Suzuki Swift er en køreglad minibil
Biltest

Suzuki Swift - sjov minibil

Den nye Suzuki Swift ligner ved første øjekast den gamle, men alt er nyt, og den er blevet både mere lækker og sikrere. Og så er den tilmed billigere. Vi har testet bilen, der har overtaget forgængerens charmerende linjer.
Suzuki Swift ser også smart ud bagfra

Motors vurdering

Suzuki Swift

20,4 km/l
Benzin
158.670 kr.
  • Pris
  • Interiør
  • Køreglæde
  • Bagageplads
  • Bagageplads Støj ved motorvejskørsel
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    113 g/km
  • Effekt
    94 hk
  • Moment
    118 Nm
  • Topfart
    165 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.035 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    211 liter
  • Akselafstand
    243 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / / 12
  • Mål
    L:385 cm B:170 cm H:151 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 2,70 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Swift er Suzukis bedst sælgende bilmodel nogensinde, så hvorfor lave om på det koncept? Det er tydeligvis denne indfaldsvinkel de japanske ingeniører har haft, da de fik opgaven med at opgradere den nu fem år gamle minibil. Det er derfor mere end almindeligt svært at skelne den gamle fra den nye, når man betragter bilen i første omgang. Men der er forskel.

Den nye Swift er vokset i længde og akselafstand, og teknikken under motorhjelmen er helt ny. Og går man designet efter på tæt hold, ser man forskelle både ud- og indvendigt. Samtidig er den indbyggede kollisionssikkerhed forbedret betydeligt, og da prisen ikke er steget, er der tale om en markant forbedring. Billigste udgave af Swift koster 131.670 kr. som tredørs og 138.670 kr. som femdørs.

Kabinen er smart i Suzuki Swift
Førerpladsen er nydelig og udført i en pæn materialekvalitet. Rattet er læderbeklædt, men kan desværre kun justeres i højden.

Kun én motorvariant

Swift kommer i to karrosseriversioner med enten tre eller fem døre. Der er to udstyrsniveauer, men alle versioner fås indtil videre kun med en og samme motor i form af en 1.2-liters-benzinmotor med 94 hk. Det er en nyudviklet maskine, som helt erstatter den gamle 1.3’er.

Effekt og moment er på stort set samme niveau, men brændstoføkonomien er stærkt forbedret. 20 km pr. liter er udgangspunktet for de billigste udgaver, og vælger man udgaven med aircondition, får man også et stop-start-system med i købet. Det er en løsning, der selv standser motoren, når man holder for rødt, og som derved kan forbedre benzinøkonomien en smule, så bilen på papiret kan køre hele 20,4 km pr. liter. Så langt nåede vi dog ikke i praksis. Kun 16,1 km pr. liter blev det til, og det var endda med en pænt afslappet kørestil uden kraftige accelerationer eller høj fart. En fordel ved det på papiret lave forbrug skal man dog ikke kimse af: Ejerafgiften er så lav som 520 kr. om året. Senere næste år dukker en udgave op med en 1.3-liters-dieselmotor – den vender vi tilbage til.

Allerede nu fås Swift også i en automatgearsversion til 182.000 kr. – men så er prisen ved at krybe ud af Swifts naturlige rammer.

Ikke meget plads på bagsædet af Suzuki Swift
Voksne kan finde plads på bagsædet, men ligefrem komfortabelt er det ikke. Børn har det derimod fint, og der er plads til tre – heraf kan to sidde i isofix-barnestole.

Kører fremragende

På trods af Suzukis udgangspunkt som producent af relativt billige biler er det ikke muligt at sætte en finger på fabrikkens evne til at sætte undervognen op på en overbevisende måde. Den nye Swift kører mægtig godt både på motorvej og på de mindre, snoede landeveje. Også på FDM Jyllandsringen oplevede vi bilen i fin balance, da vi kørte den gennem kritiske manøvrer. Bilen var faktisk rigtig sjov at køre rundt på banen – her er Swift en herlig bil, hvor der er en fin sammenhæng mellem førerens aktioner og bilens reaktioner. Mange langt dyrere biler byder på væsentlig dårligere underholdning i den afdeling.

