Renault Espace forfra
Biltest

Renault Espace - fransk familieflyder

Renault Espace har dannet skole inden for indretning af multibiler. I den femte generation er der skruet godt op for komforten – måske endda lidt for meget.
Renault Espace bagfra

Motors vurdering

Renault Espace

21,7 km/l
Diesel
642.580 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • Sikkerhed
  • Undervogn
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    380 Nm
  • Topfart
    202 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.659 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    785 liter
  • Akselafstand
    288 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 6 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 6,50 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

 

Renault går sine egne veje med valg af biltyper, opbygning, design og detaljer. Det gælder i særlig grad for Espace, der er femte generation af den nyskabende MPV fra 1984. Nu har den fået et lavere og mere dynamisk design og ser fantastisk ud.

Som udgangspunkt er bilen indrettet med fem sæder, men på samme akselafstand kan man bestille den som syvpersoners, og så kommer den med to klapstole i bagagerummet. Det er den version, vi har testet, og den koster fra 530.000 kr. med en 1.6-liters dieselmotor med 130 hk. Espace fås i øvrigt kun med dieselmotorer, og i den version, vi har testet, hvor den yder 160 hk og har automatgear, er startprisen 645.000 kr.

Vores testbil havde derudover fået næsten alle krydser på ekstraudstyrslisten, og så nåede prisen op på 800.000 kr. Her er det de færreste børnefamilier, der kan lege med.

Renault Espace kabine
Både menuerne på den trykfølsomme skærm og gearvælgeren til dobbeltkoblingsgearkassen kræver i den grad tilvænning. Det er ikke godt nok.

Tænkt som firmabil

Det ved de hos Renault, og fabrikken har derfor i stedet satset på at gøre sig interessant for dem, der køber firmabiler. Her er adgangsbilletten først og fremmest en lav beskatningspris, og i praksis kan man derfor høvle op mod 150.000 kr. af prisen, hvis man leaser den.

Det er fint, men det er nok særligt det overdådige komfortniveau og muligheden for at få en bil, der både kan fungere som familiebil og som køremaskine for dem, der ofte kører alene, der for alvor gør Espace attraktiv. Det kan lade sig gøre i topudgaven, hvor man kan skifte mellem en meget blød affjedring og en mere sportslig indstilling, hvor der er mere styr på undervognen. Den mulighed skal tilkøbes for 39.000 kr., men er efter vores vurdering et must.

Der er fire indstillinger, og selv i Neutral-mode er Espace så gyngende i sine bevægelser, at det ikke rigtig bliver rart i længden. I Sport er der lidt mere styr på bevægelserne, men så får man en irriterende kunstig sportslyd med i købet.

Bedste anbefaling er derfor, at man i den personlige indstilling kombinerer sportsundervogn med normal lyd, normalt gearskifte og fast servostyring. Så er det egentlig o.k. at køre i bilen. Helt normal bliver undervognen i Espace dog aldrig, så man skal være fan af den bløde franske affjedring, hvis man for alvor skal holde af Espace.

Renault Espace bagsæde
Alle sæderne er enkeltsæder. Det giver god plads og fleksibilitet. Når sæderne på række to og tre lægges ned, omdannes bilen nærmest til en varebil.

Fleksibel indretning

Inde i kabinen er alle syv sæder baseret på enkeltstole. Fortil kan man tilkøbe massage i sæderne, og på række to er der mulighed for at forskyde stolene i længden, ligesom ryglænshældningen kan indstilles. Loftshøjden på række to er overraskende kneben, og det vil nok skuffe forældre med store teenagebørn. På række tre er der kun plads til børn, og her er komforten ret begrænset.

Førerpladsen er i høj grad baseret på betjening via en stor farveskærm i midten. De engelske menuer er komplicerede og kræver en del tryk frem og tilbage, før man finder det, man søger. Automatgearet, der er af dobbeltkoblingstypen, kræver også tilvænning. Her skal man lære at betjene gearvælgeren korrekt, og alle, der prøver bilen uden forklaring, må holde stille i flere minutter, før de grejer det. Det er for besværligt.

Men under kørslen er både motor og gearkasse velfungerende, selvom motoren støjer lidt mere, end man forventer i en bil til små 800.000 kr.

Renault Espace knap
Fra knapper i bagagerummet kan alle eller enkelte sæder lægges ned.

Høj sikkerhed

Renault Espace er sikkerhedstestet af Euro NCAP til de maksimale fem stjerner. De sidste stjerner er hentet hjem på grund af en stor mængde sikkerhedsudstyr.

Det er bare en noget underlig funktion af udstyret, som Renault har valgt. Den adaptive fartpilot slår fra ved 40 km/t., og så må man selv være klar ved bremsen. Den automatiske nødbremse virker ikke ved hastigheder under 30 km/t. som i alle andre biler, og alarmen for at køre ud over kantlinjerne er besynderlig og ret svær at slå til og fra, hvorfor den ender med altid at være slået fra.

Til gengæld er head up-displayet flot og ganske nyttigt.

Alt i alt er vi begejstrede for bilens form og indretning, men noget skeptiske over for bilens evne til at køre roligt og komfortabelt, og det udløser med nød og næppe fire stjerner.