Subaru Legacy - anderledes sjov

Motors vurdering
Subaru Legacy
- Plads
- Firehjulstræk
- Køreegenskaber
- Gearskifte
- Værditab
- Oplevet kvalitet
Fabriksdata
-
Motor2,0 liter - 4 cyl. boxer
-
CO2 udledning156 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment350 Nm
-
Topfart206 km/t.
-
Acc. (0-100)9,3 sek.
-
Køreklar vægt1.575 kg
-
Maks. påhængsvægt1.700 kg
-
Bagagerum486 liter
-
Akselafstand275 cm
-
MålL:473 cm B:178 cm H:151 cm
Motors tal
- Målt forbrug 14 km/l
- Beregnet økonomi 5,90 kr./km
Subaru er japansk på en sjælden måde. Den er på ingen måde optimeret og strømlinet som en Toyota – i stedet er der blevet plads til alternative løsninger, og det er der mange, der sætter pris på. Den er samtidig velbygget fra ende til anden, hvilket gang på gang bringer mærket i top, når bilejere skal melde tilbage om deres glæde ved bilen.
Men lige så fin en teknisk kvalitet bilen har, lige så speciel er den i sin konstruktion. Hvis vi begynder fortil, møder vi under motorhjelmen en langsliggende firecylindret boksermotor – i dette tilfælde verdens eneste masseproducerede af sin slags, der kører på diesel. Motoren trækker på alle fire hjul i samtlige versioner via en viskosekobling, der helt enkelt fordeler trækkraften mellem for- og bagakslen, så der hele tiden er optimal trækkraft.
Inde i bilen møder vi en kabine, der nok kan virke fint indbydende ved første øjekast, men som emmer af ingeniør-tankegang, når detaljerne gennemgås. Funktionalitet, produktionshensyn og teknikglæde har magten overalt – her er ikke noget med lidt lækre feminine ideer, der kan bløde op. Og kvaliteten af instrumentbord og betjeningsanordninger er langt fra europæiske bilers høje niveau. Nogle elsker det – andre vil nok sige pænt tak for kigget.

Kører fremragende
Den gode side af den ingeniørmæssige tilgang til bilen er, at alt fungerer på yderst overbevisende facon. Undervognen giver meget fine køreegenskaber – noget man i særdeleshed kan nyde på motorvej, hvor retningsstabiliteten er i særklasse.
Vi har prøvet versionen med diesel-boksermotoren, og grundlæggende er den o.k. Og alligevel ikke. For den kan ikke måle sig med de bedste, når det kommer til støj og bundtræk. Støjen er direkte påtrængende ved tomgang, og står man udenfor, mens bilen startes, er støjniveauet påfaldende. Ved motorvejskørsel går motoren godt ved konstant fart. Men ved bykørsel savner man et bedre bundtræk.
Motoren har svært ved at tage fat under 1.500 omdrejninger, og det kræver flere gearskift end nødvendigt at samle farten op, når man kortvarigt har været nede i fart. Og de mange gearskift er ikke godt. For den manuelle gearkasse er direkte uskøn i sin funktion og kræver stor opmærksomhed fra førerens side. Det kan de omtalte ingeniører gøre bedre, og det bliver en stor lettelse, den dag det sker. Automatgear fås i benzinudgaverne, men det bliver det ikke billigere af.

Flot udstyret
Den nye generation af Legacy er vokset, så pladsforholdene virker fine både for og bag. I denne særlige Business-version er der endda læderindtræk på sæderne, ligesom førersædet er elektrisk justerbart.
Udstyrsniveauet er flot og omfatter bl.a. xenonforlygter, kæmpe musikanlæg, nøglefri start, letmetalfælge, tozonet klimaanlæg, ligesom et meget omfattende sikkerhedsudstyr også er standard.
Dermed virker prisen på godt 450.000 kr. rimelig. Om den også er det i det lange løb, må bero på en individuel vurdering. Men et middelmådigt brændstofforbrug, en ofte høj forsikringspræmie og et forventet værditab på omkring 70.000 kr. om året trækker i den gale retning. Vi har beregnet en samlet udgift på 5,90 kr. pr. km, og det er bestemt i den høje ende.
Men Subaru skal heller ikke købes med fornuften – det er en bil man enten hader eller elsker, og hører man til den sidstnævnte gruppe, er der ikke meget der kan trække den anden retning. Så er det blot at nyde bilen – på godt og ondt.
