Skoda Fabia forfra
Biltest

Skoda Fabia - stationcar for begyndere

Skoda fastholder sin position forrest i feltet af stationcars i minibilsklassen med den nye Fabia, som har god plads, fin sikkerhed og flot økonomi. Men i denne dieseludgave er iveren efter at spare brændstof kammet over.
Skoda Fabia fra siden

Motors vurdering

Skoda Fabia Combi

29,4 km/l
Diesel
219.680 kr.
  • Økonomi
  • Plads
  • Sikkerhed
  • Motorkarakteristik
  • Siddeposition
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    89 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    184 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.180 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    247 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:426 cm B:173 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 24 km/l
  • Beregnet økonomi 2,75 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Børnefamilier og andre med behov for mere end almindelig plads i bilen har fået en frisk nyhed med den nye Skoda Fabia Combi, der er noget så sjældent som en stationcar i minibilsklassen.

Bilen kombinerer god brugsværdi med en ny generation af motorer og et højt sikkerhedsniveau for klassen. Man bør derfor overveje Skoda Fabia alvorligt, hvis man er på jagt efter en ny bil i denne størrelse. Fabia fås til priser fra 163.000 kr. som stationcar med en 1.0-liters benzinmotor, mens en top-udstyret version med dieselmotor koster 250.000 kr.

Den version, Motor har valgt at se nærmere på, er stationcarudgaven med en 1.4-liters, trecylindret dieselmotor med 90 hk til 220.000 kr. Den er på papiret en rigtig velkørende sparegris, men desværre viser denne test, at den karakteristik ikke holder i praksis. Heldigvis banker en benzinudgave på som et både billigere og mere velkørende alternativ.

Skoda Fabia kabine
Instrumentbordet er typisk tysk i sin udformning, men en farvet frontplade gør det mere spændende at se på. Rattet er justerbart både op/ned og ud/ind, men man kan ikke styre radioen fra rattet.

Nærmest en ny bil

Skoda Fabia er søsterbil til VW Polo og Seat Ibiza, men Fabia er omtrent en generation nyere end de to andre og byder på nye tekniske konstruktioner, man ellers kun kender fra de større modeller i koncernen.

I forhold til den gamle Fabia er bredden øget med ikke mindre end ni cm, og der er kommet nye motorer og nyt sikkerhedsudstyr til. Fabrikken fortæller, at kun ni procent af konstruktionen er flyttet med over fra den gamle model, og at meget nyt i stedet er hentet fra det nye MQB-design, som koncernen senest har benyttet til f.eks. den nye Skoda Octavia.

Med andre ord er der tale om en helt moderne bilkonstruktion, der giver en markant bedre køreoplevelse end tidligere.

MQB er en ny konstruktionsmetode, som påvirker bilens dimensioner og leverer den tekniske platform til en ny generation af motorer og elektronik til styring af sikkerhedsudstyr og infotainment. Sidstnævnte er den flotte betegnelse for radio, navigationsanlæg, internetopkobling og lignende.

På den måde giver det mening, når fabrikken angiver, at 41 procent af den nye Fabia er baseret på MQB-platformen. Med andre ord er der tale om en helt moderne bilkonstruktion, der giver en markant bedre køreoplevelse end tidligere.

Skoda Fabia bagsæde
Loftshøjden er fin ved bagsædet, men knæpladsen er kun lige akkurat godkendt. Her har ingeniørerne i stedet prioriteret pladsen i bagagerummet. Hovedstøtterne burde kunne blive højere, men udsynet er til gengæld fint.

Bagage frem for knæ

Indvendigt bemærker man fin plads ved forsæderne og et bredt bagsæde, hvor der uden besvær kan sidde tre personer. Derimod er der kun lige acceptabel plads til knæene for passagerer bagi.

