Renault Espace - fransk familieflyder
Motors vurdering
Renault Espace
- Motor
- Udstyr
- Sikkerhed
- Undervogn
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning120 g/km
-
Effekt160 hk
-
Moment380 Nm
-
Topfart202 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.659 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum785 liter
-
Akselafstand288 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 6 / 12
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 6,50 kr./km
Renault går sine egne veje med valg af biltyper, opbygning, design og detaljer. Det gælder i særlig grad for Espace, der er femte generation af den nyskabende MPV fra 1984. Nu har den fået et lavere og mere dynamisk design og ser fantastisk ud.
Som udgangspunkt er bilen indrettet med fem sæder, men på samme akselafstand kan man bestille den som syvpersoners, og så kommer den med to klapstole i bagagerummet. Det er den version, vi har testet, og den koster fra 530.000 kr. med en 1.6-liters dieselmotor med 130 hk. Espace fås i øvrigt kun med dieselmotorer, og i den version, vi har testet, hvor den yder 160 hk og har automatgear, er startprisen 645.000 kr.
Vores testbil havde derudover fået næsten alle krydser på ekstraudstyrslisten, og så nåede prisen op på 800.000 kr. Her er det de færreste børnefamilier, der kan lege med.
Tænkt som firmabil
Det ved de hos Renault, og fabrikken har derfor i stedet satset på at gøre sig interessant for dem, der køber firmabiler. Her er adgangsbilletten først og fremmest en lav beskatningspris, og i praksis kan man derfor høvle op mod 150.000 kr. af prisen, hvis man leaser den.
Det er fint, men det er nok særligt det overdådige komfortniveau og muligheden for at få en bil, der både kan fungere som familiebil og som køremaskine for dem, der ofte kører alene, der for alvor gør Espace attraktiv. Det kan lade sig gøre i topudgaven, hvor man kan skifte mellem en meget blød affjedring og en mere sportslig indstilling, hvor der er mere styr på undervognen. Den mulighed skal tilkøbes for 39.000 kr., men er efter vores vurdering et must.
Der er fire indstillinger, og selv i Neutral-mode er Espace så gyngende i sine bevægelser, at det ikke rigtig bliver rart i længden. I Sport er der lidt mere styr på bevægelserne, men så får man en irriterende kunstig sportslyd med i købet.
Bedste anbefaling er derfor, at man i den personlige indstilling kombinerer sportsundervogn med normal lyd, normalt gearskifte og fast servostyring. Så er det egentlig o.k. at køre i bilen. Helt normal bliver undervognen i Espace dog aldrig, så man skal være fan af den bløde franske affjedring, hvis man for alvor skal holde af Espace.
Fleksibel indretning
Inde i kabinen er alle syv sæder baseret på enkeltstole. Fortil kan man tilkøbe massage i sæderne, og på række to er der mulighed for at forskyde stolene i længden, ligesom ryglænshældningen kan indstilles. Loftshøjden på række to er overraskende kneben, og det vil nok skuffe forældre med store teenagebørn. På række tre er der kun plads til børn, og her er komforten ret begrænset.
Førerpladsen er i høj grad baseret på betjening via en stor farveskærm i midten. De engelske menuer er komplicerede og kræver en del tryk frem og tilbage, før man finder det, man søger. Automatgearet, der er af dobbeltkoblingstypen, kræver også tilvænning. Her skal man lære at betjene gearvælgeren korrekt, og alle, der prøver bilen uden forklaring, må holde stille i flere minutter, før de grejer det. Det er for besværligt.
Men under kørslen er både motor og gearkasse velfungerende, selvom motoren støjer lidt mere, end man forventer i en bil til små 800.000 kr.
Høj sikkerhed
Renault Espace er sikkerhedstestet af Euro NCAP til de maksimale fem stjerner. De sidste stjerner er hentet hjem på grund af en stor mængde sikkerhedsudstyr.
Det er bare en noget underlig funktion af udstyret, som Renault har valgt. Den adaptive fartpilot slår fra ved 40 km/t., og så må man selv være klar ved bremsen. Den automatiske nødbremse virker ikke ved hastigheder under 30 km/t. som i alle andre biler, og alarmen for at køre ud over kantlinjerne er besynderlig og ret svær at slå til og fra, hvorfor den ender med altid at være slået fra.
Til gengæld er head up-displayet flot og ganske nyttigt.
Alt i alt er vi begejstrede for bilens form og indretning, men noget skeptiske over for bilens evne til at køre roligt og komfortabelt, og det udløser med nød og næppe fire stjerner.