Skoda Kamiq - komfortabel pladsmester
Motors vurdering
Skoda Kamiq
- Motor
- Bagsædeplads
- Bagagerum
- Ikke særlig SUV-agtig
- Priser på udstyr
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 - 3 cylindre
-
Effekt115 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart194 km/t.
-
Acc. (0-100)10,0 sek.
-
Køreklar vægt1.231 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum400 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:424 cm B:179 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,20 kr./km
Det kan godt være, at den ikke helt ligner en SUV udefra, men bag rattet har man en af gruppens bedste oplevelser.
Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er
Den er komfortabel i affjedringen, og så er kombinationen af den lille 1.0-litersmotor og DSG-gearet en fornøjelse at køre med. Den pakke er både kraftfuld og tilpas afdæmpet til, at man bare kan glide af sted med bilen.
Masser af plads bagi
I vores testbil var førerpladsen udvidet med en pakke, der omfatter digitalt cockpit, en stor skærm og navigationsanlæg. Den koster mægtige 17.500 kr., men er i den grad med til at øge køreoplevelsen.
Pladsen ved bagsædet er uden tvivl en af de mest overdådige i klassen, og det er godt, hvis man skal køre med teenagere eller børn i store autostole. Der er endda friskluftdyser og gode læselamper.
Læs også: Motors stortest af Skoda Kamiq
Bagagerummet er også imponerende i størrelsen, og det rummer mange af de detaljer, der er rare i hverdagen: Lyset er en lommelygte, man kan tage med ud, der er store posekroge, og der er flere net til opbevaring af dit og dat.
Vi savnede dog en bund i bagagerummet, der kan placeres i to højder, for når bagsædets ryglæn er foldet forover, bliver der en stor kant mellem gulvet og ryglænet.
Vores test af nødbremsen i Skoda Kamiq viste et resultat, der ikke var helt som forventet. I denne udgave kunne bilen kun klare at bremse helt op før en forhindring ved hastigheder på op til 40 km/t. Det er ikke overbevisende i 2020.
Til gengæld kan Skoda Kamiq noget, som kun de færreste kan prale med: Den bremser også af sig selv, hvis man er ved at bakke ind i noget. Det er en indretning, som helt sikkert kan have en gavnlig effekt på ulykker, hvor man bakker ind i fodgængere og cyklister, men også en anordning, der kan reducere p-skaderne betydeligt.
Vi testede det, og det viste sig at fungere fint, så længe man bakker i skridtgang.