Skoda Octavia forfra
Biltest

Skoda Octavia - den fornuftige fætter

Den nye Skoda Octavia slår VW Golf på pris, plads og brugsværdi. Da den samtidig byder på samme moderne teknik som den flottere og mere eksklusive fætter, og sikkerheden er veludbygget, bliver det ikke til mange minusser på testholdets notesblok.
Skoda Octavia bagfra

Motors vurdering

Skoda Octavia

18,9 km/l
Benzin
252.680 kr.
  • Pris
  • Motor
  • Pladsforhold
  • Ikke tre års garanti
  • Ikke automatisk nødbremse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    121 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    215 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.255 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    590 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:466 cm B:181 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 3,40 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Strategien fra VW-koncernen er tydeligvis ændret markant med introduktionen af de nye modeller i Golf-klassen fra Audi, Seat, Skoda og VW. De hedder A3, Leon, Octavia og Golf og er alle baseret på samme grundkonstruktion, ligesom mærkerne pænt deler den nyeste teknik.

Den nye strategi gør dermed op med den tidligere indbyrdes rangorden, hvor den nyeste teknik var forbeholdt Audi og VW. Koncernen har erkendt, at det ikke længere er mærkernes indbyrdes kamp, der er vigtig, men den øgede konkurrence fra ikke mindst de hastigt voksende koreanske bilmærker. Den nye strategi går derfor ud på at sætte alle sejl til hos alle fire mærker og på den måde tilbyde alle modeller med bedst mulig kvalitet, de nyeste motorer og nogle af markedets mest avancerede sikkerhedsmæssige løsninger.

Det er på denne baggrund, at vi har mødt den nye Skoda Octavia, som hermed gør sig klar til at fastholde positionen som en af danskernes favoritter.

Skoda Octavia kabine
Skodas designlinje er fastholdt i den nye Octavia. Men materialerne er på et helt andet højt niveau.

Fokus på brugsværdi

Traditionelt set er Skoda-kunder ikke „first movers”, og det ses tydeligt på designet af den nye Octavia. Udvendigt er linjerne klassiske og afdæmpede i en grad, man kun sjældent ser på helt nye biler, og indvendigt er instrumentbord og øvrig indretning holdt i en stil, der kunne være præsenteret for år tilbage.

Men de moderate linjer er ikke ensbetydende med gammeldags teknik. Octavia er funktionsmæssigt helt på højde med de nyeste biler, og det udstyr, der ikke er standard, kan i det mindste tilkøbes, så man kan få bilen, præcis som man vil have den.

På brugssiden er Octavia derimod et stort skridt foran mange af konkurrenterne. Bilen er blevet ganske stor, og den vigtige akselafstand er vokset 11 cm, så den nu er hele fem cm længere end i en VW Golf. Dermed er der blevet plads til en rummelig kabine og et stort bagagerum. Skoda har dog flyttet lidt rundt på sæderne i forhold til i Golfen, så der „kun” er samme gode bagsædeplads som i en Golf på trods af den øgede akselafstand.

Til gengæld er bagagerummet med hele 590 liter blevet enormt. Det nås gennem en stor tophængslet bagklap, og det er denne karrosseriform, der indtil videre udgør Octavia-programmet. Til sommer dukker den endnu mere rummelige stationcar op – den vender vi tilbage til, når den tid kommer.

Skoda Octavia bagsæde
Trods den øgede akselafstand er pladsen ikke større end i en VW Golf, men det rækker også til voksne i både længde og højde.

Priser fra 200.000 kr.

Skoda lægger hårdt ud med et komplet motor- og udstyrsprogram, hvor ikke mindre end tre turboladede benzinmotorer og to dieselmotorer udgør den tekniske rygrad i Octavia-programmet. Hertil kommer tre udstyrsniveauer, hvor selv det laveste niveau er ret omfattende med aircondition, varme i sæderne, elruder og meget andet godt.

Det er derfor en opsigtsvækkende startpris på 200.000 kr. plus levering, der åbner ballet. Det er f.eks. 25.000 kr. billigere end grundudgaven af VW Golf, og allerede ved næste trin er prisforskellen mellem ensartede udgaver på ikke mindre end 44.000 kr.