Tilbage på landevejen glæder man sig over de fint udlagte gear. Det næste gear tager smukt over, hvor det forrige slutter, og på den måde får man en lækker kontinuerlig acceleration. Gearskiftet er ikke verdens lækreste, men det fungerer til trods for en tydelig støj fra skiftemekanismen. Femte gear er udlagt, så man kører godt 3.100 omdrejninger ved 110 km/t. og omkring 3.700 ved 130 km/t. Rent kraft­overskudsmæssigt er der ingen problemer ved de hastigheder, men støjniveauet føles overraskende højt, og på det område er Swift ikke helt så god som flere af konkurrenterne. Ved op til 100 km/t. er der dog ingen generende støj.

Bagagerummet rummer 211 liter i Suzuki Swift
Bagagerummet rummer 211 liter – det er o.k. i hverdagen, men kan sikkert volde problemer ved større ferier. Bagsædet er todelt nedfældeligt, men der opstår en stor kant, når ryglænet foldes forover.

Samme plads som i forgængeren

Den nye generation af Swift er vokset på alle ledder. Den er blevet ni cm længere og måler nu 3,85 meter. Akselafstanden er øget med fem cm til 243 cm, og det burde alt andet lige give mere plads i kabinen. Men hverken den subjektive fornemmelse eller den objektive opmåling vidner om mere plads. I stedet er det komforten, der er tilgodeset, idet man sidder mere oprejst end før, ligesom sæder og hynder er forbedret. Bagagepladsen er heller ikke blevet væsentlig ændret – på mål er den blevet 10 liter større.

Hattehylden er en generende del ved Suzuki Swift.
Hattehylden er en generende del ved bilen. Den kan vippes op, så den selv bliver stående, men glemmer man at vippe den ned, tager den hele udsynet gennem bagruden – en ommer …

Syv airbags er standard

Der hvor der til gengæld er sket en masse, er under skallen. Hjulophængene er ændret, og bøsningerne er strammet op, og det er forklaringen på de gode køreegenskaber. Servostyringen er fortsat af den elektriske type, men selve mekanikken er ændret, så styreresponsen er blevet bedre. Det er den egenskab, der gør bilen til en fornøjelse at køre på FDM Jyllandsringen og på små, snoede veje.

På sikkerhedssiden er Swift også blevet markant bedre. Nyt er, at alle udgaver har hele syv airbags som standard. Den syvende er en særlig knæairbag, der er placeret under ratstammen. Den giver god funktion ved en kollision (se sikkerhedsboks).

Alle udgaver har også det uundværlige antiudskridningssystem ESC. Det træder i funktion ved en eventuel begyndende udskridning og nedbremser et eller flere hjul og modvirker udskridningen. For børnefamilier er det også interessant at bemærke, at der er to isofix-beslag til barnestole ved bagsædet, som i øvrigt rummer tre seler.

Motorrummet er let at servicere i Suzuki Swift
Motorrummet er let at servicere, og både pæreskift, oliekontrol og påfyldning af sprinklervæske kan foretages af den interesserede bilejer.

Fornuftig økonomi

Den samlede driftsøkonomi for Suzuki Swift bliver holdt i ave af flere ting: en lav ejerafgift, en rimelig anskaffelsespris – og et deraf lavt værditab – plus en yderst pæn benzinøkonomi. Det kaster en samlet driftsudgift af sig på lige omkring 2,70 kr. pr. km.

Det beløb ligger i den bedste ende af skalaen for denne biltype. Til sammenligning koster mange af konkurrenterne tæt på tre kr. pr. km. Suzuki Swift sælges i øvrigt med en fin garanti. På selve bilen er der garanti på tre år eller 100.000 km, og der er 12 års garanti mod gennemtæringer. Det er klart bedre end mange af konkurrenterne, og Suzukis garanti lever fint op til FDMs mindstekrav.

Trods et udseende, der ikke sender mange signaler om fornyelse, kan vi konstatere, at bilen reelt er fornyet hele vejen rundt. Og det bør give grobund for en fortsat succes for det lille, japanske bilmærke.