Renault Grand Scenic forfra
Biltest

Renault Grand Scenic - familiebil med fart i

En ny lille benzinmotor gør overraskende god figur i Renault Grand Scenic. Både trækkraft og ikke mindst støjniveauet imponerer og gør syvpersonersbilen til en attraktiv pakke for familier med mange børn.
Renault Grand Scenic bagfra

Motors vurdering

Renault Grand Scenic

18,2 km/l
Benzin
319.880 kr.
  • Motor
  • Gearkasse
  • Pladsforhold
  • Ingen adaptiv fartpilot
  • Ikke tre sæder bag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    124 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.607 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.850 kg
  • Bagagerum
    533 liter
  • Akselafstand
    280 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:463 cm B:187 cm H:166 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 3,80 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

Fjerde generation af Renaults familie-MPV er virkelig vellykket. Især med den seneste opdatering på motorsiden.

En ny generation benzinmotorer er på vej hos Renault, Nissan og Mercedes-Benz. Og den nye 1.3-liters turbomotor puster virkelig liv i den ellers store Grand Scenic. Motoren trækker tyst, samtidig med at den leverer rigeligt med kræfter. Det er imponerende med så lille en motorvolumen, især fordi brændstofforbruget ved pæn kørsel imponerer med 19 km/l i Motors forbrugsmåling.

Der er rimelig plads på bagerste række for børn. Men pladsen er for klejn, hvis målet er ferieture i Sydeuropa

Læs også: Motors prøvekørsel af den nye Citroën Berlingo - fransk pladsgaranti

Testbilen var udstyret med EDC-gearkassen, der er en dobbelt koblingsgearkasse som VW's DSG-system. Det betyder, at du har automatgear, og at selve gearskiftene foregår meget blødt. Under vores test skiftede den så fornuftigt, at vi ikke savnede muligheden for at skifte selv ved hverdagskørsel. Godt det samme, for skiftepaler bag rattet kan ikke fås.

Sikkerheden plejer Renault at have styr på, og med flotte resultat i Euro NCAP's crashtest og en god nødbremse ved lav hastighed er den på et acceptabelt niveau. Mere irriterende er det, at adaptiv fartpilot ikke kan tilkøbes til Zen-udgaven, men at det er et tilvalg på topmodellen Bose. Til 320.000 kr. burde det være standard.

Renault Grand Scenic kabine
Det centrale digitale speedometer kræver lidt tilvænning, men er let at aflæse. Et klart minus er fralægningsplads både til mobiltelefoner - og især kopholdere er under al kritik.

Plads til syv

Standard er derimod syv sæder, for Grand Scenic markedsføres ikke med fem sæder herhjemme. Der er rimelig plads på bagerste række for børn. Men pladsen er for klejn, hvis målet er ferieture i Sydeuropa.

Her vil man også blive lidt irriteret over, at midterste sæderække ikke har tre separate sæder, men en bænk med to pladser og et separat sæde. Selvom den midterste plads er blevet bedre end i forgængeren, så er Grand Scenic på det punkt ikke på niveau med Citroën Grand C4 Picasso og VW Touran.

Læs også: Motors test af VW Touran - en rigtig storfamiliebil

Tidligere kunne man få Grand Scenic med blot fem pladser og et kæmpe bagagerum. For tiden markedsføres kun topmodellerne Zen og Bose, og det betyder bl.a., at syv sæder er standard. Men generelt er udstyrsniveauet meget højt med navigation, klimaanlæg, mobilintegration (Apple CarPlay og Andriod Auto, når det kommer) og alskens udstyr.

Desværre er adaptiv fartpilot ikke standard og kan kun tilvælges på Bose-udstyrsvarianten. Ærgerligt, for det havde passet perfekt til biltypen, motoren og ikke mindst gearkassen.