Citroën Berlingo - fransk pladsgaranti

Forpremiere

Det franske rumskib er tilbage i en helt ny udgave. Tredje generation af familiecontaineren Berlingo byder på endnu mere overdådig plads, gode løsninger og det meste i sikkerhed. Men familiebilen svigter på flere praktiske punkter.

Citroën Berlingo forfra
Fotograf:
Foto
Torben Arent

PARIS Et hurtigt spørgsmål: Hvor mange Berlingo-kunder har mon hjemmeboende børn? Det korte svar: Kun 30 procent.

Og her er lidt andre måske overraskende fakta: 80 procent af køberne er mænd, 28 procent er pensionerede, og 88 procent lever i et forhold. I gennemsnit er en europæisk Berlingo-køber 54 år.

Med det på plads kan vi sætte os ind i den nye Citroën Berlingo, som er tredje generation siden bilens debut i 1996.

Alt er nyt, men idéen er uændret: En uhøjtidelig bil med nem adgang og oceaner af plads til både bagage og familie – som åbenbart i lige så høj grad er børnebørn som egne børn.

To skydedøre er standard, så det er meget let at komme ind og ud. Det gælder også anbringelse af mindre børn. Til det formål er det fint med i-Size-lås på alle tre sæder på bagsædet.

Se mere: Peugeot Rifter: plads, plads og et pust af eventyr

Motor mener

Citroën Berlingo er på mange måder en fantastisk måde at transportere sig på. Og sine venner og familie og pakkenelliker. Altid plads nok. Og nu mere komfortabel og sikker. Men bilen svigter til dels på nogle af sine egne kerneværdier: det praktiske.

En kort, en lang

En markant nyhed er, at bilen nu fås i både en standardudgave og i en forlænget version. Standardmodellen har samme længde (4,40 m) som den nuværende, men er blevet lidt bredere og udhulet bedre. Det resulterer i, at bagagerummet er blevet endnu mere forslugent, 597-641 liter. Det er kun denne version, Motor har prøvet.

Den gode plads fornægter sig ikke i kabinen, men på lidt for mange punkter skuffer Berlingo ud fra sine egne praktik-præmisser.

Den lange, XL, skal man nok have rigtig meget brug for, da den ærlig talt virker ualmindelig disharmonisk i sit udseende. Den almindelige er ganske vist også firkantet, men ser frisk og hyggelig ud med den nye toetagers Citroën-front og Airbump hen ad siden.

Berlingo XL er forlænget 35 cm og har dermed bedre plads til den tredje sæderække, som kan fås til begge udgaver. XL rummer 850-912 liter uden de to sidste sæder.

Citroen Berlingo skydedøre
To skydedøre og dermed nem ind- og udstigning er standard. Elektriske skydedøre havde været en velvalgt luksus, men fås ikke.

Masser af plads, men …

Den gode plads fornægter sig ikke i kabinen, men på lidt for mange punkter skuffer Berlingo ud fra sine egne praktik-præmisser. Det er småt med god fralægningsplads. Selvom Citroën siger, der er 28 opbevaringsrum, inklusive kopholdere, på i alt 186 liter, er der omkring forsæderne meget lidt.

Én telefon kan ligge på den trådløse lader, men hvor skal den anden være? Og flasker og kopper? De må op på instrumentbordet. Der er et helt dansegulv mellem forsæderne – temmelig ubrugeligt bortset fra til en meget stor dametaske.

Læs også: Motors test af 10 små SUV'er

Motor så ved præsentationen af bilen ingen form for midterkonsol i seks forskellige eksemplarer af Berlingo. Det fandtes dog som ekstraudstyr til den gamle Berlingo. Det er også småt med usb-stik. Alt for lidt og forkert placeret til sådan en ferie- og fritidsbil med mange ombord.

Der er heller ingen luftdyser til anden eller tredje række, men madpakken og vandflaskerne kan glæde sig over kulde i øverste handskerum.

Citroen Berlingo bagagerum
I det gigantiske bagagerum kan ’hattehylden’ praktisk sættes i flere etager. Her med Modutop får man ekstra stuverum øverst.

Godt nyt gear

Hverken skydedørene eller den enorme bagklap fås med elbetjening. Det kan lyde som luksus, men det er faktisk være noget, man kunne blive glad for i det daglige i sådan en bil med mange passagerer og hyppig ind- og udstigning. Praktisk er dog, at bagruden kan åbnes separat (ekstraudstyr).

Tilvælges Modutop, får man både masser af lys fra de to langsgående soltage og endnu mere, til dels ubrugelig fralægningsplads. Nyttig og i hvert fald fancy er dog de flyagtige rum i loftet allerbagest.

Find en familiebil med masser af bagageplads på FDM biler.dk

Fra førerpladsen har man udsigt til en ottetommers trykskærm i de dyreste udgave, der er Mirror Screen, og parkeringsbremsen er blevet elektronisk. Behageligt. Et headup-display kan sågar fås.

Sikkerhedsudstyret er bragt helt up to date, selvom f.eks. LED-forlygter ikke fås. Fra 2019 bliver adaptiv fartpilot en mulighed.

Gearstangen sidder perfekt oppe på den fremskudte midterkonsol. Gearvælgeren til de automatiske versioner sidder samme sted, men er håbløst ergonomisk udformet. Selve automatgearet er ellers tip-top: et nyt ottetrins i stedet for det gamle robotgear.

Citroen Berlingo forfra
Berlingos frontdesign er i hyggelig Citroën-stil. Forruden er rykket 20 cm frem ift. forgængeren og udhænget fortil gjort mindre.

På to platforme

På sine seneste modeller har Citroën lanceret Citroën Advanced Comfort med bl.a. en særlig affjedring og særlige sæder. Det er der ikke i Berlingo. Den „avancerede komfort“ skal her forstås som praktisk indretning og lavt støjniveau. Og det sidste er vitterligt tilfældet. 

Bilen kører også komfortabelt med en tendens til at være til den noget bløde side.

Motorerne er de nyeste fra Peugeot-Citroën, og de er fine. Motor har prøvet den nye 1.5 diesel med 130 hk (23,3 km/l) og den nye 1.2 benzin med 110 hk (18,2 km/l).

Dén benzin samt den mindre 1.5-diesel med 100 hk vil nok tilfredsstille de fleste i Danmark. En 130 hestes benzin kommer i slutningen af 2019, men den ekstravagance er der ingen grund til at vente på.

Læs også: Motors test af VW Golf Sportsvan

Bilens byggeklodser kommer to steder fra. Forvognen og teknologien er fra EMP2-platformen, som bruges i alle nye, større Peugeot-Citroën-DS-Opel. Det forbedrer køreegenskaberne lidt og giver adgang til en del ny sikkerhedsudstyr og komfortfunktioner.

Bagvognen er derimod baseret på den gamle Berlingo-undervogn. Det sker af hensyn til den store vægt, bilen skal klare, særligt i den lange version og i varevognene.

Berlingo er i Danmark efter sommerferien. Priserne er ikke klar, så dem i tabellen er Motors vurdering.

Af
Torben Arent
Citroën Berlingo bagfra

Citroën Berlingo

18,2 km/l
Benzin
220.000 kr.
  • Plads
  • Adgang
  • Støjniveau
  • Praktiske detaljer
  • Køreegenskaber
  • Gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    125 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.356 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    597 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 2 12
  • Mål
    L:440 cm B:185 cm H:181 cm
Luk