VW Golf set forfra
Biltest

VW Golf - topmoderne klassiker

Ottende generation af VW Golf ligner sig selv udefra, men er helt fornyet under det ydre. Resultatet er blevet en fantastisk velfungerende bil, der på bedste vis præsenterer al den udvikling, moderne biler har gennemgået.
VW Golf set bagfra

Motors vurdering

VW Golf

16,9 km/l
Benzin
342.994 kr.
  • Udstyr
  • Plads
  • Komfort
  • Ikke tre års garanti
  • Bakkamera ej standard
  • Nøglefri betjening ej standard
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    134 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    224 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.252 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.700 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:428 cm B:179 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,65 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Den nye VW Golf er blevet mere digital, bedre udstyret, mere sikker og mindre tørstig. Men selve udformningen er stort set, som vi kender den, og det gør det både trygt og spændende at stige ombord i denne ottende generation af en af verdens mest kendte bilmodeller.

Den nye udgave er ændret fra ende til anden i forhold til forgængeren, så selvom nogle givetvis har svært ved at se det nye i bilen, når man ser den udefra, så er der tale om meget store forandringer.

Lyt til FDMs podcast om den nye VW Golf

Den udgående Golf-generation var første bil på den nye MQB-platform, som i dag er udgangspunktet for langt de fleste nye bilmodeller fra VW. Nu er platformen opdateret og bragt til et nyt teknisk stadie, og igen er denne nye Golf første model med dette nye udgangspunkt. Det betyder, at de ydre mål stort set er uændrede, men at bl.a. aerodynamikken er forbedret betydeligt, hvilket ses på luftmodstandskoefficienten, der er reduceret fra 0,30 til 0,275.

Et resultat der er opnået ved et bedre design af sidespejlene, en mere afrundet formgivning, flere spoilere og flere afdækninger af undervognen. Alt i alt fremstår denne nye udgave af Golf således som en fornyet klassiker.

Video: Kig nærmere på den nye VW Golf

Futuristisk førerplads

Inde i bilen mødes man af en førerplads, der i den grad udstråler fornyelse. Alle udgaver har fået skiftet de traditionelle viserinstrumenter ud med et digitalt cockpit med et hav af indstillingsmuligheder. Der er flotte og tydelige informationer, og man kan tilmed se navigationskortet på skærmen bag rattet.

Ved siden af instrumenthuset findes endnu en skærm. Her kan man styre de fleste af bilens funktioner. De grundlæggende klares, inden man kører, og de funktioner, man har behov for at betjene under kørslen, klares enten fra rattet eller med et fingertryk på et betjeningspanel under skærmen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

I alle skærme og menuer er teksten på dansk, og der er dansk tale fra navigationsanlægget. Har man en Apple iPhone, kan man trådløst koble den til skærmen og betjene Apple CarPlay ved at trykke på skærmen undervejs, eller blot ved at aktivere Siri fra en knap på rattet. Det fungerer rigtig godt, og er med til at øge trafiksikkerheden.

I Golf Style er sæderne en fornøjelse at sidde i. Førersædet er elektrisk justerbart, og der er sørme også indbygget en funktion, så man får masseret ryggen under kørslen. Det er nyt i denne klasse.

VW Golf kabine
Førerpladsen er en af de helt store fornyelser ved VW Golf. Her sidder man forrygende og har et godt overblik over alle bilens funktioner.

Kæmpe motorprogram

Golf kommer med et hav af valgmuligheder, når det handler om motorer og gearkasser, eller det man populært kalder drivlinjer. I alt otte udgaver er på programmet, når modelfamilien er komplet sidst på året. Det omfatter benzinmotorer på 1.0 og 1.5 liter samt to versioner af en toliters dieselmotor.

I alt fem hybridudgaver supplerer programmet i form af tre udgaver af benzinmotoren på 1.5 liter med 48-volts mildhybrid-teknik, samt to udgaver med en mere avanceret plugin-hybridteknik.

