Renault Clio forfra
Biltest

Renault Clio - civiliseret minibil

Renault Clio er netop kommet i en ny, lettere og teknisk mere avanceret udgave. Den byder på markant bedre køreegenskaber, og så er designet strammet gevaldigt op.
Renault Clio bagfra

Motors vurdering

Renault Clio

22,2 km/l
Benzin
176.579 kr.
  • Motor
  • Køreglæde
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
  • Udsyn
  • Visker/blinklys
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    0.9 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    104 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    135 Nm
  • Topfart
    182 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.084 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    300 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Mål
    L:406 cm B:173 cm H:145 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 2,70 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Den nye Renault Clio er et yderst veloplagt bekendtskab. Væk er forgængerens lidt kedelige design, og ind er kommet smarte linjer, lækkert udstyr og ikke mindst en køreglad trecylindret turbo-benzinmotor på bare 900 kubikcentimeter. Det er dermed med fuld styrke, at Renault tager kampen op mod konkurrenterne i den klasse, der i øjeblikket er danskernes næstmest foretrukne bilstørrelse.

I denne fjerde generation stiller Clio op med en meget flot kombination af priser og udstyr. Billigste udgave er en 1.2-liters benzinmotor uden turbo. Den fås fra bare 139.000 kr., men det er i laveste udstyrsniveau. Det kan dog ikke rigtig svare sig, for det koster bare 5.000 kr. at opgradere til næste niveau, og så får man foruden grundmodellens Bluetooth og fartpilot også aircondition og ikke mindst en stor berøringsfølsom farveskærm i midterkonsollen plus lidt ekstra.

Som altid hos Renault følges udstyr og motor ad, og vil man have denne glimrende trecylindrede turbomotor, så inkluderer det automatisk topniveauet med bl.a. nøglefri adgang/start af bilen, navigationsanlæg, et højtydende radioanlæg og mulighed for at vælge mellem fire designlinjer inde i kabinen. Clio er dermed en ganske veludstyret bil, som det er værd at se nærmere på.

Renault Clio kabine
Instrumentbordet er præget af en stor skærm i midten, hvorfra man kan styre radio, telefon og navigationsanlæg. De blå farver i kabinen er en ud af fire valgmuligheder for at gøre bilen personlig. Den løsning koster 7.000 kr.

Overbevisende motor

Bag rattet bider man først og fremmest mærke i motorens karakteristik. Den ellers lille motor virker overbevisende, og allerede fra ret lave omdrejningstal er der god trækkraft og omdrejningsvillighed. Turboladeren dæmper på sin egen facon lyden, og motoren virker derfor aldrig generende i lydbilledet. I det hele taget er det denne motor, vi vil pege på som bedste køb. Ifølge fabrikken kører den 22,1 km/l, og vi nåede under vores test i vintervejr 17,5.

Som altid hos Renault er servostyringen elektrisk. Det mærker man stadig med det samme, men fabrikken har fået så meget styr på afstemningen, at man hurtigt vænner sig til den. Det er derfor kun ved de første køreture, at man bemærker dens lidt urolige væsen.

Gearkassens fem trin er lette at betjene, og også her virker det, som om Renault Clio er rykket en klasse op.

Renault Clio bagagerum
Bagagerummets 300 l er normalt i klassen. Det er regulært i formen og giver bilen en høj brugsværdi.

Skjulte bagdøre

Clio findes indtil videre kun i én karrosseriudførelse med fire sidedøre og en stor, tophængslet bagklap. Senere dukker også en stationcar op, og også den har fået et design, der i høj grad markerer nytænkning i forhold til den udgående models lidt klumpede linjer.

I denne femdørs udgave er dørene til bagsædet forsøgt skjult, så bilen ligner en tredørs coupé. Det er sket ved at flytte bagdørenes håndtag op i rudefeltet, så de næsten ikke ses. Det ser måske smart ud, men praktisk er det ikke, og mindre børn har svært ved at åbne døren.

For at få det hele til at se pænt ud har Renault tilmed placeret nok verdens mindste bagerste siderude i C-stolpen. Den får linjerne omkring ruderne til at mødes på en pæn måde, men det er da også det eneste, den gør. Fra førersædet kan man på ingen måde se ud ad den rude, og dermed er udsynet fra førerpladsen ret begrænset skråt bagud.

Bagagerummets størrelse er typisk for bilklassen og rummer 300 liter. Bagsædets ryglæn er todelt og foldes let forover. Ved bagsædet er pladsen rimelig, og selv voksne kan faktisk både komme ind og ud. Men for voksne bliver det aldrig et rart sted at opholde sig – dertil er pladsen og udsynet simpelthen for indskrænkede.

Renault Clio dørhåndtag
Bagdørenes håndtag er søgt skjult i rudefeltet. Det ser muligvis bedre ud, men er ikke videre praktisk.

Smart midterkonsol

Betjeningsmæssigt har Clio rykket sig et godt stykke fremad, og bilen virker meget letkørt. Alle modeller har som standard mulighed for at koble mobiltelefonen op til radioanlægget, så man kan tale håndfrit, og det er flot og bedre end i f.eks. den nye VW Golf.

I denne topudgave kan man tilmed styre musikken fra den store skærm i midterkonsollen, ligesom man kan betjene det indbyggede navigationsanlæg blot ved at trykke på skærmen. Det virker godt, men det er synd, at Renault endnu ikke har formået at lave et system med danske menuer.

Et andet område, der skal forbedres, er de to stilke i hver side af ratstammen, der styrer hhv. blinklys og vinduesviskere. De går alt for trægt og er svære at indstille under kørslen. De er med til at sænke det generelle kvalitetsindtryk, og det må Renault også kunne gøre bedre fremover.

Samlet set kan denne detalje dog ikke skygge over det faktum, at Renault Clio er en fremragende bil. Den har aldrig kørt så godt, set så godt ud, været så veludstyret eller fået så god en karakter for sin sikkerhed. Og så er prisen yderst attraktiv – i hvert fald frem til udgangen af marts, hvor den ventes at stige 20.000 kr.