Tesla Model S set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Tesla Model S - kongen af rækkevidde

Selvom Tesla Model S har nogle år på bagen, fremstår den stadig som en smuk, topmoderne og ualmindelig velkørende elbil. Her er der ingen rækkeviddeangst, og der er masser af plads og komfort på et højt plan. Den lader endda ekstra 200 km på kun en halv time.
Tesla Model S set bagfra

Motors vurdering

Tesla Model S

El
772.474 kr.
  • Køreoplevelse
  • Udstyr
  • Komfort
  • Bagsædekomfort
  • Funktion af fartpilot
  • Ikke danske menuer
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer (firehjulstræk)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    443 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.108 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    745 liter
  • Akselafstand
    296 cm
  • Officiel rækkevidde
    610 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 12
    Bil og lak maks. 80.000 km
  • Mål
    L:497 cm B:196 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,05 kr./km
  • Målt rækkevidde 486 km

Sikkerhed

2014
Luk

Her er vinderen af „DM i elbil“, hvis man alene ser på den mulige rækkevidde. Små 500 km kunne vi køre, før det store 100 kWh-batteri var tømt.

Og som om det ikke var nok, så er bilen også ganske hurtig til at få strøm på igen. På en halv time fik vi 200 km på bilen, og siden dengang er der kommet forbedringer på dette punkt, så det nu går endnu hurtigere.

Læs også: Motors store test af Tesla Model S

Også hjemme går det fint, idet man kan lade med tre faser – ca. ni timer skal man bruge fra tom til fuld.

Køreoplevelsen er overordentlig rar, og man mærker, at Tesla løbende har forbedret kvaliteten, så den nu fremstår på et flot niveau.

Bagagerumskapaciteten er enorm, og der er et stort bagagerum både fortil og bagtil. En barnevogn er let at få med i bilen, og man kan f.eks. placere hjulene i rummet under gulvet bagtil, og så er det pærelet at få plads til selve barnevognskassen. 

Fartpilot skuffer

Et enkelt område trækker ned i vores bedømmelse af bilen, og det er funktionen af fartpiloten. Der er to funktioner indbygget i bilen, og trykker man én gang ned på gearvælgeren, aktiveres den adaptive fartpilot uden styrehjælp. Det fungerer udmærket.

Men trykker man ned to gange i træk aktiveres foruden fartpiloten også den indbyggede styrehjælp, der fastholder bilen i vognbanen. Den funktion blev vi aldrig helt gode venner med, og vi oplevede, at bilen pludseligt bremser op for biler i inderbanen på motorvejen, og at den til tider styrer eller bremser på en uhensigtsmæssig måde. Her er Tesla desværre endnu ikke på niveau med f.eks. Mercedes-Benz, Audi og Volvo.

VIDEO: Tag med på test af Tesla Model S

Læs Motors gruppetest af alle elbiler i 2019