l
Diesel
423.670 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • Undervogn
  • Udsyn
  • Fralægningsplads
  • Startknap
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    130 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Køreklar vægt
    1.681 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    660 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Mål
    L:481 cm B:185 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 4,99 kr./km
Luk

Der er virkelig sket forandringer til det bedre, efter at Peugeot har ladet den nye 508 afløse både 407 og 607. Udvendigt er man ikke et sekund i tvivl om, at denne bil er helt ny – den oser af lækre linjer – og indvendigt er der mange smarte detaljer, der taler for bilen. Og så er ikke mindst pladsforholdene forbedret.

Bagsædepladsen er rigelig, og bagagerummet er nu testens største. Dermed er Peugeot 508 et oplagt køb for dem, der elsker at være først med det nye, og som ønsker, at andre også kan se, at de har fået ny bil.

Vores lange køretur med 508 afslørede både gode og dårlige sider af bilen. De gode sider handler om herlig komfort, en fremragende motor og en meget fin undervogn, der helt klart er til den klassiske franske, komfortable side – rart på de meget ujævne landeveje gennem den østlige del af Polen.

På minussiden har vi noteret os, at Peugeot næsten helt har glemt at sørge for ordentlig fralægningsplads til førerens grej. Mobiltelefonen må således lægges på passagersædet, og der er kun lige akkurat fralægningsplads til en lille æske pastiller. De to store kopholdere, der kan skydes ud fra instrumentbordet, er mærkværdigvis placeret, så flasker eller kopper skygger for displayet, når de er i brug. Det er en ommer.

På udstyrssiden glæder vi os over muligheden for at koble mobiltelefonen til bilens radio og højttalere via Bluetooth. Det giver en sikker samtale under kørslen, og har man en mobiltelefon med musik indbygget, kan man styre dette fra knapperne ved rattet. Herfra styres også fartpiloten, og man kan skifte mellem visningerne i det store farvedisplay mellem de to store urskiver i instrumenthuset.

Peugeot 508 kabine
Førerpladsens kvalitet opleves at være på et højt niveau, og flot ser det tilmed ud. Fra rattet styres radio, fartpilot og flere displays.

Fejlplaceret startknap

Førerpladsen er velindrettet og generelt lettere at overskue end forgængerens, 407. Vores udgave var forsynet med nøglefri adgang til bilen, og det betyder, at man blot kan beholde nøglerne i lommen. Det er fint, men det er uforståeligt, at startknappen til motoren er placeret helt ude til venstre for rattet sammen med knappen til den elektriske håndbremse. Begge dele leder man efter i lang tid på de første mange køreture.

På motorsiden får man både masser af kræfter og støjsvag kørsel. Det er en fin kombination. Motoren stammer fra Peugeots samarbejde med Ford og er derfor den samme, som findes i Ford Mondeo. Der er seks gear som standard, og sjette gear er langbenet til fordel for et dejlig lavt omdrejningstal ved motorvejskørsel. Motoren trækker fint fra lave omdrejningstal ved bykørsel.

Peugeot 508 bagagerum
Testens største bagagerum finder vi i Peugeot 508 SW. 660 liter er nærmest rekord i klassen.