Samlet set må vi sige, at denne motor og gearkombination simpelt hen er noget af det bedste, vi har oplevet i nyere tid.

Vi har prøvet benzinudgaven med 48-volts mildhybrid-teknik i kombination med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Det er en yderst vellykket løsning, der på flot vis både forbedrer køreoplevelsen, og mindsker forbruget. Man oplever, at benzinmotoren slukker, så snart man slipper speederen, og man kan på den måde spare dyre dråber, selvom man kører på lande- eller motorvej.

Når benzinmotoren igen skal i gang, hjælper den indbyggede elmotor også med dette, og det foregår langt mere smidigt end i den foregående udgave, hvor der kun var et 12-volt mild-hybrid system, der var mere hårdt i sin funktion.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er 

Motoren er den, vi kender fra før, og det vil sige med indbygget mulighed for at koble to af cylindrene fra, når der ikke er behov for særlig meget trækkraft. Det kan mærkes let i udgaven med hybridteknik og en del mere i udgaven med manuelt gear, som vi også har prøvet. Men samlet set må vi sige, at denne motor og gearkombination simpelt hen er noget af det bedste, vi har oplevet i nyere tid.

Dieselmotorerne har vi endnu ikke testet, og de er uden hybridteknik. Vi kender dem fra andre modeller, og de vil utvivlsomt være et udmærket alternativ for dem, der kører mange kilometer om året. Men kører man kun omkring de 15.000-20.000 km om året, vil vi pege på benzinudgaverne, som det bedste køb.

De er billigere i indkøb, billigere i ejerafgift, og vores test viste, at de i praksis kører 14-18 km pr. liter, med helt op til 20 km pr. liter som et opnåeligt mål, hvis man lever sig ind i motorens virkemåde.

VW Golf bagsæde
Der er både god loftshøjde og fin knæplads ved bagsædet. Vores måling viser, at knæpladsen er øget med to cm i forhold til den gamle Golf.

VW Golf kører forbilledligt

Med gearvælgeren tippet tilbage i D skal man ikke køre mange meter, før man fornemmer, at dette er en virkelig vellykket bil. Den fornemmelse holder hele vejen, og Golf styrer fremragende, og affjedringen er meget flot afstemt. Motor og gearkasse arbejder smukt sammen.

Vi kunne konstatere lidt støj fra hjul og motor under kørslen, men ikke mere, end man sagtens er villig til at acceptere. Vores bil havde en justerbar undervogn, der er ekstraudstyr til 13.000 kr. Her var der en klar mærkbar forskel mellem sport- og komfortindstillingen. Men om den er et must, må vi vente med at afgøre til vi har fået lejlighed til at køre i en version med standard opsætningen.

Læs også: Motors test af Ford Focus

Gearvælgeren er nu af den elektroniske type, der selv går i P, når turen er slut. Fra rattet kan man blande sig i gearkassens skiftetidspunkter via to skiftegreb.

Alle udgaver har som standard adaptiv fartpilot samt en vognbaneassistent, der hjælper til, hvis man er på vej ud over vognbanens kantlinjer. VW Golf Style har desuden en indbygget travel-assistent, der fastholder bilen midt i vognbanen, så bilen næsten føles selvkørende.

Man skal dog holde mindst én hånd på rattet hele tiden, og det holder en indbygget puls-sensor øje med. Det fungerer rigtig godt og slår faktisk, hvad vi har prøvet i langt dyrere biler. Har man først lært sig at køre med den indbyggede hjælp, vil man ikke gerne køre uden.

Læs også: Motors test af Kia Ceed Plug-In

Den indbyggede nødbremse bremser for både biler, cyklister og fodgængere og er testet af Euro NCAP med et godt resultat. Vi tog bilen med på FDM Sjællandsringen for at afprøve det ved selvsyn, og vi kunne konstatere, at vi kunne køre med op til 80 km/t. hen mod en stillestående „bil-pude“, og så nåede bilen at standse helt op. Man fik dog masser af tydelige advarsler, og i sidste øjeblik strammede selerne til, så man var klar til en eventuel kollision. Det virker både betryggende og overbevisende.

