Subaru XV - sportsvognen

Motors vurdering
Subaru XV
- Finish
- Indretning
- Køreegenskaber
- Automatgear fås ikke
- Bagageplads
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning146 g/km
-
Effekt147 hk
-
Moment350 Nm
-
Topfart198 km/t.
-
Acc. (0-100)9,3 sek.
-
Køreklar vægt1.510 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum380 liter
-
Akselafstand264 cm
-
MålL:445 cm B:178 cm H:157 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 5,87 kr./km
Subaru XV er en helt ny bilmodel, der på bedste vis demonstrerer, at firehjulstrækkere ikke behøver at være ukomfortable brændstofslugere. Den produceres kun med firehjulstræk og kommer med valget mellem to benzinmotorer og denne dieselmotor. Det er i alle tilfælde boksermotorer, og det er sammen med firehjulstrækket blevet Subarus varemærke.
Forbruget ligger mellem 14,5 og 17,9 km/l, med denne dieselmotor som den mest økonomiske. Vi kørte 16,7 km/l under testen, og det er meget tilfredsstillende.
Priserne begynder ved 375.000 kr. for en 1.6-liters benzinmotor og ender i denne top-ud-sty-rede udgave med dieselmotor, læder og meget andet på 550.000 kr.
Der er virkelig sket ting og sager hos den japanske bilproducent, når man betragter interiøret. Materialerne er udsøgte, kvaliteten overbevisende, og så er indretningen gennemtænkt. Det gør det til en fornøjelse at sidde bag rattet i XV, og det gav masser af pluspoint fra testholdet.
I denne topversion er læderindtræk, glastag og eljusterbare sæder standard, men der findes også udgaver uden. Fælles for alle varianterne er dog, at man køber dem, som de er – Subaru arbejder ikke med muligheden for at bestille ekstraudstyr. I stedet sælges f.eks. denne udgave med dieselmotor i tre udstyrsvarianter med en prisforskel på 110.000 kr. mellem billigste og dyreste.

En sjov gimmick finder man ved det flotte farvedisplay på toppen af instrumentbordet. Det har dansk tekst, og her kan man bl.a. se, hvordan kræfterne fordeles mellem for- og baghjulene under kørslen. Fra testholdets noter kan vi især gengive begejstringen over den gode plads i bilen. Kun bagagerummets størrelse og den generende kardantunnel ved midterpladsen trækker ned.
Motoren er ikke helt så kraftig som hos Hyundai og Opel, men det kompenserer et godt bundtræk for. Subaru kan endnu ikke levere dieseludgaven med automatgear, så her må man nøjes med den velfungerende manuelle sekstrins-gearkasse. Det manuelle gear giver sammen med koblingspedalen god mulighed for at brillere i terrænet, og det var da også Subaru, der klarede sig bedst i den høje sne. På lande- og motorvejen gav Subaru XV et rigtig godt indtryk, og det er uden tvivl en bil, man bliver mere og mere glad for, jo længere tid man opholder sig i den.
På den måde er Subaru XV en rigtig vinder blandt disse fire biler. Subaru sælges i lighed med Toyota med en garanti på tre år eller 100.000 km, hvilket lever op til FDMs mindstekrav til nyvognsgarantier.