Fabrikken har prioriteret bagagerummets størrelse frem for bagsædepladsen, og det er der kommet et meget rummeligt bagagerum ud af: Med 530 liter er Fabia Combi uden tvivl den mest rummelige stationcar i klassen. Det er måske lidt flot at tale om en klasse, for de eneste egentlige konkurrenter er Renault Clio stationcar og Seat Ibiza ST, hvis bagagerum er på henholdsvis 443 og 430 liter.

Skoda benytter sloganet „Simply Clever”, og under den hat har man lanceret en række gode detaljer, som skal gøre det lettere at benytte bilen i hverdagen. Eksempelvis den indbyggede isskraber, som er placeret bag tankdækslet, så man ikke skal ind i bilen for at finde den.

Andre smarte løsninger finder man i form af lommer på forsædernes sider, masser af opbevaringsrum i bilen og så også i et ret stort tilbehørsprogram med bagagenet, mobiltelefonholdere og udstyr som f.eks. cykelholdere. Men det kan undre, at designerne bag alt dette isenkram ikke har fundet ud af at lave et par gode kopholdere mellem forsæderne og et par rum til småting, som man f.eks. finder i mange andre nye biler.

Skoda Fabia skærm
Radioen er som standard udstyret med en lille trykfølsom skærm og bluetooth. Den fungerer fint.

Dieselmotoren er sart

Den trecylindrede dieselmotor starter uden besvær, men ikke ligefrem lydløst. Man hører den tydeligt i tomgang, og det skal vise sig, at denne dieselhakken skal blive et fast akkompagnement til kørslen de næste mange hundrede kilometer.

Alle på testholdet gik i stå med den ved igangsætning første gang. Nogle endda flere gange, idet motoren har meget svært ved at klare lave omdrejningstal. Selv i andet gear kan man opleve, at motoren går ud, når man tror, at man lige kan køre rundt om hjørnet uden at geare ned. Det er meget generende og med til at ødelægge det ellers fine indtryk, bilen giver.

På landevejen har motoren også svært ved at sejtrække, og man bliver ofte nødsaget til at gå ned i fjerde eller tredje gear for at forcere selv en mindre stigning. Det er tydeligt, at et lavt brændstofforbrug er prioriteret i en grad, så det er gået ud over bilens køreevne. Denne motorversion giver derfor kun mening, hvis man dagligt kører mange kilometer på motorvej. Men for dem, der mest skal bruge bilen ved bykørsel eller på mindre ture, er den komplet uegnet.

I stedet skal man vælge udgaven med den lille 1.2-liters benzinmotor. Den er heller ikke ligefrem lydløs, men den trækker fint, og da der i praksis ikke er stor forskel på brændstofforbruget mellem de to udgaver, vil vi uden tvivl pege på 1.2 som bedste køb.

Begge udgaver kan i øvrigt leveres med en syvtrins automatgearkasse i form af det DSG-gear, vi kender fra en lang række modeller fra VW-gruppen, og det er bestemt værd at overveje, da merprisen er beskedne 20.000 kr.

Skoda Fabia flaskeholder
Der er to kopholdere foran gearstangen, men deres udformning gør det svært at bruge dem i praksis.

Styretøj sparer brændstof

På lande- og motorvej opleves Skoda Fabia flot retningsstabil, og man kører derfor let mange kilometer, uden at det virker generende. Styretøjet er ændret fra hydraulisk servo til en ren elektrisk hjælpemotor. Det er en meget fin løsning, der både bidrager til et mindre brændstofforbrug og til en god føling med hjulene på vejen.

Bremserne er gode og lette at dosere, og træder man virkelig til, får man god hjælp af den indbyggede bremseassistent, der med det samme sørger for maksimalt bremsetryk. Selve styreenheden bag bremsesystemet er nyeste generation af ABS, hvor man ud over at sikre, at bremserne ikke kan blokere, også får en række hjælpesystemer med i pakken. Det er naturligvis antiudskridningssystemet ESC, men også et system, der sørger for, at hjulene ikke blokerer, hvis man slipper gassen i de lave gear, og motorbremsningen ellers ville kunne få hjulene til at blokere.

