Skoda Kodiaq - kæmpe-Skoda
Motors vurdering
Skoda Kodiaq
- Plads
- Teknik
- Sikkerhed
- Benzinforbrug
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2,0 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning170 g/km
-
Effekt180 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart205 km/t.
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Køreklar vægt1.738 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum630 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / /
-
MålL:470 cm B:188 cm H:168 cm
Motors tal
- Målt forbrug 14 km/l
- Beregnet økonomi 5,80 kr./km
Det er ikke mange år siden, at en ny Skoda for første gang oversteg 200.000 kroner. Nu er den grænse flyttet endnu højere op, efter at den tjekkiske fabrik har lanceret sin største bil i moderne tid. Navnet er Kodiaq, og bilen er en stor, syvpersoners SUV.
Ser man på teknikken som motor, gearkasse og firehjulstræk, har den store Skoda intet at skjule.
Priserne begynder lige under en halv mio. kroner, men sætter man kryds ved det meste af det udstyr, man kan få til den – og det er en hel del – så kan man faktisk presse prisen helt op på 670.000 kroner. Mon ikke snart million-grænsen bliver forceret?
En halv mio. kr. for en Skoda lyder dyrt, men sammenligner man med konkurrenterne, er det faktisk ganske fair. Spørgsmålet er naturligvis, om man kan sammenligne Kodiaq med dels søstermodellen VW Tiguan, men også f.eks. den nye Audi Q5 og den nye Volvo XC60?
Højt teknisk niveau
På mange måder er det faktisk en rimelig sammenligning. Kodiaq er større end de nævnte konkurrenter, og ser man på teknikken som motor, gearkasse og firehjulstræk, har den store Skoda intet at skjule.
Motoren er en ny variant af den toliters motor, der også anvendes af VW og Audi. Den går forbløffende rent og trækker rigtig godt fra bunden. Den er ikke udpræget økonomisk, men vi formåede faktisk at køre lidt længere pr. liter, end fabrikken stiller i udsigt. Men stadig er 14 km pr. liter ikke vildt imponerende.
Det er gearkassens skiftemønster til gengæld. Dobbeltkoblingsgearkassen skifter smukt op og ned, og netop denne kombination af motor og gearkasse er bare vidunderlig.
Firehjulstrækket fordeler kræfterne mellem for- og baghjul efter behov. Som udgangspunkt trækker bilen på forhjulene, men er der blot den mindste antydning af hjulspin, lukker den elektromekaniske kobling mellem for- og baghjul, og baghjulstrækket sættes gradvist i spil. Også det fungerer glimrende, så er det alene teknikken, man vurderer, er Skoda mindst lige så god som konkurrenterne.
Ventetiden værd
Euro NCAP har netop testet Skoda Kodiaq, og her fik bilen de maksimale fem stjerner. Det er godt gået, selvom frontalcrashen ikke var helt barmhjertig ved forsædepassagererne. Resten af testresultatet var til gengæld meget flot.
Køreegenskaberne i den store bil er overraskende godmodige. Efter kort tid kører man bilen, som om den var en helt normal bil – til trods for at den faktisk har nogle ret enorme dimensioner. Kun når bilen skal parkeres, mærker man, at den kræver plads. Indbyggede p-sensorer og et bakkamera (ekstraudstyr) hjælper dog godt til, og kommer man til at holde tæt på nabobilen, er de indbyggede gummilister langs dørkanterne med til at mindske risikoen for bilka-buler.
Skoda Kodiaq må trække op til 2.000 kg, og det vil den uden tvivl klare på overbevisende facon. Fabrikken kan levere den med elektrisk udklappeligt anhængertræk, mulighed for automatisk styring af traileren, når man bakker, og et indbygget antiudskridningssystem, der tager højde for trailerens dynamik.
Det er flot at se, at Skoda på den måde har fået adgang til stort set alle de sikkerhedssystemer, den enorme VW-koncern råder over.
Kodiaq er i øjeblikket i restordre i det meste af Europa, men for dem, der køber en ny, kan man leje en anden Skoda på gunstige vilkår, mens man venter. Vi vurderer, at den er ventetiden værd.