Suzuki Ignis - lille bil med selvsikker stil
Motors vurdering
Suzuki Ignis
- Motor
- Sikkerhed
- Økonomi
- Kun fire sæder
- Styretøj
- Plastkvalitet
Fabriksdata
-
Motor1,2 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning104 g/km
-
Effekt90 hk
-
Moment120 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)12,2 sek.
-
Køreklar vægt900 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum260 liter
-
Akselafstand244 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Tre års garanti på bilen gælder indtil 100.000 km
-
MålL:370 cm B:169 cm H:159 cm
Motors tal
- Målt forbrug 21 km/l
- Beregnet økonomi 2,40 kr./km
De høje og alsidige SUV-biler efterspørges over hele Europa, og er der kunder, skal der også være varer. Det synes at være Suzukis tankegang med den nye Ignis, der som første bil kan kalde sig en mikro-SUV og dermed er ved at grundlægge et helt nyt marked.
Det er rigtig dejligt at se, hvordan Suzuki har forbedret muligheden for at kombinere et højt sikkerhedsniveau med en lav pris.
Den høje og fleksible bil har hentet sit navn fra fortiden, hvor Ignis for en del år siden repræsenterede en mellemting mellem en SUV og en stationcar.
Nu har designerne ved Suzukis designcenter i Italien taget skridtet videre og har skabt en mere unik bilmodel, der med rimelighed kan kaldes en moderigtig mikro-SUV.
Ud over sin form har Ignis andre moderne islæt: Den fås i hele 14 farver, og en del af dem kan kombineres med sort tag.
Indvendigt er kabinen i alle versioner en farverig oplevelse med tofarvet instrumentbord og en kontrastfarve i enten orange eller stålgrå på dørhåndtag og midterkonsol.
Der findes kun en enkelt karrosseriudgave, og den har fire sidedøre og en stor bagklap. Der er også kun en enkelt motorvariant i form af en 1.2-liters benzinmotor med 90 hk.
Priserne begynder ved 139.000 kr. for en grundmodel med en pæn mængde komfortudstyr og en sikkerhedspakke med bl.a. automatisk nødbremse, der reagerer, hvis man er ved at køre ind i biler, cyklister eller fodgængere, man ikke har bemærket.
Man kan i princippet købe en billigere version uden sikkerhedspakke, men den omfattes ikke af denne stortest. Den har en markant ringere sikkerhedsvurdering, og derfor kan vi ikke anbefale køb af den version.
Børnevenlig adgang
Det, der for mange bilister gør de høje SUV’er interessante, er først og fremmest den meget behagelige ind- og udstigning, som den lidt højere siddeposition medfører.
Det gælder også for Ignis, og her får man til og med en stor døråbning, så man ikke skal dukke nakken, når man sætter sig ind i bilen.
Det er noget, mange ældre bilister sætter pris på, men den store døråbning betyder også en hel del for børnefamilier, når man skal montere børn i en autostol på bagsædet.
Her er det simpelthen lettere at få barnet ind og ud, og det er lettere at komme til seler og lignende. Så på den måde er Ignis en rigtig vellykket bil for børnefamilien.
Den høje siddeposition giver også et godt trafikalt overblik. Og det gælder i Ignis i særdeleshed, når det handler om forruden og de forreste sideruder.
Men af designmæssige grunde er ruderne i bagdørene er smalle og korte, og det generer føreren, når man skal holde øje med de bløde trafikanter i byen.
Desværre generer det også bagsædepassagererne en smule, for de har lidt sværere ved at se ud end i f.eks. en traditionel stationcar.
TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?
Grundudgaven af Ignis har et traditionelt bagsæde med tre pladser, men fra mellemniveauet er det udskiftet med to separate stole, der kan længdeforskydes. Det koster en siddeplads, og de fleste versioner af Ignis er derfor kun beregnet til fire personer. Ved begge pladser er der mulighed for at montere en autostol med isofixbeslag.
Bagagerummet er rimeligt i sin form og størrelse. Det rummer 260 liter, men kører man bagsæderne frem, udvides dette til 373 liter. Man kan ikke lægge ryglænet ekstra meget bagud, når sædet er kørt frem, så desværre er det ikke rigtig noget, man kan benytte for at øge komforten.
Men kører man f.eks. det ene sæde helt frem, får man god bagsædeplads i den ene side og god bagageplads i den anden side.
Vælg sikkerhedspakken
Det er rigtig dejligt at se, hvordan Suzuki har forbedret muligheden for at kombinere et højt sikkerhedsniveau med en lav pris. Igen vil vi fraråde, at man køber udgaverne uden sikkerhedspakke, men heldigvis fås sikkerhedspakken til alle udstyrsversioner, og det er godt.