En sjov funktion fandt vi også, da vi bakkede hen mod puden med lav hastighed. I sidste øjeblik bremser bilen ned, så man undgår kedelige p-skader. Så stort plus til VW Golf for sine gode og sikre køreegenskaber.

VW Golf bagagerum
Designet holder fast i de linjer, der altid har kendetegnet en VW Golf. Det gælder bl.a. den store C-stolpe bag bagdøren, der med sine vinkler er næsten uændret fra generation til generation.

Masser af udstyr

Med denne nye Golf kommer også nye betegnelser for udstyrsniveauerne, der nu enten hedder Golf, Life eller Style. Alle udgaver er meget flot udstyret med bl.a. den store skærm med Apple CarPlay, klimaanlæg, digitalt cockpit, LED-lys både for og bag samt den omtalte adaptive fartpilot.

Derudover er der varme i sæder og rat, indbygget kommunikation med en app, så man kan se status på bilen fra sin mobil, indbygget nødopkald og radio.

I denne testede Style-version finder vi desuden mulighed for at indstille belysningen i kabinen med 30 farver, særlige LED-performance forlygter (der virkelig var en fornøjelse at køre med i mørket), 17-tommer letmetalfælge, p-sensorer, trådløs opladning af mobiltelefonen samt flere smarte detaljer.

Læs også: Motors test af Opel Astra

Endnu kan man ikke frit vælge mellem udstyr og motorer, men set i forhold til pris, motor, udstyr og oplevelse er denne testede udgave en oplagt valgmulighed. Eneste minus er, at man skal tilkøbe en DK-pakke til 9.000 kr. for at få bakkamera og nøglefri adgang til bilen. Begge dele burde være standard, men ellers må bilen siges at være komplet.

Vil man, kan man supplere med et headup-display til 9.000 kr., et Harman Kardon-lydanlæg til 8.900 kr., et panoramaglastag til 14.000 kr., LED Matrix-forlygter til 12.500 kr. eller et svingbart anhængertræk til 11.000 kr.

Autostol i VW Golf
Der er ret gode pladsforhold ved bagsædet, og det er ikke svært at montere en autostol. Der er mulighed for at justere temperaturen separat ved bagsædet, og der kan tilkøbes varme i bagsædet. Udsynet er rimelig godt, og det er let at komme ind og ud af bilen.

God økonomi i VW Golf

Billigste udgave af VW Golf koster 245.000 kr. Den version har vi endnu ikke prøvet, men den ligner et godt køb for dem, der blot vil have en tryg bil at køre i med det udstyr, der skal til for at være med blandt de bedste biler på markedet. Men vil man have automatgear, er det indtil videre denne testede udgave, man må gå efter. Den koster 343.000 kr., og selvom det er mange penge, er det samlet set en skarp pris.

Vi har regnet på, hvad det koster at holde den kørende i fem år og 100.000 km. Indregnet værditab og service- og reparationsaftale, der til en vis grad kan kompensere for den noget pauvre garanti på to år, og tillagt udgifter til forsikring, dæk, brændstof, ejerafgift og diverse, så lander de samlede årlige udgifter på knap 73.000 kr., eller hvad der modsvarer 3,65 kr. pr. km. Det er en pris, der – målt i forhold til hvad man får – er svær at slå.

Læs også: Motors test af Toyota Corolla

Man kan også vælge at privatlease VW Golf. Den testede 1.5 eTSI Style DSG koster 10.000 kroner i udbetaling og 4.599 kr. pr. måned, hvis man tegner en kontrakt, der tillader 20.000 km pr. år i tre år.

Der er således god økonomi i at hoppe med på Golf-vognen. Sammen med bilens øvrige egenskaber står vi altså med en bil, der har så mange stærke sider, at vi har valgt at udløse den ellers sjældne topkarakter: seks stjerner. Det giver vi, hvis en bil skiller sig markant ud fra konkurrenterne, og det gør Golf d. 8.