Testbilen er en af de mest interessante i Octavia-programmet. Den har den nye 1.4-liters benzinmotor med turbolader og 140 hk og det mellemste udstyrsniveau, Ambition. Så koster den 252.680 kr., og det er en yderst konkurrencedygtig pris, når man tager motor, udstyr og bilens grundlæggende egenskaber i betragtning.

Dyreste udgave er en Octavia 2.0 TDI med 150 hk og DSG-automatgear til 328.000 kr. Til den pris kan man tilkøbe en hel del udstyr, og vælger man det hele, lyder prissedlen på lidt over en halv mio. Men så kan den konkurrere med selv de dyreste biler, hvad angår udstyr, sikkerhed og komfort. Der er derfor god økonomisk grund til at se nærmere på Octavia, uanset om man søger en basisudgave eller en, der kan det hele.

Skoda Octavia håndtag
Poseholder og 12-voltsudtag er standard i bagagerummet i denne version af Octavia.

Nye motorer imponerer

Alle motorer i Octavia-programmet er af de nye generationer fra VW-gruppen. Men hvilken skal man vælge? Det valg skal allerede begynde med overvejelserne over, om man skal have diesel eller benzin i tanken, og her er svaret ikke helt så entydigt som tidligere.

De nye benzinmotorer er nemlig en del billigere i anskaffelse end dieselversionerne, og da de både på papiret og i praksis kører ret langt pr. liter, skal man op at køre en hel del km om året, før diesel kan svare sig. Vi har regnet lidt på det, og sammenligner man f.eks. benzinudgaven med 140 hk med dieselmotoren, der yder 150 hk, bliver balancepunktet så højt som 25.000 km om året, før dieselbilen kan svare sig. Da benzinmotorerne samtidig er så gode, er der meget, der peger på dem som det bedste valg.

Skoda har valgt kun at markedsføre en 1.2’er med enten 86 eller 105 hk, en 1.4’er med 140 hk og en 1.8’er med 180 hk. Her vil vi klart pege på enten 1.2’eren med 105 hk eller 1.4’eren med 140 hk som bedste valg. I mellemste udstyrsniveau koster de hhv. 233.000 og 253.000 kr.

Vores oplevelse af 1.4’eren er virkelig god, for den opfører sig som en kombination af en dieselmotor med et stærkt bundtræk og en omdrejningsvillig benzinmotor med et lavt støjniveau ved motorvejshastighed. Samtidig er den økonomisk. På papiret skal den kunne køre 18,9 km/l, og vi klarede faktisk 17,2 km/l på en deletape, og 15,3 km/l i snit under vores testkørsel. Det er et tilfredsstillende resultat.

Skal det alligevel være en dieselmotor, er det helt klart den nye 1.6-liters med 105 hk, der er mest interessant, hvis man også skal skele til økonomien. I mellemste udstyrsniveau koster den 253.000 kr., og det er en fornuftig pris. Den går på papiret 26,3 km/l, og her skal man nok regne med et realistisk forbrug, der tillader omkring 20-22 km/l.

Automatgear i form af dobbeltkoblingsgearkassen DSG fås kun til 1.8’eren med 180 hk og til de to dieselmotorer på 1.6 og 2.0 liter. Merprisen på beskedne 20.000 kr. er til gengæld rimelig og er et godt valg for dem, der sætter pris på afslappende, komfortabel kørsel.

Skoda Octavia skærm
Radio med indbygget navigationsanlæg er ekstraudstyr til 33.995 kr. Så følger der også Bluetooth med.

Udstyr i lange baner

Octavia kommer i tre udstyrsvarianter: Active, Ambition og Elegance. Prisforskellen fra Active til Ambition er 15.000 kr., og vil man derfra til Elegance, koster det yderligere 25.000 kr. Vi vurderer, at Ambition er det niveau, man med fordel kan vælge.

Alle udgaver har som standard bl.a. aircondition, men i det mellemste Ambition-niveau får man også fartpilot, elruder i bagdørene, LED-baglygter, stort farvedisplay i instrumenthuset samt en række andre nyttige detaljer, der kan være med til at gøre bilejerskabet bedre. Derudover giver Ambition adgang til at vælge ekstraudstyr fra den lange liste af muligheder, der alene er forbeholdt Ambition og Elegance.

På sikkerhedssiden er Octavia godt stillet allerede i grundudgaven. Alle versioner har hele ni airbags som standard, ligesom ESC, isofixbeslag ved bagsædet og selealarmer ved alle pladser er standard.

