VW Polo - en klassisk minibil
Motors vurdering
VW Polo
- Komfort
- Indretning
- Plads
- Sikkerhedspakke skal tilkøbes
- Nøgle-tændingslås
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning126 g/km
-
Effekt95 hk
-
Moment175 Nm
-
Topfart187 km/t.
-
Acc. (0-100)10,8 sek.
-
Køreklar vægt1.156 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum351 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:405 cm B:175 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,65 kr./km
Det er næsten som at komme hjem, når man sætter sig ind bag rattet i VW Polo. Også for dem, der ikke nødvendigvis har kørt den før. Det skyldes, at alle greb, knapper og funktioner sidder lige præcis der, hvor man venter at finde dem.
Og man følger sig velkommen. Førerpladsen er let at indstille til en ordentlig position, og på den måde kan Polo let tilpasses alle.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
I denne udgave er der den lille 1.0-liter benzinmotor med 95 hk, men den gør det faktisk så godt, at man ikke savner mere motorkraft.
Skulle man endelig bruge flere penge på bilen, ville vi pege på DSG-gearet, som er en syvtrins automatgearkasse til 15.000 kr.
Video: Kig med på VW Polo
VW Polo kører smukt ligeud og klarer også uden besvær små snoede veje. På den måde er den præcis, som man ønsker og forventer, at en minibil skal være.
På FDM Jyllandsringen mærkede vi, at VW’s ingeniører har sat sikkerhed før ønsket om at komme først over målstregen. I samme sekund, bilen registrerer, at farten nærmer sig skridgrænsen, lukker den af for gassen, og ESC-systemet bremser bilen ned, så kursen fastholdes. Det er trygt, selvom nogle nok vil kalde det kedeligt.
Læs også: Motors test af Toyota Yaris
Nødbremsen var ikke rigtig overbevisende og viser, at Polo allerede er overhalet af de nyeste biler i klassen, når det handler om den form for sikkerhed. Vi kunne højst køre med 45 km/t. hen mod en forhindring, hvis bilen skulle nå at bremse helt op af sig selv. Til sammenligning klarer de bedste i klassen hastigheder op til 65 km/t.
Rummelig og gedigen bil
Pladsen er mægtig i bilen, og bagagerummet er flot indrettet, og det er enkelt at flytte rundt på bundpladen efter behov, så gulvet kan blive plant, hvis man folder bagsædernes ryglæn forover. Den højt placerede bund i bagagerummet åbner også for et ekstra rum under gulvet, der kan bruges til at holde bagagen adskilt.
Skal man have trækkrog på, er det rart at vide, at bilen kan trække op til 1.100 kg.
Læs også: Motors test af Ford Fiesta
Oplevelsen af kabinens kvalitetsniveau tegner et billede af en bil, der føles kvalitetsmæssigt på et højere niveau end mange af konkurrenterne. Hvor f.eks. Skoda Fabia og Seat Ibiza, som er søskendebiler til Polo, er bygget med hård plast ved instrumentbord og dørsider, er der i VW Polo anvendt lækre, bløde materialer, der er med til at dæmpe støjen og give et mere gedigent indtryk af bilen. Det er lækkert lavet.
Udstyr i lange baner
Standardudstyret omfatter en adaptiv fartpilot, men man skal tilkøbe en sikkerhedspakke til godt 10.000 kr., hvis man vil have linjevogter og advarsel for biler i den blinde vinkel. Det er lige skrapt nok, når prisen i forvejen er blandt de højeste i klassen.
Det gælder også den noget antikverede tændingsnøgle, der på klassisk maner skal i tændingslåsen, hver gang man vil køre en tur. Men også det kan man betale sig fra i form af en pakke med nøglefri betjening. Den fås i løs vægt, men kan også tilkøbes i en pakke, der indeholder et digitalt instrumenthus samt parkeringssensorer. Den pakke koster 13.000 kr.
Læs også: Motors test af VW Golf
En DK-pakke til godt 10.000 kr. indeholder klimaanlæg, varme i rat og en del andre detaljer. Alt sammen dejligt udstyr, der dog også er med til at presse prisen på en Polo op over de 200.000 kr., og som dermed gør bilen mere dyr end mange af konkurrenterne.
Men VW Polo er alligevel samlet set en fin bil, der stadig kan placere sig helt i toppen af feltet, når man indregner alle fordele og ulemper.