Seat Ibiza set forfra
Biltest

Seat Ibiza - plads for alle pengene

Seat Ibiza er en yderst rummelig og velkørende minibil. I denne FR-version er der tilmed masser af lækre detaljer.
Seat Ibiza set bagfra

Motors vurdering

Seat Ibiza

17,2 km/l
Benzin
185.984 kr.
  • Motor
  • Førerplads
  • Plads
  • Dyrt udstyr
  • Fartpilot
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    130 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.149 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    355 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:178 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,75 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Seat Ibiza vandt Motors store gruppetest af minibiler for et par år siden, men siden dengang er der alligevel sket så meget, at den i dag kun kan betragtes som god, og ikke bedst.

Pladsforholdene er dog stadig eminente, og skal man have en stor og rummelig minibil, er det svært at komme uden om Ibiza, der vinder en ekstra stjerne på pladsen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler

Her har vi testet den i topudgaven, FR, som er den sportslige version, og som i øvrigt koster det samme som Xcellence, der er en udgave, der lægger mere vægt på komfort.

Video: Kig nærmere på Seat Ibiza

 

Dyrt ekstraudstyr

I begge udgaver er førerpladsen nydelig, og man kan tilkøbe masser af lækkert udstyr såsom et digitalt cockpit (5.149 kr.), navigationsanlæg (7.810 kr.) og Apple CarPlay (2.470 kr.).

Dermed også sagt, at grundudstyret ikke imponerer, og det trækker ned. Vi savner således både en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent, og mens fartpiloten fås fra små 6.000 kr., så kan sidstnævnte ikke fås.

Til gengæld har bilen mange andre lækre detaljer såsom de særlige FR-sportssæder og det lækre FR-læderrat med styring af begge skærme.

Seat Ibiza kabine
Førerpladsen er lækker med en flot integreret 8-tommerskærm. Det særlige FR-rat er lækkert at holde på og løfter køreoplevelsen.

Sportslig kørsel

I FR-udgaven er undervognen forsynet med sportslige fjedre og støddæmpere, og sammen med 17-tommer hjulene kaster det en lidt fastere undervogn af sig, end den vi finder hos de fleste af konkurrenterne. Det er ikke decideret ukomfortabelt, men helt klart til den hårde side.

På FDM Jyllandsringen gjorde den sportslige affjedring Seat til en sjov oplevelse, men da hastigheden også blev en smule højere rundt på banen, end det man normalt ville forvente, kan man også hurtigere komme ud i situationer, hvor vejgrebet slipper op.

Læs også: Motors test af den nye Toyota Yaris

Sker det bremser bilens indbyggede ESC-system hurtigt bilen ned efter at motoren først har sluppet gassen. Det er er trygt at vide, at der altid er et sikkerhedssystem, der holder øje med situationen.

Vores test af den indbyggede nødbremse viste, at bilen kunne bremse helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 50 km/t. Det er bestemt godkendt og med til at give Ibiza et plus for sikkerheden.

Seat Ibiza bagsæde
Bagsædepladsen er generøs, og Seat Ibiza hører til blandt de mest rummelige minibiler. Det gør den særligt velegnet for børnefamilier. Der er to isofix-beslag ved bagsædet.

Det bør du tilkøbe

Grundudgaven af Ibiza FR med motoren med 115 hk koster 186.000 kr. Hertil vil vi anbefale, at man tilkøber den adaptive fartpilot i en FR-pakke med bakkamera, nøglefri betjening og parkeringssensorer til 10.300 kr.

Derudover bør man enten tilkøbe muligheden for Apple CarPlay eller indbygget navigationsanlæg. Apple CarPlay kræver, at man har en mobiltelefon.

Læs også: Motors test af VW Polo

Vælger man navigationsanlægget og FR-pakken, lander den samlede pris for bilen på 204.000 kr. Det er stadig en rimelig pris, men det viser også, at Seat på ingen måde kan betragtes som et lavprisbilmærke.

 

Overvejer du at købe ny bil? Tag FDM med på råd

Få rådgivning