Som noget helt nyt for Skoda har alle versioner desuden to nye systemer som standard: multikollisionsbremse og kollisionsforberedelsessystem. Det første system aktiverer øjeblikkeligt bremserne i tilfælde af en ulykke, så bilen ikke skubbes eller glider over i en anden vejbane med yderligere forværring af ulykken som følge. Det andet strammer selerne og gør alle airbags klar til affyring, hvis bilen registrerer unormale bevægelser. På den måde kan man sikre sig de bedst mulige odds for at klare en ulykke. Man kan desuden tilkøbe træthedsovervågning, der registrerer, hvis førerens ratbevægelser ikke er tilpasset vejens forløb. I så fald anbefaler bilen en kaffepause.

Man kan også tilkøbe et system, der hjælper med at fastholde bilen i vejbanen. Det foregår ved, at et kamera holder øje med vejstriberne, og en motor derefter selv retter styretøjet ind, hvis bilen er på vej ud over kantlinjerne.

Det system var der på vores testbil, og det kan vi på ingen måde anbefale. Dels kan det ikke slås fra, dels er den evige indblanding meget generende på mindre veje. De 8.000 kr. må man hellere bruge på noget af det andet nyttige udstyr.

Hvis vi ser bort fra den meget generende indgriben i styretøjet fra „vejbaneassistenten”, er Octavias køreegenskaber rigtig gode. Vi tog bilen med en tur på FDM Jyllandsringen for at se, hvordan den klarer kritiske manøvrer. I skarpe kurver og gennem undvigemanøvrer er bilen i fin balance. Går det for stærkt, griber ESC-systemet fint ind og retter bilens ellers begyndende udskridning op. I skarpe sving kan bilen godt blive en anelse overstyrende, hvis man bliver overrasket og pludselig slipper speederen. Men også den bevægelse modvirker ESC-systemet på rolig vis.

Det er sjovt at opleve, hvordan sikkerhedsselerne strammes af kollisions­forberedelses­systemet, når man for alvor kører slalom med bilen. Sådan skal det være i en god, ny bil.

Bremsesystemet er yderst effektivt, og når man virkelig træder til, aktiveres først et blinkende bremselys og derefter havariblinket, når bilen holder stille. Derved advares bagvedkørende bedst muligt. Det er et minus, at Skoda ikke har et automatisk nødbremsesystem klar her til lanceringen.

Affjedringen er komfortabel med kun to personer i bilen, mens den med læs på godt kan føles lidt ukomfortabel ved kørsel over vejbump. Men også på dette punkt består Octavia med god margin.

Skoda Octavia fra siden
Skoda Octavia må tydeligvis ikke råbe for højt i gadebilledet. De meget stramme linjer levner ikke plads til overraskende detaljer. Her er det de indre værdier, der tiltaler køberne, og de er der i rigt mål.

God garanti skal tilkøbes

Skoda Octavia er et trygt og godt køb – også økonomisk set. Dels er anskaffelsesprisen rimelig, dels er Skoda traditionelt et godt salgsemne, den dag man vil af med den, og det holder værditabet nede. På driftssiden trækker en kun toårig garanti ned. I kontanter helt præcist så meget som 5.995 kr. Det er nemlig det, Skoda tager for at opgradere garantien fra to år til fem år og 100.000 km.

Skoda beskriver forlængelsen som en fuldstændig forlængelse af den almindelige garanti, dog med det forbehold, at bilen skal serviceres hos Skoda. Også servicedelelen kan man på forhånd betale sig fra. En service- og reparationsaftale i samme periode koster 7.500 kr. om året inklusive garantiforlængelsen. Om man vil det, er et temperamentsspørgsmål. Det er dog en rimelig pris, og under alle omstændigheder bør man tilkøbe garantiforlængelsen.

Vi har regnet på den samlede økonomi over en periode på fem år og 100.000 km. Her lander den årlige udgift på 68.000 kr., eller hvad der svarer til 3,40 kr. pr. km. Det er et rimeligt beløb og endnu et godt argument for at se nærmere på en Octavia.

Der er dermed grund til at tro, at også den nye Octavia kan blive en af danskernes foretrukne biler, når der skal vælges bil i mellemklassen.