Seat Leon set forfra
Biltest

Seat Leon - skarp familiebil rammer plet

Der er flotte linjer overalt i den nye stationcar-udgave af Seat Leon, der får seks stjerner. Pladsen er flot, men bagagerummets sportslige snit kan være en hæmsko, hvis en stor hund skal med ombord.
Seat Leon set bagfra

Motors vurdering

Seat Leon

17,2 km/l
Benzin
284.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Design
  • Ingen hybridfunktion
  • Besværlige kontakter
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    131 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    221 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.436 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    620 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:464 cm B:180 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Luk

Den er bygget med samme udgangspunkt som den nye VW Golf, men i vanlig Seat-stil er designet strammet op både ud- og indvendigt. Dermed er den nye Leon blevet noget mere frisk i sine linjer end dens VW-bror.

Fronten er gjort dynamisk, grænsende til det aggressive, og de smarte LED-lygter med indbygget kørelys giver Leon et let genkendeligt udtryk både dag og nat. Og med de enorme LED-baglygter, der er forbundet med et LED-bånd i hele bilens bredde, får man nærmest en fornemmelse af at stå over for en Audi.

Jo, Seat har virkelig gjort, hvad de kunne, for at skabe en bil, der ikke kan beskyldes for at være kedelig.

Seat Leon kabine
Førerpladsen er rar at opholde sig ved, og både skærme, rat og gearstang er placeret i fin afstand til føreren. Skærmen i midten indeholder et hav af funktioner, da næsten alle knapper er erstattet af et skærmtryk. Men vi så gerne en skærm, der var bedre til at registrere fingertryk.

Fremragende køreegenskaber

Kedelig, kan man heller ikke kalde den oplevelse, man får, når man sætter sig bag rattet. Den nye Leon kører simpelthen glimrende med en god affjedring, et lækkert og præcist styretøj, og så en motor og en gearkasse, der leverer varen i god stil.

Vi har prøvet udgaven med en 1.5-liters benzinmotor af den avancerede slags, der kan koble to cylindre fra, når man blot kører med let belastning. Den yder maksimalt 150 hestekræfter, hvilket er rigeligt, men nok endnu vigtigere leverer den et flot drejningsmoment på 250 Nm allerede fra 1.500 omdrejninger. Det matcher det, man ellers møder i en dieselmotor, og det er med til at gøre bilen dejlig letkørt.

Momentkurven betyder også, at man ikke kører med særligt højt omdrejningstal, og det holder støjniveauet nede. Når bilen kører med blot to cylindre, må man anstrenge sig, hvis man vil registrere den lidt ændrede motorlyd. Gearskiftet er letgående, og de seks manuelle gear ligger som perler på en snor med et godt, langbenet sjette gear til slut.

Vi vil alligevel pege på udgaven med et DSG-gear, der er en automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen. Den har syv trin og passer erfaringsmæssigt glimrende til netop denne benzinmotor, der, når den er koblet til et automatgear, også er forsynet med en mild form for hybridteknik. Set i det lys er merprisen for DSG-gearet på 15.000 kr. yderst rimelig. En egentlig hybrid-version er ikke på tapetet, mens en plugin-hybrid dukker op sidst på året.

Seat Leon bagagerum
Set Leon kommer som stationcar før VW Golf. Det koster kun 10.000 kr. at gå fra hatchback til stationcar. Den skrånende bagrude kan genere, hvis man f.eks. skal have plads til et stort hundebur.

En meget rummelig bil

I forhold til VW Golf er akselafstanden – altså afstanden mellem for- og baghjul – øget med fem cm. Det mærkes, når man sætter sig ind i bilen, hvor særligt bagsædepladsen føles meget rummelig. Her er der plads til både voksne og børn i store autostole, uden at dem på forsæderne må rykke frem.

Måler man længden af kabinen fra speeder til bagsædets ryglæn, får man et komfortmål på 183 cm, hvilket kun er tre cm mere end i Golf. Det skyldes, at de sidste to cm er brugt til at rykke bagsædet en smule frem til fordel for et ekstra stort bagagerum. Det er på hele 620 liter, og lægger man bagsædet ned, får man en lasteflade på mindst 180 gange 102 cm. Bunden i bagagerummet kan placeres i to niveauer, så også her er der øget brugsværdi.

