KIRKE SÅBY SUV- eller crossover-modeller storhitter for tiden, men det er langtfra alle, som fås med firehjulstræk. Det gør Suzuki Vitara, endda i alle motorvarianter. Eller rettere begge benzinmotorer, for Vitara fås lidt overraskende ikke længere med dieselmotor.
Motor mener
Ny basismotor gør et godt indtryk, men det er for ringe, at Suzuki ikke tilbyder nødbremse på basismodellerne.
Topmodellen er den kendte 1.4-liters benzinmotor med turbo, men der er kommet en ny 1-liters basismotor med 112 hk, som vi tidligere har prøvet i de mindre Swift- og Baleno-modeller. Den lille motor gør et overraskende godt indtryk. På motorvejen er støjniveauet rimeligt, og i byen og på landevejen er accelerationen acceptabel.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Den største udfordring ved basismotoren er, at merprisen for at få den noget kraftigere 1.4-liters motor blot er 15.000 kr. Så selvom basismotoren gør det godt, vil vi anbefale den kraftigere motor, som også har sekstrins gearkasse som standard.
Lille trækæsel
Hidtil har mange brugt Vitara-modellen som trækæsel. Men nu må den blot trække 1.200 kg uanset motorstørrelse, og uanset om du vælger manuelt eller automatgear. Det er rigeligt selv til store havetrailere, men er drømmen en hestetrækker, er Vitara ikke længere det oplagte valg.
Den skiller sig hverken positivt eller negativt ud, den klarer bare hverdagstransporten.
Ligeledes er bagagerummet heller ikke imponerende, når man tager bilens størrelse i betragtning. Med 375 liter svarer det til en almindelig femdørs mellemklassebil, og det er langt fra de 5-600 liter, som stationcars byder på.
Pladsforholdene i kabinen er gode til fire personer og rimelige, hvis der skal fem med i alt.
Tilforladelig køreoplevelse
Et sted Vitara ikke gør stort væsen af sig er køreegenskaberne. Den skiller sig hverken positivt eller negativt ud, den klarer bare hverdagstransporten. På motorvejen opleves affjedringen behagelig, og støjniveauet er rimeligt, når man tager bilens statur i betragtning.
Firehjulstrækket har en merpris på 25.000 kr., og det er et firehjulstræk, der primært trækker på forhjulene. Kræfterne overføres via en kobling, og kræfterne kan overføres trinløst mellem for- og baghjulene. Dermed kan det eksempelvis hjælpe med at rette op på en understyring eller fordele kræfterne næsten ligeligt for og bag, hvis bilen sidder fast på et mudret spor.
Du kan tilkøbe en del styling til Vitara, men ellers skal man vælge mellem tre udstyrsvarianter: Club, Active og Adventure. Priserne starter lige under 200.000 kr., men de færreste vil vælge en model uden klimaanlæg og trykskærm. Derfor ventes Active-udgaven at blive den mest solgte.
Men et irritationsmoment er, at p-sensorer først er standard på topmodellen. Ærgerligt, fordi det kan være svært at overskue en høj bil, når man parkerer. Bakkamera er dog standard på det mellemste udstyrsniveau. Det er en god hjælp, men kameraet sidder altid fremme og bliver derfor let beskidt, så du ofte skal rense linsen.
Gå efter topmodellen
Med mindre du skal have firehjulstræk, der også har sikkerhedspakken, vil vi anbefale, at du går efter topmodellen Adventure. I forhold til Active er merprisen 30.000 kr.
For de penge får du bl.a. LED-nærlys, lyssensor, regnsensor, læder/alcantarasæder, nøglefri betjening, navigation, panorama soltag, p-sensorer og en omfattende sikkerhedspakke.
Sikkerhedspakken har den vigtige nødbremse med fodgængergenkendelse, trafikskilteaflæsning, vognbaneassistent, blindvinkelalarm og advarsel for tværgående trafik bag bilen. Dertil følger adaptiv fartpilot også med, hvilket ikke bare gør bilen mere sikker, men også aflaster føreren.