Skoda Fabia forfra
Biltest

Skoda Fabia - iskoldt kampagnetilbud

Fabia er en af miniklassens mere populære modeller, og den står lige overfor et facelift. For at holde gang i salget har Skoda lanceret en atrraktiv kampagnemodel med VM i ishockey som tema.
Skoda Fabia fra siden

Motors vurdering

Skoda Fabia

22,7 km/l
Benzin
155.000 kr.
  • Enkel bil
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Skærm
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl. - Turbo
  • CO2 udledning
    103 g/km
  • Effekt
    95 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.110 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    330 liter
  • Akselafstand
    247 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:399 cm B:173 cm H:147 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 2,40 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Kampagnemodeller er skabt til at sparke gang i salget. Enten fordi modellen synger på sidste vers, eller fordi importøren gerne vil løfte salget. Skoda Fabia VM Edition hører til i den første kategori, da et facelift venter til efteråret, hvor den får bedre nødbremse, skærme i kabinen og justeret design.

Kampagnemodellen hedder VM-Edition, ikke efter VM i fodbold, men VM i ishockey, der i øvrigt blev afholdt i Danmark. VM-edition er en benhård kampagnemodel, hvor du uden merbetaling får udstyr for ca. 10.000 kr. Til gengæld kan du heller ikke tilkøbe ekstraudstyr.

Se video fra testen

 

Udstyret, du får med, løfter bilens brugsværdi med bl.a. klimaanlæg, adaptiv fartpilot, læderrat med knapper og sidst, men ikke mindst, trykfølsomskærm med Apple CarPlay og Android Auto.

Trykskærm med mobilapps

Netop trykskærme er blevet et salgsparameter hos forhandlerne, især skærme hvor mobiltelefonen bliver integreret med bilens system. P.t. er det kun Apple CarPlay, der er officielt er lanceret herhjemme. Her kan du betjene både opkald, navigation, musik, lydbøger, podcast og endda modtage og sende sms-beskeder.

Skoda Fabia kabine
Indvendigt som udvendigt er designet uden spræl, men det gør det nemt at navigere i Fabia-kabinen. Smart med klimaanlæg, men vi savner en smartere trykskærm. Det kommer med faceliftet i efteråret 2018.

Det sidste er kontroversielt, men Apple har fundet en smart løsning, hvor du ikke kan læse beskeden på skærmen, men kun få den læst op. Tilsvarende kan du heller ikke se den besked du har dikteret til systemet, men den bliver tillige læst op for dig, før den bliver sendt. I praksis fungerer det godt til korte beskeder.

Apple skulle også snart opdatere systemet, så der kommer flere apps. Bl.a. skulle Google Maps blive frigivet til brug i CarPlay.

Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er

Android Auto er et ømt punkt i Danmark. Flere gange har vi troet, at systemet er på vej. Men Google har endnu ikke frigivet det herhjemme. Det virker dog i 31 andre lande, og der findes en beta-version på dansk. Så lanceringen herhjemme må nærme sig.

Når det sker, er det godt nyt, for Android Auto fungerer forbilledligt især i forhold til navigation, hvor Google Maps benyttes. Det gode er, at bilerne ikke skal opdateres, før det virker.

Skoda Fabia bagfra
Testbilen var en femdørs hatchback, men den findes også som stationcar. Det er lidt usædvanligt i en tid, hvor alle konkurrenterne har ofret den klassiske stationcar for at lancere en lille SUV-model. Men praktisk er den.

Hjælp på langtur

Det er ikke kun trykskærmen, der imponerer i Skoda Fabias VM Edition. Når du kører på langtur, eller bare sidder i køkørsel på vej på arbejde, vil du sætte stor pris på den adaptive fartpilot. Den holder selv farten og sikker afstand til forankørende. Det aflaster køreren på længere stræk, især ved motorvejshastigheder, men også på landeveje. Da bilen ikke har automatgear, virker det dog ikke helt til stilstand.

Gearskiftet går ellers let og passer godt sammen med den trecylindrede benzinmotor med turbolader. Den har 95 hk og rigeligt med bundtræk i forhold til bilens vægt. Her føles Skodaens motor virkelig på dupperne, især i de første tre gear er den frisk.

Overblik: Find Skodas VM-udgaver på FDM Biler.dk

Ved højere i fart mærkes motorstørrelsens begrænsning. Men selvom den kun har en femtrins gearkasse, er hverken omdrejningstal eller motorstøj alarmerende højt. Og så kører Skoda Fabia reelt ganske langt på literen, hele 21 km/l kørte vi i Motors forbrugstest.

Fabia er på mange måder fornuftig, det gælder også køreegenskaberne, hvor der ikke er sport på dagsordenen, men blot god komfort. Fabia nærmest glider over asfalten, og på længere ture byder den på god komfort. Styretøjet er ikke inciterende, men det er præcist, og du har altid god kontrol over bilen.

Skoda Fabia forfra
Skoda kører en meget kantet designlinje, og Fabia er ingen undtagelse. Her til efteråret kommer der et facelift af Fabia, hvor forlygterne bliver ændret, men formen er den samme.

Sort plast og hvidt loft

Skoda Fabia kom frem for fire år siden og har alle dage haft et lidt altmodisch kabinedesign. Testbilen var løftet op af et sølvfarvet panel på instrumentbordet og hvidt loft. Men der er meget sort plastik i kabinen, og kun armlænene har fået lidt stof for at øge komforten. Ellers mærkes det, at Fabia er en billig bil.

Kabinestørrelsen er tilstrækkelig til fire personer, men i forhold til søstermodellerne Seat Ibiza og VW Polo er der noget mindre benplads. Omkring fem cm ifølge målebåndet.

Læs også: Motors test af minibilen VW Polo

På førersædet kan man glæde sig over den trinløse justering af forsædernes ryglænshældning. Her justeres mange af konkurrenterne i trin. Dertil kommer, at Fabia også har et godt udsyn, især skråt bagud fordi de bagerste stolper er markant mindre.

Skoda Fabia bagagerum
De største bagagerum i miniklassen er omkring 350 liter, og her er Fabia med 330 liter ikke helt med. Til gengæld er det rimeligt dybt. Lidt irriterende er det, at der ikke er flad lasteflade, når man lægger ryglænet ned.

Fås som stationcar

Det er små områder, hvor pilen peger i retning mod Fabia som et fornuftigt køb. Prisen er lav, nødbremse er standard, udstyrsniveauet er passende højt, og så kan du – som en af få minibiler i dag - vælge den som stationcar.

Er du til Fabia, men savner en bedre trykskærm, kan du vente til efteråret, hvor den faceliftede Fabia lander. Den får også en ny nødbremse, der virker ved højere hastighed, og mulighed for en større trykskærm er ligeledes på programmet.

VM-Edition-udgaven af Fabia er udstyret, som den er. Har du specielle ønsker, kan du til vælge mellem 36 udstyrspunkter til en Ambition Tour. Det er også denne variant, vi vil anbefale, hvis VM Edition er udsolgt nu, hvor VM i ishockey er ovre. Ellers er det bare at slå til, mens slagtilbuddet gælder!