Seat Arona - minibil på lange ben
Motors vurdering
Seat Arona
- Plads
- Motor
- Udsyn
- Trykskærm
- Vindstøj
- Ikke tre års garanti
På samme platform som Seat Ibiza og VW Polo bygges også denne Arona. Der er tale om en let forhøjet udgave af Ibiza, og en stor del af teknikken og indretningen er derfor identisk i de to biler.
Men på afgørende områder er Arona anderledes, og man sidder således højere i bilen og har bedre udsyn og lidt bedre plads takket være den mere oprejste siddeposition.
Tag testen: Se hvilken bil, der passer til dig
Alt i alt virker Arona som et frisk bud på en moderne bil til en rimelig pris.
Merprisen for Arona er ca. 13.000 kr. i forhold til Ibiza, og det virker umiddelbart som en god idé at ofre de ekstra penge. Man får nemlig en af de moderne crossovers, som hele bilverdenen er ved at omstille sig til. Ifølge bilfabrikkerne selv bliver denne biltype om få år mere populær end de traditionelle minibiler.
Der kan derfor være god idé i at hoppe med på bølgen, da man derved også har en mere populær bil, den dag man skal sælge den brugt.
Men alting har sin pris, og en Arona med 1.0-liters benzinmotor med bare 95 hk og Xcellence-udstyr samt stor farveskærm og lidt øvrigt vigtigt ekstraudstyr runder hurtigt 250.000 kr., og så er prisen ved at nærme sig klassen over og er måske lige voldsom nok for en bil i denne størrelse.
Kører fremragende
Men på mange områder kan Arona snildt bære en sådan pris. I lighed med både Ibiza og Polo er køreegenskaberne i Arona nemlig yderst imponerende. Motoren er i bund og grund helt den samme som i de to andre biler, og også her får man en meget fin køreoplevelse. Motorstøjen er meget lav; til gengæld giver den høje bil en del vindstøj, når man kører stærkt.
Vores testbil er udstyret med den kraftige 1.0-liters turbomotor med 115 hestekræfter og en sekstrins gearkasse. Den koster 13.000 kr. mere end udgaven med 95 hk, og den føles ikke markant bedre. Vi vil derfor pege på 95-hk-udgaven som et bedre køb. Desværre kan man kun få automatgearet DSG til den kraftige version, og så løber prisen igen lidt løbsk.
Sikkerhedsmæssigt har Arona arvet en del af de egenskaber, der følger med Ibiza, og som har udløst de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP. Arona har derfor kun gennemgået nogle mindre småtest og afprøvninger og har samlet set fået samme flotte karakter som Ibiza.
Denne testede udgave af Arona må trække 1.100 kg.
Inde i kabinen mødes man af et flot design med god funktionalitet. Men instrumentbordet er gjort i mere hård plast end hos f.eks. VW, og den store farveskærm, som er standard i en Polo, skal her tilkøbes for 6.500 kr.
Det bør man dog gøre – ikke mindst fordi man for den pris også får adgang til Apple CarPlay og Android Auto. Det samme gælder den adaptive fartpilot, som kan tilkøbes for 2.600 kr. – den bliver man meget glad for, selvom den fortsat betjenes fra en lidt indviklet separat stilk bag rattet.
Farvelæg din egen bil
På listen over ekstraudstyr finder man i øvrigt sikkerhedsudstyr som LED-forlygter og en sikkerhedspakke med advarsel om biler i den blinde vinkel samt tværgående trafik, når man bakker. Det er fornuftigt udstyr til bare 4.600 kr., og det mindsker risikoen for at komme galt afsted.
En af idéerne bag Arona er at skabe en smart og moderne bil. Det er bl.a. lykkedes gennem at tilbyde den i et hav af farvekombinationer, hvor taget får én farve og karrosseriet en anden. På Seats hjemmeside kan man lege med de mange kombinationer og finde frem til sin helt egen version. Det koster mellem 2.000 og 6.200 kr. og er dermed inden for rækkevidde.
Alt i alt virker Arona som et frisk bud på en moderne bil til en rimelig pris. Den bliver ikke helt så billig at eje som en VW Polo, men givetvis sjovere. Vi har beregnet en samlet årlig udgift på små 60.000 kr. eller knap tre kr. pr. km.