Skoda Kamiq - smart SUV til familien
Motors vurdering
Skoda Kamiq
- Plads
- Motor
- Udstyr
- Adaptiv fartpilot ikke standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter - 4 cyl.
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart212 km/t.
-
Acc. (0-100)8,4 sek.
-
Køreklar vægt1.343 kg
-
Maks. påhængsvægt1.250 kg
-
Bagagerum400 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:424 cm B:179 cm H:155 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,55 kr./km
Der er biler, man ene og alene køber for at opfylde et basalt transportbehov. Og så er der biler, der også skal kunne tilføje oplevelser, komfort og masser af sjove og praktiske løsninger til hverdagens køreture.
Det er i denne sidste kategori, at vi finder Skoda Kamiq. Den helt nye mini-SUV har distanceret sig fra tidligere tiders lidt anonyme Skodaer. Nu mødes vi i stedet af et flot design, mange avancerede løsninger og en indbygget køreglæde og komfort, man skal lede længe efter at matche.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Men sammen med den forbedrede teknik følger også en forhøjet pris. Skoda Kamiq starter ganske vist lige under 200.000 kr., men det er i en version, der er næsten renset for smarte løsninger og nødvendigt udstyr.
Man kommer derfor hurtigt op i 250.000 kr. for en fornuftig version med en lille motor, 300.000 kr., hvis den skal have en større motor, og 350.000 kr., hvis den skal være lige så flot udstyret som denne testbil.
Den er vi så også begejstrede for, men vi holder os alligevel tilbage med stjernerne i den samlede karakter, da en så dyr Skoda Kamiq er tæt på at køre ud af den prisramme, man forventer af en sådan bil. Men kan man tillade sig at se bort fra det, er det kort og godt en meget fin bil.
Video: Test af Skoda Kamiq
En moderne stationcar
Bilmoden dikterer høje og rummelige biler. De betegnes SUV’er, og da antallet af sådanne bilmodeller nærmest er eksploderet, kan man efterhånden opdele dem i en række underkategorier. Den nye Skoda Kamiq er således en City-SUV eller på dansk en mini-SUV.
Havde det været for 10 år siden, havde vi nok kaldt den en stationcar, men nu er bilens højde øget, dens frihøjde er vokset, og dens indretning gjort mere smart. Og så kalder vi den en SUV.
Skoda Kamiq er dog ikke så avanceret, at den kan fås med firehjulstræk eller med tre sæderækker. Til gengæld kan den rumme fem personer på en god og sikker måde. Fortil er der glimrende plads, og ind- og udstigning er let takket være de høje sæder og den store døråbning. Ved bagsædet er der fin plads, og man har også her let ved at komme ind og ud.
Bagtil finder vi et bagagerum på 400 liter, og det er både praktisk udformet og let tilgængeligt. En smart dobbeltbund skal dog tilkøbes for 1.900 kr., hvis man vil have den fulde fordel af bilens design, og det burde nok have været standard. Bagsædet er ikke længdejusterbart, som man ser hos f.eks. søsterbilen VW T-Cross, men det er let at fælde ryglænet fremad, hvis man har behov for mere bagageplads.
Det nemme liv med bilen
På mange andre områder har Skoda ellers tænkt i nye baner. Se bare listen her med detaljer, der gør hverdagen lettere:
- I fordøren er en paraply placeret i et rum, hvor regnvandet kan løbe væk.
- I tankdækslet sidder en smart isskraber.
- Bagagerumslyset er en lommelygte, man kan tage med ud.
- Foran gearstangen er der plads til en mobiltelefon, der oplades trådløst, og ved bagsæderne er der USB-stik og lommer til passagerernes mobiltelefoner.
- Der er overalt små opbevaringsrum til kopper, flasker, solbriller, benzinkort osv. Og undervejs kan man glæde sig over, at der er trådløst Apple CarPlay, og man kan tilmed kommunikere med bilen fra en app, så man bl.a. kan se, hvor bilen er, samt tjekke brændstofniveau, og om alle døre er låst.
Højt sikkerhedsniveau
Også hvad angår sikkerheden for alle i bilen, er der tænkt stort. Kamiq er allerede sikkerhedstestet af Euro NCAP, og her opnåede bilen den højeste karakter med meget flotte delresultater.