Også ved igangsætning på løst underlag eller sne får man gavn af det indbyggede elektroniske antispind, og giver man gas gennem et sving, vil bilen sørge for kun at lede lige akkurat så mange kræfter ud til forhjulene, at man undgår hjulspind med deraf følgende understyring.

Det er alt sammen standard på alle udgaver af Fabia og dermed med til at sørge for en god køredynamik. Hillholder, som er en hjælp til at sætte i gang på bakker, uden at bilen ruller baglæns, er dog kun standard i udgaverne med DSG-gear.

På korte ture er kørepositionen fin nok, men man sidder lidt lavere i denne nye udgave af Fabia, end man gjorde i den gamle. På længere ture mærker man, at sæderne ikke er helt så gode som i dyrere biler, og det er faktisk et af de mærkbare punkter, hvor man må konstatere, at man får, hvad man betaler for.

Hovedstøtterne er udmærkede ved forsæderne, men de burde kunne blive lidt højere ved bagsædet. Der er fem seler i bilen, og der er isofixbeslag til to autostole ved de to yderpladser på bagsædet.

Skoda Fabia gear
På nær 1.2’eren med 110 hk har alle udgaver fem gear som standard. I denne 1.4 TDI er gearingen ikke velvalgt, og bilen kræver derfor mange gearskift.

Radar hjælper i trafikken

Alle udgaver i Danmark er udstyret med Skodas „Frontassistent”. Det er et system, der med en indbygget radar konstant overvåger trafikken foran. Kommer man for tæt på en forankørende bil, advares man med et symbol i instrumentbordet og med en lille lyd. Gør man ikke selv noget, vil bilen i sidste øjeblik aktivere bremserne, så en kollision enten helt kan undgås eller få mindre konsekvenser end ellers. Systemet virker ved alle hastigheder over fem km/t.

Skoda Fabia havde i øvrigt også æren af at blive den bil i minibilsklassen, som Euro NCAP i 2014 testede til højeste karakter. Bilen opnåede således de maksimale fem stjerner og var på den måde med til at vise, at det er muligt at kombinere en lille bil med et højt sikkerhedsniveau.

Skoda Fabia bagagerum
Bagagerummet rummer mægtige 530 liter, og ryglænet kan let foldes forover. Det vandrette rullegardin er dejligt let at betjene. Der er to fine rum i hver side til småting.

God samlet økonomi

Som udgangspunkt forventer vi, at værditabet på en Skoda Fabia Combi vil være i den ende af skalaen, hvor vi ellers kun ser meget værdifaste bilmærker. Det skyldes dels mærkets popularitet herhjemme, dels at der ikke er mange stationcars i denne klasse.

Lavt værditab medvirker i en vis grad til en god driftsøkonomi. Men også et rimeligt brændstofforbrug, traditionelt billige forsikringer og en lav ejerafgift er godt. 

Desværre trækker en begrænset garanti på bare to år i den modsatte retning. Her har man dog mulighed for at ændre lidt på forholdene. Enten kan man tilkøbe en udvidelse, så man er dækket i op til fem år under betingelser, der svarer til garantien. Det koster en gang for alle 4.495 kr., og dækker frem til bilen er fem år gammel eller har kørt 100.000 km.

Alternativt kan man tilkøbe en service- og reparationsaftale, som i samme periode koster 6.267 kr. pr. år, og som sikrer fri adgang til alle planlagte serviceeftersyn samt alle uforudsete reparationer.

Vi har regnet det hele sammen og når frem til, at det koster 55.000 kr. om året at holde bilen kørende over en periode på fem år og 100.000 km eller 2,75 kr. pr. km, hvilket er meget attraktivt.

Dermed tegner vores test af Skoda Fabia et tydeligt billede af en praktisk, sikker og økonomisk familiebil for dem, der ikke nødvendigvis går efter den største eller mest avancerede bil. Men husk at vælge den med den rigtige motor.