Suzuki Vitara set forfra
Biltest

Suzuki Vitara - rummelig og veludstyret

Med mildhybrid-drift og masser af udstyr er Suzuki Vitara et godt tilbud for dem, der sætter pris på en økonomisk og praktisk mini-SUV.
Suzuki Vitara set bagfra

Motors vurdering

Suzuki Vitara

17,5 km/l
Benzin
239.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Komfort
  • Støj
  • Kabinekvalitet
  • Skærm (betjening)
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 - 4 cylindre (mildhybrid)
  • CO2 udledning
    128 g/km
  • Effekt
    129 hk
  • Moment
    235 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.268 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    375 liter
  • Akselafstand
    250 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:418 cm B:178 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Suzuki Vitara fås nu kun med benzinmotorer, til gengæld er der kommet en mildhybridudgave på banen. Den benytter særligt ved igangsætning et 48-voltsbatteri og en elmotor som hjælp til benzinmotoren.

I praksis mærker man stort set intet til den del af teknikken, men resultatet er blevet fint, og Vitara er blandt de små SUV'er, der kører længst på literen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er

Køreegenskaberne er pålidelige, og ved høj fart holder bilen fint sporet. I denne udgave er der næsten alt i udstyr, og det omfatter bl.a. en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent.

Begge dele fungerer glimrende, men da Vitara med denne motor kun fås med manuelt gear, slår fartpiloten fra ved ca. 30 km/t.

Suzuki Vitara kabine
Førerpladsen er præget af en del hård plast, og den virker gammeldags i sin form. Men man sidder rart bag rattet.

Fremragende nødbremse

Oplevelsen af bilens kabine er præget af en del hård, billig plast samt en skærm, der virker gammeldags i sin funktion. Det trækker ned i helhedsvurderingen. Den holdes ellers oppe af et rummeligt bagsæde og et fint bagagerum.

Læs også: Motors prøvekørsel af Suzuki Vitara

Da vi testede nødbremsen i Vitara, blev vi imponeret. Bilen formåede at standse af sig selv foran en stillestående forhindring, der skulle gøre det ud for en parkeret bil, ved hastigheder op til 60 km/t. Det virkede meget overbevisende, og Suzuki er på den måde en af de bilproducenter, der er bedst til at få sikkerhedsudstyr som dette til at virke.

Fås med firehjulstræk

Pladsmæssigt placerer Vitara sig i midterfeltet af mini-SUV'erne med et såkaldt komfortmål (summen af benplads foran og knæplads bagtil), der er fire cm større end i f.eks. den nye Ford Puma. Men også ni cm mindre end Skoda Kamiqs. Suzuki Vitara må trække op til 1.200 kg med en trailer med bremser, men blot 400 kg, hvis traileren ikke har bremser.

Udvendigt er Vitara udstyret med flotte tagrælinger, men bilens form virker mere som en firehjulstrækker end en SUV. Egentlig ikke så mærkeligt, for Vitara er faktisk eneste bil i gruppen, der fås med firehjulstræk.