Der er de airbags, man forventer, tre steder er der gode isofix-beslag til autostole, og der er en nødbremse, der kan bremse for både biler, fodgængere og cyklister. Vi testede nødbremsen og kunne konstatere, at bilen kunne nå at bremse helt op ved hastigheder op til 65 km/t.
Ved højere hastigheder bremsede den, alt hvad den kunne, for at mindske kollisionshastigheden. Forud fik føreren en kraftig advarsel, og selerne blev strammet op, så man var klar til en evt. kollision. Nu var det heldigvis en pude, vi ramte, men det er rart at vide, at der er styr på sikkerheden.
Kamiq har desuden en række sikkerhedssystemer som standard, bl.a. en meget fin vognbaneassistent, der på behagelig vis griber ind, hvis man er på vej ud over vognbanens linjer. Desværre er den adaptive fartpilot ikke standard. Den skal tilkøbes enten separat for 5.200 kr. eller som en del af en større Style Premium-pakke til 29.500 kr.
Så får man desuden en 9,2"-skærm med indbygget navigation, digitalt cockpit, parkeringssensorer for og bag, nøglefri åbning af dørene, bakkamera og elektrisk bagklap. Alt i alt en pakke, der er et fornuftigt tilkøb.
Benzin eller diesel?
Man kan få Kamiq med valg mellem en 1.6-liters dieselmotor og to benzinmotorer med enten tre eller fire cylindre. Vi har prøvet dem alle, og vores anbefaling er klar: Vælg den med 1.5-litersbenzinmotoren og gerne med automatgear. Den kombination fungerer godt, og man har tilstrækkeligt med kræfter og et pænt lavt støjniveau ved motorvejskørsel.
Kører man oftest ture på over 30 km, kan 1.6-litersdieselmotoren være værd at se nærmere på. Den er lidt billigere end 1.5’eren, kører en smule længere på literen og er også ganske støjsvag.
Der er derfor god driftsøkonomi i at vælge denne, men som altid skal man passe på med dieseldrift, hvis man kun kører korte ture. I så fald kan udgifter til rensning af partikelfilter og lignende hurtigt ændre på den samlede økonomi.
Uanset valg af motor kører Skoda Kamiq godt. På motorvej er den dejlig retningsstabil, og styretøjet giver udmærket feedback til føreren om kørslen. Bremserne er dejlig lette at dosere, og i udgaven med DSG-automatgearet er den daglige kørsel meget afstressende. Ved igangsætning skuffer automatgearet en smule, da det til tider kan føles lidt hidsigt med risiko for hjulspind. Men det lærer man at tæmme, og så går også det godt.
God samlet økonomi
Den ellers fornuftige Skoda Kamiq har kun to års garanti med i købet. Man kan tilkøbe en service- og reparationsaftale for en periode og et km-tal, der matcher ens behov. Den dækker så både de planlagte serviceeftersyn samt eventuelle tekniske nedbrud, dog med enkelte undtagelser.
Over en periode på fem år og 100.000 km koster det 7.182 kr./år, eller hvad der svarer til 600 kr./md. De penge er givet godt ud og fjerner risikoen for store ekstraregninger.
Med den udgift indregnet og tillagt alle andre udgifter såsom benzin, dæk, forsikring, værditab og andet, så lander de samlede udgifter ved at eje bilen på 71.400 kr./år, eller hvad der modsvarer 3,55 kr./km. Det er i den lave ende for en sådan bil og kan gøre bilen interessant også for dem, der ved første øjekast finder den for dyr.
Ønsker man at privatlease den testede udgave af Kamiq, kan det ske via Skoda-forhandleren. Med 20.000 km/år koster det 10.000 kr. i opstart og derefter 3.740 kr./md. i tre år. Hertil skal lægges udgifter til forsikring, dæk, ejerafgift og benzin, hvis man vil sammenligne priserne med et ejerskab.
De samlede leasingudgifter lander dermed på et niveau, der er en smule højere, end hvis man køber den. Dog ikke mere, end at valget mest af alt afgøres af, om man helst vil eje eller leje. I begge tilfælde får man en veludstyret Skoda Kamiq, der giver god valuta for pengene.