Læs også: Motors gruppetest af biler i samme klasse som Seat Leon

Desværre er bagklappen ret skrånende af hensyn til det flotte design af bilen. Det er gået ud over brugsværdien, forstået på den måde, at der ganske vist er et stort gulv i bagagerummet, men man kan ikke læsse op i højden, da bagklappen derved ikke kan lukke.

Så hvis man skal have f.eks. et hundebur med i bilen, skal det være nærmest specialbygget til bilen, og det giver ikke megen plads til store hunde. For nogle kan det være det, der gør, at man alligevel ikke vælger denne bil. Er det blot golfkøller eller modelfly, der skal transporteres, er pladsen derimod rigelig.

Seat Leon sæder
Sæderne er flot betrukket med en blanding af stof og små striber af et materiale med godt greb. Det ser både godt ud og sikrer, at man ikke kurrer rundt i sædet.

Højt sikkerhedsniveau

Den nye Seat Leon er endnu ikke testet af Euro NCAP, så vi har ikke en konkret vurdering af bilens sikkerhedsniveau. Men vi kan se, at den minder meget om det, vi møder i en VW Golf, der er testet til topkarakter.

I denne testede udgave er næsten alt sikkerhedsudstyr standard, men vi vil alligevel anbefale, at man tilkøber en sikkerhedspakke til 8.300 kr., der indeholder en udbygget adaptiv fartpilot, der selv regulerer farten efter skiltene, man møder. Det fungerer glimrende, mens vognbaneassistenten til tider er lidt generende, når den fortæller, at man ikke kører midt i vognbanen.

Læs også: Motors test af VW Golf, som Seat Leon deler teknik med

Derudover er der advarsel for biler i den blinde vinkel samt advarsel, når man åbner døren, hvis der kommer en cykel eller anden trafik. Det er smart i byerne, og noget alle trafikanter får gavn af.

Tilkøber man en pakke til 3.400 kr. – wrap-around ambient light – får man advarslerne serveret som blinkende lys i det LED-bånd, der løber rundt langs fordøre og instrumentbordet i kabinen og skaber hygge i selvvalgte farver. Det er både flot og effektivt.

Seat Leon bagagerum 2
Bagagerummet er stort i grundfladen, og gulvet kan placeres i to niveauer. Under gulvet er der et nødhjul. Bemærk grebene i siderne, der kan bruges, når bagsædets ryglæn skal foldes forover. Læssehøjden er 66 cm.

God samlet økonomi

Sammenholder man priserne for den nye Leon med priserne for den nye VW Golf, så ligner Leon et slagtilbud. Udstyret er ikke helt ens for de to, men med samme motor og gearkasse og begge med topudstyr, er prisforskellen over 40.000 kr. mellem Golf og Leon som femdørs hatchback, og over 30.000 kr. i forhold til denne stationcar, der kun koster 10.000 kr. mere end Leon som hatchback.

Der er derfor god grund til at se nærmere på netop Leon. Vi har beregnet, at det koster 3,40 kr. pr. km at holde denne udgave i en periode på fem år og 100.000 km. Og selvom det er et beløb, der er trukket en smule op af et lidt større værditab på en Leon end på en Golf, så er det alt andet bare billigere at køre Seat end VW, når priserne er, som de er.

Læs også: Motors gruppetest af populære SUV'er

Der er kun to års fabriksgaranti på en ny Seat, men man kan tilkøbe en forlænget garantilignende dækning, der f.eks. dækker, indtil bilen er fem år gammel og har kørt 100.000 km. Den koster 4.000 kr. en gang for alle. Alternativt kan man tegne en service- og reparationsaftale på bilen. I samme periode koster den 4.700 kr. pr. år, og så er alle planlagte serviceeftersyn og uforudsete reparationer også dækket. Det er ligeledes en skarp pris.

Samlet set vurderer vi, at Leon – i forhold til prisen – er en bil, der er markant bedre end konkurrenterne. Det udløser den sjældne karakter på seks stjerner fra Motors testhold.

Læs flere biltest