Skoda Kamiq set forfra
Biltest

Skoda Kamiq - komfortabel pladsmester

Er man på udkig efter en bil i mini-SUV-klassen, der først og fremmest skal være rummelig, er det svært at komme uden om Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq set bagfra

Motors vurdering

Skoda Kamiq

16,4 km/l
Benzin
251.591 kr.
  • Motor
  • Bagsædeplads
  • Bagagerum
  • Ikke særlig SUV-agtig
  • Priser på udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 - 3 cylindre
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    194 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.231 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    400 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:424 cm B:179 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Det kan godt være, at den ikke helt ligner en SUV udefra, men bag rattet har man en af gruppens bedste oplevelser.

Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er

Den er komfortabel i affjedringen, og så er kombinationen af den lille 1.0-litersmotor og DSG-gearet en fornøjelse at køre med. Den pakke er både kraftfuld og tilpas afdæmpet til, at man bare kan glide af sted med bilen.

Skoda Kamiq kabine
I denne udgave er førerpladsen virkelig flot med digitalt cockpit og den store skærm. Men det er ekstraudstyr til 17.500 kr.

Masser af plads bagi

I vores testbil var førerpladsen udvidet med en pakke, der omfatter digitalt cockpit, en stor skærm og navigationsanlæg. Den koster mægtige 17.500 kr., men er i den grad med til at øge køreoplevelsen.

Pladsen ved bagsædet er uden tvivl en af de mest overdådige i klassen, og det er godt, hvis man skal køre med teenagere eller børn i store autostole. Der er endda friskluftdyser og gode læselamper.

Læs også: Motors stortest af Skoda Kamiq

Bagagerummet er også imponerende i størrelsen, og det rummer mange af de detaljer, der er rare i hverdagen: Lyset er en lommelygte, man kan tage med ud, der er store posekroge, og der er flere net til opbevaring af dit og dat.

Vi savnede dog en bund i bagagerummet, der kan placeres i to højder, for når bagsædets ryglæn er foldet forover, bliver der en stor kant mellem gulvet og ryglænet.

Vores test af nødbremsen i Skoda Kamiq viste et resultat, der ikke var helt som forventet. I denne udgave kunne bilen kun klare at bremse helt op før en forhindring ved hastigheder på op til 40 km/t. Det er ikke overbevisende i 2020.

Til gengæld kan Skoda Kamiq noget, som kun de færreste kan prale med: Den bremser også af sig selv, hvis man er ved at bakke ind i noget. Det er en indretning, som helt sikkert kan have en gavnlig effekt på ulykker, hvor man bakker ind i fodgængere og cyklister, men også en anordning, der kan reducere p-skaderne betydeligt.

Vi testede det, og det viste sig at fungere fint, så længe man bakker i skridtgang.