Suzuki SX4 S-Cross - fleksibel familiebil

Motors vurdering
Suzuki SX4 S-Cross
- Plads
- Firehjulstræk
- Påhængsvægt (1.500 kg)
- Vindstøj
- Ikke Bluetooth
- Sikkerhedsudstyr
Der er ikke så mange dikkedarer over den nye Suzuki SX4 S-Cross. Man sætter sig ind i bilen, starter og kører, som om man aldrig har kørt i andet. Det er i sig selv en god egenskab og et udtryk for, at alting fungerer, præcis som man forventer det.
Her er ikke store berøringsfølsomme skærme, avancerede gearkasser og sikkerhedssystemer, der hjælper føreren med at køre bilen. Men det er uden tvivl et bevidst valg: Mange kunder foretrækker en letkørt billig bil frem for al den nye og dyre teknik, og det er lige præcis det, man får i en SX4 S-Cross.

Masser af plads
Men man får faktisk en hel del mere. Først og fremmest er kabinen utrolig rummelig, og fire voksne har rigtig fin plads i bilen. Bagsædepladsen er generøs, men vi savner friskluftdyser bagi.
Bagagerummet er med sine 430 liter blandt klassens største, og vælger man en af dieseludgaverne, får man mulighed for at spænde 1.500 kg på krogen – benzinerne snupper 1.200 kg.
I denne testede udgave var der tilmed firehjulstræk. Det er af en ny type, hvor en elektronisk styret tørpladekobling løbende justerer fordelingen af trækkraft mellem for- og baghjulene til gavn for et godt greb i både mudder og sne og på tør vej, hvis det skal gå lidt sportsligt for sig. Det virker meget fint, og sammen med bilens frihøjde på hele 17 cm gør det bilen ret kapabel i terrænet.

Dieselmotor fra Fiat
Motorprogrammet er enkelt, idet der enten er en finpudset udgave af Suzukis egen 1.6-liters benzinmotor med 120 hk eller en dieseludgave med en Fiat-motor på 1.9 liter ligeledes med 120 hk.
Benzinmotoren findes i en enkelt udgave med det trinløse CVT-gear og med kun tohjulstræk, men ellers er der manuelt gear i alle versioner – fem gear i benzinudgaverne og seks trin i dem med diesel. Vi kørte dieseludgaven med firehjulstræk, og det er en rigtig god kombination. Vi kørte 18,5 km/l, hvilket er noget lavere end fabrikstallet på 22,7 km/l, men helt inden for det forventelige.

Flot udstyret
Der er hele fire udstyrsniveauer, og selv grundudgaven er pænt udstyret. GL+ er det mest attraktive, idet prisen bedst matcher bilmodellens naturlige prisleje. En benzinudgave i GL+ koster således 244.000 kr. med tohjulstræk og 45.000 kr. mere med træk på alle hjul.
Dieseludgaverne koster som GL+ 278.000 kr. med tohjulstræk, og også her er merprisen 45.000 kr. for firehjulstrækket. En topmodel til 357.000 kr. kan være interessant for dem, der både vil have dieselmotor, firehjulstræk, xenonlys og en række attraktive udstyrsdetaljer.
Alt i alt virker Suzuki SX4 S-Cross som et godt alternativ til Nissan Qashqai, som hidtil har siddet på det meste af markedet for denne biltype.