Der er tale om ret avanceret udstyr, hvor et dobbelt kamera i forruden holder øje med trafikken foran bilen. Kommer noget på tværs, advares føreren i første omgang, og reagerer man stadig ikke, bremser bilen let op for at gøre opmærksom på den mulige fare.
Sker der stadig ikke noget, bremser bilen selv kraftigt op. Systemet virker ved hastigheder op til 120 km/t., og ved hastigheder op til ca. 50 km/t. bør bilen som udgangspunkt kunne nå at standse helt op.
Kameraet kan desuden holde øje med vognbanens kantlinjer og advarer, hvis bilen utilsigtet er på vej ud over kantlinjerne. Det fungerer o.k. i praksis, men bør alligevel kun slås til, når man kører på store landeveje og motorveje. Ellers er det mere generende end godt.
Systemet kan også advare føreren, hvis man kører på en måde, der kan indikere, at man er ved at falde i søvn. I vores angivelse af priserne på Ignis har vi indregnet prisen for denne sikkerhedspakke.
Mærkeligt styretøj
Styretøjet er det første, man oplever, når man kører i den nye Ignis. Man skal ikke have kørt mange meter i bilen, før man opdager, at Suzuki Ignis ikke er bygget på samme måde, som de fleste andre biler.
Styretøjet går trægt, og rattet finder ikke selv tilbage til midterstillingen, når man er færdig med at dreje på rattet. Det gør det ret generende at køre på f.eks. motorvej, og man føler, at bilen hele tiden har lidt svært ved at køre lige ud.
Det er et klart minus, og det er brandærgerligt, for på mange andre områder kører Ignis udmærket. Så prøv bilen grundigt før et evt. køb, og overvej, om det er noget, du kan leve med.
Motoren er til gengæld en meget positiv oplevelse. Den lille 1.2-litersmaskine trækker fremragende, og med 90 hk er det en ret kraftfuld motor. Den er udstyret med to indsprøjtningsdyser pr. cylinder, og den deraf fine afmåling af benzinen medfører en glimrende benzinøkonomi.
Vi kørte i gennemsnit 21 km pr. liter benzin, og det er meget tæt på fabrikstallet og helt klart godkendt.
På FDM Sjællandsringen viste Ignis sig at være et o.k. bekendtskab. Bilen er jo på ingen måde bygget til ræs, men den klarer alligevel en dobbelt undvigemanøvre uden at miste fodfæstet. Antiudskridningssystemet ESC griber mærkbart ind, når grænsen nås, og på den måde sikres man mod uønskede reaktioner. I sving krænger den en hel del, og den oplevelse forstærkes af de meget bløde forstole.
Er man til sportslig kørsel, vil man derfor næppe synes om Ignis’ køreegenskaber, mens hverdagsbilisten givetvis lever fint med dem.
Bremserne er med udmærket bid, og bremser man meget hårdt, aktiveres havariblinket for at advare bagfra kommende bilister: Pas på – her bremses!
Ignis er udstyret med halogenforlygter med separate kørelyslygter. I dagtimerne er det kun det forreste kørelys, der er tændt, men bliver det mørkt, tænder bilen selv for nærlyset fortil samt for baglygterne.
Det er smart, og det fungerer fint og hindrer, at man kører rundt, uden at der er lys i baglygterne, når det er blevet mørkt. I topudgaven får man LED-forlygter med i prisen, og det kan gøre netop den udgave værd at gå efter, da halogenlygterne ikke ligefrem er førsteklasses.
Godkendt garanti
Ignis sælges i tre udstyrsniveauer, og efter vores vurdering bør man primært interessere sig for enten den billigste til 139.000 kr. eller den dyre Adventure til 164.000 kr. Mellemudgaven hedder Active, og den koster 153.000 kr. og sætter sig lidt mellem to stole. For merprisen på 11.000 kr. op til Adventure giver bl.a. klimaanlæg, LED-lygter, nøglefri betjening, fartpilot, navigationsanlæg, læderrat og elruder bagi. Der er derfor fuld valuta for pengene i den version.
Vil man have mere, kan man tilkøbe automatgear eller firehjulstræk. Som udgangspunkt kan det leveres til alle versioner, men importøren lagerfører kun begge dele i kombination med Active-udstyret.
Uanset hvilken model man vælger, får man adgang til Suzukis omfattende garanti på tre år eller 100.000 km. Og man kan tilkøbe en service- og reparationsaftale til blot 400 kr. pr. måned, hvis man tegner aftalen over fem år og 100.000 km.
Det bør man helt klart gøre, for så er man sikret et fast bilbudget, der ender med at lande i den helt billige afdeling. Og det er noget, der for alvor taler til Ignis’ fordel.